چگونه تلخی غذا را برطرف کنیم؟
کد خبر: ۱۹۲۸۵۷
تاریخ انتشار: 2020 October 11    -    ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که خورشت یا سوپی که درست کرده اید دارای مزه خفیفی از تلخی شده باشد. در این ویکی به توضیح علت آن و اینکه چگونه تلخی غذا را بگیریم خواهیم پرداخت.

چرا بعضی غذا‌ها مزه تلخی می‌گیرند؟

عوامل مختلفی باعث تلخی غذا‌ها میگردند. در برخی موارد بهترین راه برطرف کردن تلخی غذا حذف و یا به حداقل رساندن عامل تلخ کننده است. مثلا در برخی خورشت‌ها لیموی عمانی اگر زیاد در خورشت بماند باعث تلخ شدن مزه آن میشود.
برخی غذا‌ها نیز باید تازه مصرف شوند. ماندن در یخچال باعث تغییر ساختار برخی غذا‌ها شده و مزه تلخی در آن ایجاد می‌گردد.

یکی از کلی‌ترین راه‌ها حذف عامل تلخ کننده است، مثلا اگر خورشتی درست می‌کنید که در آن از لیمو عمانی استفاده می‌شود پوست و تخم آن را قبل از ریختن داخل خورشت جدا کنید و همچنین با خیساندن آن قبل از طبخ و سپس خارج کردن آن مدتی پس از پخت از تولید مزه تلخ جلوگیری نمایید.
یکی دیگر از عواملی که باعث عدم جذب مواد تلخ بر روی زبان می‌شود نمک است. مثلا مزه تلخ قهوه و یا مزه تند کیوی را میشود با ریختن مقداری نمک در درون قهوه و یا سرو کیوی به همراه مقداری نمک بر روی آن برطرف کرد.

دیگر عامل مهمی که باعث تلخی غذا‌ها می‌گردد سوخت سطحی آن است مثلا پیاز داغ اگر زیاد سرخ شود و دچار سوختن سطحی گردد مزه تلخی در آن احساس می‌شود.

از آبلیمو هم می‌توانید برای از بین بردن مزه تلخ بسیاری از غذا‌ها استفاده کنید. حتما شما هم تجربه خوردن سبزیجاتی که مزه تلخی دارند را دارید. استفاده از ابلیمو بر روی این سبزیجات مزه تلخ آن‌ها را برطرف میکند.

چگونه تلخی آبلیمو را بگیریم

تلخی آبلیمو عموما به علت له شدن هسته آن هنگام آب گیری است. اما از آنجاییکه گرفتن آبلیمو توسط دستگاه انجام می‌شود ورود هسته لیمو به داخل آبلیمو اجتناب ناپذیر است.
برای رفع تلخی آبلیمو از هویج استفاده می‌کنند. به این منظور به ازای هر ۱۰ کیلو لیمو ۲ عدد هویج متوسط پوست کنده داخل آبلیمو می‌ریزند. پس از مدتی هویج تلخی لیمو را به خود گرفته و می‌توان آن را خارج نمود.

منبع: پارسینه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار