ایران بازاراصلی کارخانه سیگارهای آلوده
کد خبر: ۱۹۱۸
تاریخ انتشار: 2015 June 08    -    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
 یک کارخانه تولید سیگار در کردستان عراق به طور غیر قانونی سیگارهایی با انواع برند های خارجی تولید می کند و بازار اصلی این کارخانه نیز، ایران است.

فعالیت این کارخانه، شناسایی برندهای پر فروش، تولید نوع تقلبی و سپس قاچاق آنهاست و مهارت قابل توجهی در جعل مشخصات سیگارهای معروف دارد. این کارخانه در شرایطی امنیتی و توسط نیروهای مجهز به انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین محافظت می شود و بسیار بعید است که حکومت اقلیم کردستان از وجود آن اطلاعی نداشته باشد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با تائید این خبر گفته است: این محصول که بسته بندی ماهرانه ای دارد، به میزان زیاد، در شرایط بسیار نامناسب و با مواد اولیه بسیار نامرغوب و کاملاً غیر استاندارد تولید می شوند. آنها حتی با نصب هولوگرام جعلی شرکت دخانیات ایران و درج پیام های بهداشتی فارسی بر روی پاکت سیگار آن را به عنوان جنس اصل عرضه می کنند.

گفته می شود علاوه بر کردستان عراق، برخی تولید کنندگان زیر زمینی در پاکستان نیز برندهای معروف جهانی را در شرایط غیربهداشتی تولید و به عنوان سیگار خارجی، وارد ایران می کنند.

طی چند سال گذشته مقامات سازمان دخانیات و وزارت بهداشت درباره سیگار های آلوده در ایران بارها هشدار داده و تایید کرده اند، برخی سیگارهای وارداتی به طور قاچاق حامل آلودگی‌های میكروبی و شیمیایی متعددی هستند، چرا كه توتون استفاده‌شده در این سیگارها نامرغوب بوده و از كشتزارهایی به دست آمده كه خاك آنها آلوده به مواد مضر مانند فلزات سنگین و حتی رادیواكتیو مانند پلوتونیوم ۲۱۰ است.

کارشناسان می گویند: «خاصیت گیاه توتون این است كه تمامی مواد موجود در خاك را جذب خود می‌كند و لذا اگر خاكی آلوده باشد، این آلودگی به راحتی وارد توتون شده و سپس از طریق دود سیگار استعمال شده وارد بدن انسان می‌شود. از فلزات سنگینی كه می‌تواند از طریق توتون وارد بدن انسان شود، می‌توان به سرب و آرسنیك اشاره كرد.»

«خديجه محصلي»، مسئول دبيرخانه کشوري کنترل دخانيات وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۰ به رسانه ها گفته بود: «با وجود اينکه هيچ منبع مشخصي مبني بر مواجهه با اشعه راديواکتيو در افراد سيگاري وجود ندارد ولي مصرف‌کنندگان سيگار مواد راديواکتيو را استنشاق مي‌کنند و نه تنها خودشان از اين خطر در امان نيستند بلکه به نزديکان‌شان که در معرض استنشاق تحميلي دود سيگار آنها قرار مي‌گيرند نيز آسيب‌هاي جدي وارد خواهد شد.»

او همچنین تصریح کرده بود: «سيگار‌ها بدون توجه به مارک و برند آنها، حاوي مواد راديواکتيو هستند و وزارت بهداشت آلودگي اين سيگارها به مواد هسته‌اي يا راديواکتيو را دنبال مي‌کند.»

همزمان با موضوع رادیواکتیو در سیگارهای وارداتی، مسئله تازه ای مطرح شد و آن هم کشف یک دانشمند استرالیایی مبنی بر استفاده از خون خوک در تهیه سیگار بود.

به گفته پروفسور «سایمون چپمن»، استاد دانشگاه سیدنی استرالیا ماده هموگلوبین که از خون خوک استخراج می‌شود، برای انسجام بافت فیلتر سیگار به آن افزوده می‌شود.

او گفته بود که پس از خواندن یک تحقیق علمی هلندی در اواخر سال گذشته درباره آزمایشات و تحقیقات میدانی در مورد کالاهای مصرفی و مواد به کار رفته در ساخت آنها، به این کشف دست یافته است.

انتشار این خبر در اواخر ۱۳۸۹ به واکنش های مختلفی در کشور منجر شد و همان موقع دکتر اکبر رنجبرزاده عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرده بود: «هموگلوبين خون خوک ممکن است حاوي انواع ميکروب‌ها، باکتري‌ها و ويروس‌هايي باشد که براي سلامتي انسان بسيار مضر است.»

او همچنین شرکت دخانیات را مسئول رسیدگی به این موضوع دانسته و گفته بود: «شرکت دخانيات با وجود داشتن آزمايشگاه‌هاي مجهز با همکاري وزارت بهداشت بايد نظارت دقيق‌تري بر محصولات دخاني داشته باشد.»

مجله مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار