کشف گنجینه سکه طلای ۱۰۰۰ ساله توسط دو نوجوان +تصاویر
کد خبر: ۱۹۳۲۹۴
تاریخ انتشار: 2020 October 16    -    ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰

در طی حفاری باستان‌شناسی در یبنه، فلسطین، دو نوجوان که به‌صورت داوطلبانه در خدمت پیش از سربازی حضور داشتند، یک کوزه قدیمی شکسته با چهارصد و بیست‌وپنج سکه طلای خالص با وزن تقریباً دو پوند متعلق به حدود هزار و صدسال پیش را پیدا کردند.
اداره آثار باستانی این یافته را در تاریخ ۲۴ اوت فاش کرد، اما از ترس غارتگران در رابطه با مکان واقعی آن چیزی گفته نشد. اوز کوهن، یکی از نوجوانان که گنجینه پنهان را کشف کرد اظهار داشت: «این شگفت‌آور بود.»

«داشتم زمین را می‌کندم که ناگهان اشیایی مانند برگ و بسیار نازک به چشمم خورد. خوب که نگاه کردم، دیدم سکه طلاست. پیدا کردن گنجینه‌ای خاص و قدیمی بسیار هیجان‌انگیز است.»

کشف گنجینه سکه طلای ۱۰۰۰ ساله توسط دو نوجوان +تصاویر

کشف گنجینه سکه طلای ۱۰۰۰ ساله توسط دو نوجوان +تصاویر

لیات نداف زیو، مسئول کاوش‌های باستانی منطقه و دکتر ایلی حداد از اداره آثار باستانی اسرائیل معتقدند که این گنجینه به‌طور موقت دفن شده و مالک احتمالاً قصد بازگشت برای بازیابی گنج را داشته است. این یافته همچنین می‌تواند نشان‌دهنده معاملات بین‌المللی از مناطق دورافتاده خاورمیانه باشد.

ارزش این سکه‌ها در زمان خودش هم بسیار زیاد بوده و مثلاً یک فرد با این مقدار پول می‌توانسته یک خانه بسیار مجلل در فسطاط مصر، شهر پولدار‌های آن زمان برای خودش بخرد. نه تنها بیست‌وچهار سکه طلای خالص وجود داشت، بلکه برخی از سکه‌ها بریده شده بودند تا واحد‌های کوچک‌تری ساخته شود. به دلیل خلوص طلا، آن‌ها در شرایط طبیعی هستند و نیازی به بازسازی ندارد.

شهار کریسپین، باستان‌شناس، سکه‌های طلا را که اخیراً در یک سایت باستان‌شناسی در مرکز فلسطین کشف‌شده تمیز می‌کند. مجموعه ۴۲۵ سکه طلا کامل، که بیشتر آن‌ها مربوط به دوره عباسی حدود ۱۱۰۰ سال پیش است که کشفی "بسیار نادر" تلقی می‌شود.

یک عتیقه‌شناس به نام رابرت کول گفته است که یکی از سکه‌های کوچک بریده شده، قطعه‌ای از سکه سولیدوس از تئوفیلوس امپراتور بیزانس (۸۲۹ - ۸۴۲ میلادی) است، که در پایتخت امپراتوری قسطنطنیه ضرب شده و قبلاً هرگز در این منطقه یافت نشده بوده است و به‌عنوان شواهدی از تجارت احتمالی میان امپراتوری‌های رقیب بیزانس محسوب می‌شود.

در ژانویه سال ۲۰۲۰، استاو میر سیزده‌ساله اهل قیساریه پس از باران طوفانی برای چیدن قارچ بیرون رفت. او یک لوح سنگی با نوشته یونانی پیدا کرد و به‌عنوان یک باستان‌شناس تازه‌کار، فهمید که این یک شی بسیار مهم است.

هنگامی‌که وی با اداره آثار باستانی تماس گرفت، پیتر گندلمان، محقق قیساریه، به وی اطلاع داد که این سنگ‌قبر بیزانسی است. وی گفت: «این یک کتیبه دفن است - یک‌تخته‌سنگ مرمر با کتیبه‌ای که به زبان یونانی حک شده و با صلیب شروع‌شده است.»

این تخته سنگ، ظاهراً محل قبر را در گورستان و هویت متوفی را نشان می‌داد. این لوح در منطقه قیساریه یافت شد، شهری ثروتمند در ساحل دریای مدیترانه که حدود ۲۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط هرود بزرگ بازسازی شد و آن را به نام سزار آگوستوس امپراطور روم نام‌گذاری کرد.
با یک تقدیرنامه از استاو تقدیر شد و یکی از اعضای سازمان آثار باستانی قصد دارد از مدرسه‌اش دیدن کند تا با دانش آموزان در رابطه بااهمیت این کشف صحبت کند.

در ماه مه سال ۲۰۲۰ نیز، ایمری الیای شش ساله از منطقه‌ای در نزدیکی نوار غزه در حال قدم زدن با پدر و مادرش در سایت باستانی تل جمعه بود و یک لوح کوچک را کشف کرد که حدوداً نیم اینچ مربع است و با دو شکل تزئین شده است.

این خانواده آن را به اداره آثار باستانی تحویل دادند و سپس فهمیدند که کشف این نوع لوح در این منطقه منحصربه‌فرد است. این لوح تصویری از مردی را نشان می‌دهد که مردی دیگر را می‌کشد که دستانش را پشت سرش گره‌زده است. درحالی‌که زندانی لاغر و نحیف است، زندان‌بان کامل و سالم به نظر می‌رسد. اعتقاد بر این است که این لوح در اواخر عصر برنز در حدود قرن ۱۲ تا ۱۵ قبل از میلاد زمانی که مصریان بر کنعان حکومت می‌کردند، به وجود آمده است.

طبق بیانیه‌ای از باستان‌شناسان سار گنور، ایتامار وایسبین و اورن شموئلی، این کشف پنجره‌ای بصری برای درک مبارزه برای سلطه در جنوب کشور در دوره کنعانیان را باز می‌کند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار