کاربرد اسفناج در تامین نیروی باتری‌های فلزی
کد خبر: ۱۹۳۰۲۱
تاریخ انتشار: 2020 October 15    -    ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
«اسفناج، فقط به انسان انرژی نمی‌دهد...!»
دانشمندان اسفناج را به کاتالیزور باتری تبدیل می‌کنند که می‌تواند از اتومبیل‌های الکتریکی گرفته تا تجهیزات نظامی را نیرو ببخشد. کارشناسان بر این باورند که می‌توان از قدرت آن در اتومبیل‌های برقی، تلفن‌های هوشمند و تجهیزات نظامی استفاده کرد.

کاربرد اسفناج در تامین نیروی باتری‌های فلزی

کاربرد اسفناج در تامین نیروی باتری‌های فلزی«اختصاصی تابناک باتو» ـ اسفناج به عنوان یک سبزی دلچسب و سبز همراه با مواد مغذی شناخته شده است؛ اما دانشمندان دریافتند که این گیاه نه تنها انرژی انسان را بلکه انرژی باتری‌ها را نیز می‌تواند تأمین کند.

محققان دانشگاه آمریکا، فرم برگ را به ورق‌های نانوکربنی تبدیل کردند که به تسریع واکنش کاهش اکسیژن در سلول‌های سوختی و باتری‌های فلزی ـ هوایی کمک می‌کند.

این تیم تحقیقاتی سبزیجات را در یک فرآیند چند مرحله‌ای شامل شستشو، آب گیری و خشک کردن انجمادی، پودر کردن آن با استفاده از هاون دستی و در نهایت دوپینگ کردن پودر حاصل با استفاده از نیتروژن قرار دادند که پس از آن مشخص شد، این نوآوری در گیاهان، بهتر از کاتالیزور‌های مبتنی بر پلاتین عمل می‌کند.

کاربرد اسفناج در تامین نیروی باتری‌های فلزی

کارشناسان بر این باورند که می‌توان از قدرت آن در اتومبیل‌های برقی، تلفن‌های هوشمند و تجهیزات نظامی استفاده کرد.

بنا بر این گزارش، ورقه‌های نانو که بر پایه اسفناج هستند، نه تنها از نسخه‌های مبتنی بر پلاتین پیشی می‌گیرند، بلکه به گفته‌ی این گروه، ارزان است و یک منبع طبیعی نیز محسوب می شود که می‌تواند جایگزین مواد سمی شود.

شوزونگ زو (Shouzhong Zou) استاد شیمی در دانشگاه آمریکایی و نویسنده اصلی مقاله در این باره می‌گوید: این کار نشان می‌دهد که می‌توان برای واکنش کاهش اکسیژن از منابع طبیعی، کاتالیزور‌های پایدار ایجاد کرد.

او افزود: روشی که ما آزمایش کردیم می‌تواند کاتالیزور‌های بسیار فعال و مبتنی بر کربن را از اسفناج تولید کند که در زیست توده تجدیدپذیر است. در حقیقت، ما معتقدیم که هم در فعالیت و هم در پایداری، عملکرد بهتری نسبت به کاتالیزور‌های پلاتین تجاری دارد.

کاربرد اسفناج در تامین نیروی باتری‌های فلزی

کاتالیزور‌ها بالقوه در سلول‌های سوختی هیدروژن و باتری‌های فلزی- هوایی قابل استفاده هستند و برای تولید جریان کافی و ایجاد انرژی، واکنش کاهش اکسیژن را تسریع می‌کنند.

این استاد دانشگاه همچنین می‌افزاید: سبزیجات سرشار از آهن و نیتروژن و از ملزومات این نوع کاتالیزور‌ها هستند. نانو ورقه‌های کربن شبیه تکه‌های کاغذ هستند، اما در مقیاس نانومتر هزار برابر نازک‌تر از مو هستند.

از جمله کاربرد‌های عملی این تحقیق می‌توان به سلول‌های سوختی و باتری‌های فلزی - هوایی اشاره کرد که نیروی وسایل نقلیه الکتریکی و انواع دنده‌های نظامی را تأمین می‌کنند.

کاربرد اسفناج در تامین نیروی باتری‌های فلزی

گفتنی است، تحقیقات در حال پیشرفت دیگر با نمونه‌های ساخته شده دیگری از گیاهان با استفاده از چمن و برنج است.
با این حال، این استاد شیمی و تیمش اولین کسانی هستند که از اسفناج استفاده کردند. آن‌ها گفتند که اسفناج در دما‌های پایین زنده مانده و رشد آن آسان است و همین باعث می‌شود سبزیجات برگ دار گزینه ای ایده آل برای این کار باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار