نحوه استفاده از سامانه های اینترنتی پر کاربرد که همه مردم به آن نیاز دارند چیست ؟
کد خبر: ۱۹۲۳۲۱
تاریخ انتشار: 2020 October 05    -    ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲

یکی ازمزایای استفاده از اینترنت انجام دادن امور اداری از راه دور و به صورت غیر حضوری است. همه ادارات و ارگان های دولتی و حتی بخش های خصوصی هم برای ثبت نام اینترنتی، نوبت دهی اینترنتی بیمارستانها، انتخاب واحد، انتخاب رشته واعلام نتایج اینترنتی، خرید و فروش خودرو ، ثبت نام سامانه سجام بورس، پیگیری اینترنتی و سامانه سهام عدالت، سامانه های اینترنتی بسیار قدرتمندی را راه اندازی کرده اند. سامانه های اینترنتی باعث اجرای بیسار سریع امور ، صرفه جویی در وقت و مصرف کاغذ و کاهش هزینه های جانبی می شوند.

این موضوع در زمان کرونا بیشتر قوت گرفت و بخش اعظمی از خدمات ادارات و شرکتها به صورت اینترنی و از راه دور (غیر حضوری) انجام می شود. هر کدام از سامانه های اینترنتی جهت ارائه خدمات اختصاصی ویژه ای راه اندازی شده اند که آموزش تخصصی و کاملا تصویری ثبت نام، ورود و مشاهده، پیگیری و دیگر بخشهای سامانه های اینترنتی را می توانید در سایت آنی یار فرا بگیرید. در ادامه با برخی از این سامانه ها آشنا می شویم.

 

سامانه طرح اقدام ملی تولید مسکن

وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح « اقدام ملی تأمین مسکن » را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نموده است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از این برنامه را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر بر عهده دارد.

واجدین شرایط  ثبت نام در سایت مسکن ملی پس از مطالعه شرایط و کسب راهنمایی جهت ثبت نام در طرح ملی مسکن می توانند به سایت ثبت نام مسکن ملی (سامانه آباد) به نشانی tem.mrud.ir مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نحوه ثبت نام در سایت مسکن ملی را مطالعه کنید.

 

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا)

سامانه ثنا قوه ی قضائیه از بهترین ابتکارات دستگاه قضا می باشد که این روزها از مهمترین سامانه های اینترنتی کشور نیز محسوب می شود و روزانه حجم بسیار بالایی مراجعه کننده دارد و باعث کم شدن ازدحام در شعب قضائی گردیده است. بدین منظور در آنی یار با این سامانه پرکاربرد بیشتر آشنا خواهید شد.

بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد. حساب کاربری، عبارت است از نشانی الکترونیکی که هریک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی یک شناسه کاربری و گذار واژه است.

در گام اول سامانه ثنا جهت ثبت نام اشخاص حقیقی ایجاد شده است. مراجعان به قوه قضائیه می‌بایست ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به ایشان تخصیص می‌یابد.

یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است. همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می‌داد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت، اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند.

نحوه استفاده از سامانه های اینترنتی پر کاربرد که همه مردم به آن نیاز دارند چیست ؟

کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است. در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می‌شود.

مقاله نحوه مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا را از دست ندهید.

 

  • سامانه های اینترنتی مشاهده و دریافت قبوض آب، برق، گاز، تلفن و ...

یکی از اقدامات مفید در هر دولت روی آوردن به دولت الکترونیک است. در همین راستا قبوض کاغذی آب، گاز، برق و تلفن حذف و مشاهده و دریافت قبوض به شیوه های نوین انجام می شود. سالیان سال است که مشترکین آب، برق، گاز و تلفن صورت حساب خود را از طریق قبوض کاغذی دریافت می‌کنند که این اقدام هزینه‌های گزافی را به دولت تحمیل می‌کند.

این درحالی است که حدودا ۳۵ میلیون کنتور برق در کشور وجود دارد که قبض برای آن صادر می‌شود از طرفی با در نظر گرفتن ۳۵ میلیون کنتور آب و همین تعداد کنتور گاز و شاید چند برابر این رقم خط تلفن می‌توان هزینه قابل توجهی را برای صدور قبض‌های دوره‌ای تخمین زد. حذف قبوض کاغذی جزو برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد به طوری که مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر از توقف صدور قبوض کاغذی برای ۳۶ میلیون مشترک برق کشور از مهرماه امسال خبر داد.

لازم به ذکر است که برای دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی ۴ روش درنظر گرفته شده است.

روش اول: از سوی ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل به طوریکه با دریافت شماره تلفن همراه مشترک آن را در سامانه ثبت خواهند کرد.

روش دوم:  مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد.

روش سوم: مشترکان با مراجعه به سایت شرکت توزیع در سراسر کشور می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن بارگذاری شده در سایت‌های شرکت توزیع در سراسر کشور است به طوریکه مشترکان می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند.

برای آشنایی با سامانه های مشاهده و دریافت قبوض، مقاله ۱۰ روش برای مشاهده و دریافت قبوض از طریق اینترنت را از دست ندهید.

 

سامانه سجام  بورس

سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از محبوب ترین موسسات غیر دولتی در کشور است که از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرد و هم اکنون از گزینه های در اولویت اکثر مردم برای سرمایه گذاری می باشد که این سرمایه گذاری و کسب درآمد از طریق خرید و فروش سهام اولیه و سهام شرکت های مختلف انجام می پذیرد که می تواند هم سوددهی داشته باشد و هم می تواند حتی شما را با ضرر مواجه سازد و برای جلوگیری از این ضرر می بایست با مفاهیم کلی آشنا شوید.

این روزها هم به دلیل آزادسازی سهام عدالت، شاید یکی از دغدغه های اصلی هر یک از ما شده باشد و آشنایی کافی و کلی با نحوه ثبت نام در سجام که به منزله ثبت نام در بورس است، نداشته باشیم و شاید احتمال کلاهبرداری در این زمینه هم وجود داشته باشد. اگر شما از علاقمندان فعالیت در عرصه بورس هستید، مقاله آموزش تصویری ثبت نام در سامانه سجام و بورس در سایت آنی یار را از دست ندهید.

نحوه استفاده از سامانه های اینترنتی پر کاربرد که همه مردم به آن نیاز دارند چیست ؟

سامانه ثبت چکهای سرقتی و مفقودی

سامانه ساد۲۴ اولین سامانه استعلام چک‌هایی است که در اثر ارتکاب جرم تحصیل شده باشد. سامانه ساد۲۴ در راستای پیشگیری از جعل و کلاهبرداری چک‌های سرقتی/مفقودی در کشور و با توجه به اینکه کلاهبرداران و سارقان پس از دسترسی به دسته چک‌های دیگران با شیوه‌های متفاوت اقدام به انتقال چک‌ها می‌کنند که در این شیوه کلاهبرداری، افراد زیادی خواسته یا ناخواسته درگیر این مسئله می‌شوند. برای آشنایی با این سامانه به سایت آنی یار سر بزنید.

 

سامانه ثبت گوشی های سرقتی و مفقودی

این سامانه برای استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ سرقتی/ مفقودی در سراسر کشور می باشد. این سامانه با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و با همکاری اپراتورهای مخابراتی، اصناف و کلانتری‌های سراسر کشور، در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی، بستری مناسب فراهم کرده است. سامانه همیاب 24 با ارایه قابلیت "استعلام رجیستری گوشی" و "استعلام سرقتی گوشی تبلت و لپ تاپ" گامی موثر در راستای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه خرید و فروش دستگاه‌های دیجیتال برداشته است.

 

سامانه کارا

همه می‌دانیم که پیش از استارت یک کسب‌وکار باید فکر تهیه سرمایه باشیم. این سرمایه را می‌توانید از سرمایه‌گذاران و دولت دریافت نمایید. در حقیقت سامانه کارا دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. به‌جرات می‌توان گفت قرن بیست و یکم دوران استارت‌آپ‌ها و ظهور کارآفرینان است. در حال حاضر کسب‌وکارهای بسیاری به بازار راه پیدا کرده‌اند و سعی در تولید محصولات متفاوت دارند. این‌جاست که باید سریع‌تر وارد عمل شوید و بیزنس خود را راه بیندازید. اما کارا چیست و چگونه با این سیستم کار کنیم؟ اگر به‌دنبال پاسخ پرسش‌های خود هستید مقاله "سامانه کارا چیست و چگونه با آن کار کنیم" را مطالعه کنید.

 

سامانه نیما

التهابات و نوسانات شدید قیمت ارزهای خارجی در کشورمان طی 2 سال گذشته بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات را تحت تاثیر قرار داد و شرایط بازار را بیش‌ازپیش متلاطم کرد. در این شرایط قیمت ارز خصوصا دلار به‌صورت ساعتی تغییر می‌کرد و نهایتا دولت وادار به تغییر سیاست‌های خود در راستای تامین و فروش ارز برای فعالان اقتصادی شد. بر این اساس دولت از روز 21 فروردین ماه 97 سیاست مالی جدیدی را در پیش گرفت و به‌ منظور هدایت محصولات وارداتی به سمت مجاری رسمی، اطمینان از تخصیص مناسب و عادلانه ارز بر اساس اولویت تقاضا، جلوگیری از قاچاق و خروج سرمایه‌های کشور و شفافیت کامل فرآیند عرضه و تقاضا، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی موسوم به نیما را راه‌اندازی نمود.

این سامانه بستری امن را برای خرید و فروش ارز فراهم نموده و از روز 3 اردیبهشت 97 فعالیت خود را آغاز کرده است. نیما با سامانه جامع وزارت صمت و واحد تجارت فرامرزی گمرک ارتباطی پیوسته دارد و صرافی‌ها و بانک‌ها نیز به‌عنوان واسطه میان منابع تامین و مصرف ارز فعالیت می‌کنند.

 

سامانه تهران من

سامانه تهران من به عنوان مرجع ثبت اطلاعات خودرو از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معرفی شد تا شهروندان با نام نویسی و دریافت نام کاربری و رمز ورود بتوانند اطلاعات خودروی خود را در آن ثبت کنند.

ثبت نام در سامانه تهران من برای تردد در محدوده کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) الزامی شد تا شهروندانی که قصد تردد در این محدوده را دارند، بتوانند از سهمیه تردد رایگان خود در هر فصل استفاده کنند. سهمیه تردد در نظر گرفته شده از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برای هر خودرو پلاک تهران تنها تردد ۲۰ روز و پلاک شهرستان تنها ۱۵ روز رایگان است.

استفاده از سهمیه رایگان تردد خودرو در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا منوط به ثبت نام در سامانه تهران من است و اگر ثبت نام افراد در سامانه تهران من انجام نشود، با اولین تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) مالک خودرو مشمول اخذ عوارض تردد می‌شود.

برخی از شهروندان بر این باورند چون سهمیه رایگان تردد در هر فصل را دارند، می‌توانند بدون ثبت نام در سامانه من، تردد رایگان در محدوده کاهش آلودگی هوا داشته باشند که این تصور غلط است. در صورت ثبت نام نکردن افراد در سامانه "تهران من"، سهمیه تردد رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا برای مالکان خودرو لحاظ نشده و مالکان خودرو باید عوارض تردد خود در محدوده را پرداخت کنند. راهنمای ثبت نام در سامانه تهران من را در آنی یار جستجو کنید.

 

سامانه انتقال مالکیت گوشی کارکرده و نو (سامانه همتا)

سامانه همتا یا سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی سامانه‌ای است منتسب به طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت (رجیستری) که با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورهای تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک ج.ا. ا به اجرا گذاشته شده‌است.

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده‌است.

در این طرح، با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه که برای هر گوشی منحصر به فرد است، تنها دستگاه‌های قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی و سلامت، قابلیت فعال‌سازی و استفاده از خدمات اپراتوری را خواهند داشت.

درگاه‌های اصلی این سامانه جهت انجام فرایندهای مختلف عبارتند از:

  1. سایت اینترنتی سامانه همتا
  2. اپلیکشین همتا (نسخه اندروید و iOS)
  3. کد دستوری #7777*
  4. پیامک به شماره 7777 (صرفاً جهت استعلام اصالت)

 

سامانه های ترابرد به ایرانسل ، همراه اول و رایتل

یکی از امکانات جذابی که توسط اپراتورها ارائه می شود ترابرد پذیری نام دارد. این قابلیت به کاربران این امکان را می دهد تا بدون عوض کردن شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند. به این ترتیب شما می توانید تنها با یک شماره از خدمات اپراتوری دیگر بهره مند شوید. این قابلیت برای افرادی کاربرد دارد که قصد دارند خط خود را عوض کرده و از امکانات یک اپراتور دیگر استفاده نمایند اما به دلیل آنکه نمی خواهند شماره ی آن ها عوض شود از این کار منصرف می شوند.

این کار با نام Portability در جهان شناخته شده و در بیش از ۷۰ کشور پشتیبانی می شود.این سرویس از سال ۹۵ تا کنون در ایران راه اندازی شده است و یکی از نکات مثبت آن این است که موجب به وجود آمدن رقابت در ارائه سرویس و امکانات، در میان اپراتور های تلفن همراه شده است.

پیش ازشروع خوب است بدانید که اپراتور پایه به اپراتوری گفته می شود که کاربر ابتدا در آن ثبت نام کرده و از خدمات آن بهره می برده است. پس از درخواست ترابرد ارایه سرویس ها بدون تغییر شماره برعهده ی اپراتور پذیرا قرار می گیرد.

برای اطلاعات از نحوه ی ترابرد پذیری به هر یک از اپراتور ها سایت آنی یار را از دست ندهید

 

سامانه پیگیری کارت سوخت

همانطور که می دانید برای ثبت نام کارت سوخت باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. اگر ثبت نام را انجام داده اید برای پیگیری کارت سوخت می توانید با توجه به توضیحات زیر اقدام کنید. پس از ثبت نام باید منتظر باشید تا کارت سوخت شما از سوی پلیس راهور صادر و از طریق پست برای تان ارسال شود. این پروسه ممکن است چند هفته ای زمان ببرد. برای اینکه بدانید کارت سوخت شما در چه مرحله ای از صدور و یا ارسال است روشهای مختلفی وجود دارد. برای یاد گیری روش های پیگیری کارت سوخت را از دست ندهید.

 

سامانه دریافت کد رهگیری املاک

برای جلوگیری از تخلف در معاملات و شفافیت بیشتر در انجام معاملات املاک قانونی وضع گردید تا در هر معامله ایی دریافت کد رهگیری الزامی باشد تا از تخلفات بکاهد در قبل از  این قانون مشکلاتی وجود داشت به طوری که املاک فروخته شده قابل استعلام و پیگیری و نبودند و حتی برخی فروشندگان یک ملک را به دفعات به فروش می رساندند و راهی هم برای پیگیری آن ها وجود نداشت. در همین راستا سامانه ای هوشمندی برای ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور پایه ریزی شد. مقاله نحوه دریافت کد رهگیری املاک در این زمینه می تواند شما را راهنمایی کند.

 

سامانه اینترنتی پرداخت خلافی خودرو

زمانی شما باید در صف منتظر می ماندید تا بتوانید نسبت به پرداخت خلافی اقدام نمایید اما در حال حاضر این مشکل با وجود سامانه اینترنتی پرداخت خلافی خودرو حل شده است ،شما می توانید از طریق پیامک ، تلفن و یا به صورت آنلاین خلافی خودرو خود را استعلام و پرداخت نمایید. مقاله نحوه دریافت خلافی خودرو به صورت تصویری توضیحات کاملی داده است.

 

سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی

یکی از سامانه های مهمی که روزانه تعداد زیادی بازدید دارد سامانه مشاهده اطلاعات بیمه شدگان و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی است. از وقتی که سامانه بیمه شدگان دچار تغییرات اساسی شده و مشمول بروزرسانی نرم افزاری شد (نیمه دوم سال ۹۵) بسیاری از کارمندان و کارگرانی که قبلا به سادگی می توانستند سابقه بیمه ای خود را مشاهده کنند ، دچار مشکل شدند. راهنمای تصویری و کامل ثبت نام در سایت سوابق بیمه تامین اجتماعی را در آنی یار از دست ندهید.

 

سامانه ثبت نام اینترنتی جواز کسب

دریافت پروانه کسب برای راه اندازی فروشگاه یا واحد تجاری در هر صنف یا شاخه ای  لازم و ضروری است و بدون این مجوز نمی توان در مغازه کسب و کار خود را راه انداخت.

دریافت این مجوز مراحل مختلفی دارد که وقت گیر است. اما دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور، سامانه ثبت نام اینترنتی پروانه کسب را برای افراد حقیقی و حقوقی راه اندازی نموده تا برای دریافت آن زمان و هزینه کمتری صرف نمایند.

 

سامانه عضویت در کتابخانه ملی

کتابخانه ملی ایران که سال های زیادی از تاسیس آن می گذرد از مهمترین مراکز تحقیق و پژوهشی و علمی خدماتی است که تحت نظارت نهاد ریاست ریاست جمهوری ادراه می شود. عضویت در کتابخانه ملی ایران از طریق یک وبگاه اینترنتی انجام می شود. برای عضویت در کتابخانه ملی مقاله راهنمای عضویت در کتابخانه ملی را از دست ندهید.

 

سامانه سخا

زمانی که یک پسر به سن ۱۸ سالگی می‌رسد و یا بعد از اتمام تحصیلات ، نوبت به طی کردن خدمت سربازی سؤالات بسیاری در خصوص این موضوع در ذهنشان ایجاد می‌شود. اینکه چه زمانی باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند برای شروع باید چه‌کاری انجام داد و سؤالاتی که برای مشمولین پیش می‌آید همانند اگر شخص در دانشگاه پذیرفته شد تکلیف او چیست؟ و یا اینکه تاریخ و زمان اعزام به خدمت را چگونه متوجه شوم؟ پاسخ این سؤال‌ها و سؤالات دیگر مقاله پیگیری وضعیت نظام وظیفه و ورود به سامانه سخا را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از سامانه های اینترنتی پر کاربرد که همه مردم به آن نیاز دارند چیست ؟

سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور

یکی از سامانه های اینترنتی ثبت شکایات که کارکرد مناسبی در سال های اخیر داشته است سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور است. این سامانه با دریافت آنلاین شکایات ، نسبت به راستی آزمایی و پیگیری آن اقدام می کند. در همه مراحل نیز شاکی می تواند وضعیت پرونده خود را مشاهده نمایید.

سازمان بازرسی کل کشور یک نهاد زیرمجموعه قوه قضاییه می باشد. نظارت بر این سازمان از وظایف رئیس قوه قضاییه است و باید بازرسی های مستمر ، موردی و فوق العاده ای روی روند اجرای قوانین در سازمان ها و ادارات داشته باشد. برای آشنایی با وظایف سازمان بازرسی کل کشور و ثبت شکایت اینترنتی به آنی یار مراجعه کنید.

 

سخن آخر

سایت آنی یار با پشتیبانی کارشناسان به صورت 24 ساعته پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در سامانه های اینترنتی می باشد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار