انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت
کد خبر: ۱۹۳۰۷۳
تاریخ انتشار: 2020 October 14    -    ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
شومینه از گذشته تا به امروز بعنوان یک وسیله گرمایشی زیبا و جذاب مورد استفاده گرفته است. این وسیله نه تنها فضای منزل را گرم می‌کند بلکه بعنوان یک عنصر دکوراتیو زیبایی فضای اتاق را دوبرابر می‌نماید. اکنون با توجه به اهمیت ویژه دکوراسیون داخلی، طراحان و معماران ایده‌های جدیدی برای تزیین دیوار شومینه ارائه می‌دهند.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت

شومینه در فرهنگ ما جزء وسایل لوکس منزل به‌حساب می‌آید

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت«تابناک با تو» - شومینه از گذشته تا به امروز بعنوان یک وسیله گرمایشی زیبا و جذاب مورد استفاده گرفته است. این وسیله نه تنها فضای منزل را گرم می کند بلکه بعنوان یک عنصر دکوراتیو زیبایی فضای اتاق را دوبرابر می نماید. اکنون با توجه به اهمیت ویژه دکوراسیون داخلی، طراحان و معماران ایده های جدیدی برای تزیین دیوار شومینه ارائه می دهند.

شومینه

شومینه یا هیمه سوز ساختاری معماری درون دیوار برای نگه داشتن آتش و سیستم گرمایشی است که به منظور گرمادهی و به ویژه در گذشته به منظور پخت و پز به کار می رفته است. آتش در مجمر یا آتش دان قرار می گیرد؛ گازها و ذرات ناشی از آتش، از طریق دودکش یا لوله هایی خارج می شوند. شومینه ها از امکانات مرکزی خانگی هستند، چراکه شعله ها و صدای ترق و تروق شان ارام بخش است، حتی زمانی که برای گرما یا آشپزی احتیاجی به آنها نباشد. طاقچهٔ بالای شومینه ها کانون توجه دکوراسیون داخلی است.

در زمستان میتوان از شومینه بعنوان یک وسیله گرمایشی استفاده نمود و در فصل تابستان هم از زیبایی آن لذت برد. در ادامه به معرفی موارد مهم در خرید شومینه، مدل های گوناگون آن و روش عملکرد آن ها می پردازیم تا با آگاهی از آن ها مدلی مناسب و بهینه در مصرف سوخت انتخاب نمائید.

مدل شومینه

سبک و مدلی که برای شومنیه خود انتخاب نموده اید باید با سبک دیگر وسایل خانه هماهنگ باشد. امروزه در طراحی های مختلف طرح و مدل شومینه بیش از هر چیز به زیبایی بها داده می شود، شومینه اگر چه نقش گرمایشی را در خانه بر عهده دارد ولی آنگونه که پیداست در خیلی از طراحی های دکوراسیون داخلی منازل استفاده از شومینه نقشی بسیار فراتر از نقش گرمایشی را اجرا می کند. معمولاً برای زیبا سازی شومینه از نمای سنگ، گچ بری، چوب و شیشه استفاده می شود که هر کدام مناسب با معماری داخلی و دکوراسیون خانه مورد استفاده قرار می گیرند.

راهنمای خرید شومینه

فواید وسایل گرمایشی مدرن منجر شده تا تمایل افراد برای خرید شومینه برقی و سایر وسایل مدرن گرمایشی بیشتر شده و در واقع سهم عمده ای از این بازار را بخود اختصاص داده اند. هدف شما از خرید شومینه، هر چه که باشد، در موقع خرید، می­بایست به دو نکته توجه نمایید: نوع شومینه انتخابی و تناسب آن با دکوراسیون خانه خود. پیش از هر گونه اقدام به خرید شومینه، می بایست از اقسام شومینه­ های موجود در بازار و ویژگی­های آن ها اطلاع داشته باشید، تا بتوانید نوع مناسب و همینطور، سازگار با دکوراسیون منزل خویش را انتخاب نمایید. با پیشرفت تکنولوژی و جایگزین شومینه های برقی میتوان به آسانی و بدون احتیاج به تعیین جا برای شومینه آنرا به هر نقطه از خانه جا به جا کنیم.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت

معمولاً برای زیبا سازی شومینه از نمای سنگ، گچ بری، چوب و شیشه استفاده می شود

محل قرارگیری شومینه معمولاً در گوشه اتاق، بین دیوار و یا در وسط فضای داخلی قرار می گیرد. از انواع آن میتوان به شومینه سنگی، دیواری، هیزمی، گازی و برقی و مدرن اشاره کرد. این وسیله دارای سه بخش اصلی آتشدان، دودکش و تزئینات بیرونی می باشد. از نظر ساخت میتوان به دو نوع سفارشی و پیش ساخته که از نظر سوخت هیزمی، الکلی، گازی و برقی میباشد، اشاره کرد.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و روش نصب

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و روش نصب عبارت است از:

۱. شومینه سنتی

شومینه سنتی با کوره فولادی از سنگ یا آجر ساخته شده و از سوخت چوب و برای تهویه از یک دودکش استفاده می کند.

۲. شومینه معلق

شومینه معلق از انواع شومینه امروزی است که با اتصال به سقف طبقه و یا دیوار، بدون این که جلوی دید را بگیرد اتاق را گرم می کند و در هر قسمتی قابل نصب است.

۳. شومینه ایستاده

شومینه های مستقل ایستاده یکی از انواع شومینه هستند که از نظر ظاهری مشابه با شومینه های سنتی ساخته شده اند و دارای یک طاقچه هم می باشند. بسته به نوع سوخت مورد استفاده، نحوه نصب شومینه ایستاده متفاوت است.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت

اغلب از شومینه به‌عنوان یک وسیله تزئینی و بخشی از دکوراسیون داخلی نگاه می‌کنند

۴. شومینه دیواری

انواع شومینه دیواری امکان نصب داخل یا روی دیوار و تأمین هر سه نیاز گرمادهی، زیباسازی فضا و استفاده بهتر از آنرا دارند، بدین ترتیب برای منازل و آپارتمان های کوچک گزینه نصب مناسبی از انواع شومینه هستند.

۵. شومینه محفظه شیشه ای

این نوع شومینه بجای درباز بودن، محصور می باشد. شومینه شیشه ای دارای یک پنل شیشه ای است که سبب زیبایی بیشتر فضا شده و به اشخاص امکان لذت بردن در زمان تماشای آنرا می دهد.

۶. شومینه توکار

در شومینه توکار، یک شومینه جدید در درون شومینه سنتی از پیش ساخته شده قرار می گیرد و باعث بهره برداری بیشتر و ارتقای آن می شود.

۷. کوره چوب سوز

هرچند کوره چوب سوز یا همان منقل آتش داخل سالنی از نظر فنی شومینه محسوب نمی شود، ولی جایگزینی است که با سوختن چوب، بدون احتیاج به شومینه، امکان گرم کردن محیط را فراهم می کند. با این وجود به لوله برای خارج کردن دود از روش دودکش نیاز خواهد بود.

۸. شومینه رومیزی

شومینه رومیزی شومینه های بسیار سبکی هستند که در اندازه های مختلف و تنظیمات گوناگون به کار می روند.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت

استفاده از شومینه در خانه‌هایی که کاملاً عایق شده‌اند تا ۳۰ درصد مصرف انرژی را بالا می‌برد

۹. شومینه طاقچه دار

شومینه های دارای طاقچه، نوعی شبیه سازی شومینه های هیزمی می باشند ولی مثل شومینه هیزمی اجباری به داشتن تهویه و یا دودکش ندارد.

۱۰. شومینه دو طرفه

عملکرد شومینه دو طرفه، بسیار سریعتر از شومینه سنتی است و با سرعت بیشتری میتواند اتاق های بزرگ را گرم کند.

۱۱. شومینه دیوار تلویزیون

شومینه دیواری از چدن یا فولاد ساخته شده است. نمونه های نصب شده بر روی دیوار آنها میتوانند بسته به نیاز از اتاقی به اتاق دیگر منتقل شوند. شومینه های دیواری در شکل ها، سبک ها و اندازه های مختلفی به کار می روند.

انواع شومینه از نظر سوخت

ظاهر و طرح شومینه، بعنوان یک عنصر تاثیر گذار در دکوراسیون، در نوع شومینه انتخابی دارای اهمیت زیادی است و میتواند یکی از معیارهای طبقه بندی انواع شومینه باشد.
* شومینه سنگی

قدیمی ترین متریال ساخت شومینه، سنگ است. برای شومینه های هیزمی و گازی مناسب است و طبیعت را بازسازی می کند.

* شومینه گازی

شومینه گازی دوده ایجاد نمی کند و حرارت بیشتری دارد. گرما و حرارت ایجاد شده به وسیله شومینه گازی با کم یا زیاد کردن مقدار گاز قابل کنترل است.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت

گاهی برای بزرگ‌تر جلوه دادن محیط خانه، سطح شومینه را تا جایی که امکان دارد کوچک می‌سازند

* شومینه کاشی سرامیک

با استفاده از کاشی، می توان تنوع خوبی به وجود آورد. بسته به طرح و رنگ کاشی، شومینه متناسب با انواع دکوراسیون خواهد بود ولی توجه کنید از کاشی های مخصوص شومینه استفاده شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

* شومینه الکلی

شومینه الکل سوز از اتانول برای ایجاد حرارت استفاده می کند و به علت عدم نیاز به هواکش، نصب بسیار آسانی دارد. شومینه دیواری الکلی تمیز و بی بو است و هیچگونه دوده ای ایجاد نمی کند.

* شومینه برقی

شومینه دیواری الکتریکی توسط برق و با گرم کردن فنرهای داخلی تولید حرارت می کند. شعله ایجاد شده در شومینه دیواری برقی ساختگی است ولی احساسی مشابه با شعله واقعی ایجاد می کند.

* شومینه مرمری

زیبایی خیره کننده سنگ مرمر، ارزش پرداخت هزینه بالای آن را دارد. شومینه سنگ مرمری مناسب خانه های کلاسیک با مبلمان استیل است، که بسیار مقاوم و اصیل به چشم می آید.

* شومینه هیزمی

یکی از قدیمی ترین اقسام شومینه، شومینه هیزمی یا همان شومینه چوبی است که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می شود.

* شومینه چدنی

شومینه هایی که بدنه آن ها از جنس چدن ساخته می شود، شومینه چدنی نامیده می شوند. از این شومینه ها در خانه های امروزی و کلاسیک استفاده می شود.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت

 در گذشته شومینه علاوه بر گرمادهی، برای پخت‌وپز هم مورد استفاده بود

* شومینه شیشه ای

شیشه، دیزاین شومینه شما را از مدرن به فوق مدرن تبدیل می کند، چون به طرز فوق العاده ای زیباست و همینطور به آسانی با انواع تم های دکوراسیون داخلی ترکیب می شود. شومینه برّاق و شیشه ای شما هر چه بازه زمان بیشتری در منزل بماند، تأثير بیشتری بر فضا می گذارد.

* شومینه آجری

منظور از آجر تنها آجر های مستطیل شکل قدیمی نیستند، آجرهای بسیار زیبا با رنگهای گوناگون امروزه قابلیت کاربرد دارند، مثل آجر های مربعی، لوزی شکل و حتی بیضی. شومینه آجری بیشتر ظاهری سنتی دارد و به سمت دکوراسیون های سنتی متمایل است.

* شومینه بتنی

استفاده از بتن در طراحی شومینه، مدرن تر از سنگ است. به هر شکلی که بخواهید میتوانید آن را بسازید. بتن قابلیت طراحی سه بعدی دارد. برای انتخاب رنگ و یا ایجاد نقش بر روی آن هم محدودیت نخواهید داشت. بتن ها در مقابل آتش مقاوم بوده و خاصیت نسوز دارند.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و سوخت

شومینه ‌انرژی گرمایشی بسیار محدودی تولید می‌کند اما میزان انرژی زیادی را هدر می‌دهد

منبع: سرپوش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار