شاید در سال ۲۰۵۰ دیگر هیچ قهوه‌ای وجود نداشته باشد
کد خبر: ۱۹۱۵۷۵
تاریخ انتشار: 2020 September 29    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
احتمالا قهوه ارزان‌ترین ابزار رسیدن به موفقیت است. قهوه باعث جلب توجه می‌شود؛ تیم‌های کاری بهتری ایجاد می‌کند و توانایی رهبری شما را افزایش می‌دهد. همچنین، قهوه ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد و باعث کاهش ابتلا به سرطان، دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود. تمرکز شما در رانندگی را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است طول عمر شما را بیشتر کند.

تا می‌توانید قهوه بنوشید؛ شاید در سال ۲۰۵۰ دیگر هیچ قهوه‌ای وجود نداشته باشد

تا می‌توانید قهوه بنوشید؛ شاید در سال ۲۰۵۰ دیگر هیچ قهوه‌ای وجود نداشته باشد«تابناک با تو» - احتمالا قهوه ارزان‌ترین ابزار رسیدن به موفقیت است. قهوه باعث جلب توجه می‌شود؛ تیم‌های کاری بهتری ایجاد می‌کند و توانایی رهبری شما را افزایش می‌دهد.

همچنین، قهوه یک نوشیدنی و غذای مقوی است. ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد و باعث کاهش ابتلا به سرطان، دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود. تمرکز شما در رانندگی را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است طول عمر شما را بیشتر کند.

ولی متاسفانه ممکن است چند دهه بیشتر از این نوشیدنی لذیذ و گرم به همراه مزایای بی‌شمارش بهره نبریم. به گفته بوم‌شناسان (Ecologists)، احتمال دارد طی ۲۰ الی ۳۰ سال، انواع قهوه‌ای که امروزه می‌نوشیم، منقرض شود و به جای یک فنجان قهوه خالص و کامل، مجبور باشیم انواع قهوه‌های مصنوعی یا ترکیبی با مواد دیگر را بنوشیم.

تغییرات آب‌وهوایی در کمربند قهوه دنیا

مسئله به تغییرات سریع آب‌وهوایی زمین برمی‌گردد. کشت موفقیت‌آمیز قهوه دارای سه پیش‌شرط است:

۱- آب و هوای گرمسیری بسیار پایدار در ارتفاعات که دمای هوا را بین ۶۴ تا ۷۰ درجه فارنهایت نگه دارد.

۲- خاک غنی از مواد مغذی طبیعی که طی هزاران سال ایجاد شده‌اند.

۳- یک محیط زیست متنوع که در برابر انواع باکتری‌ها، آفات و بیماری‌ها مقاوم است.

قهوه یک محصول بسیار حساس و شکننده است و فقط در یک نوار باریک جغرافیایی به نام «coffee belt» نزدیک به خط استوا رشد می‌کند. دانه‌های قهوه در هیچ جای دیگری به سادگی رشد نمی‌کنند.

تا می‌توانید قهوه بنوشید؛ شاید در سال ۲۰۵۰ دیگر هیچ قهوه‌ای وجود نداشته باشد

حالا، خبر بد این است که این منطقه جغرافیایی کمربند قهوه نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب‌پذیر است. اگر هوا خیلی سرد یا خیلی گرم شود؛ رشد گیاه قهوه متوقف می‌شود و نتیجه آن دانه‌هایی زردرنگ با طعم بسیار تلخ و غیر آشامیدنی است.

هرگز نمی‌توان گیاهان قهوه را به بالای کوه یا پایین دره انتقال داد؛ چون پایداری آب و هوایی در آنجا وجود ندارد؛ حتی اگر منطقه‌ای خیلی گرم باشد.تغییرات آب‌وهوایی باعث بروز استرس محیطی می‌شوند که در گسترش انگل‌ها، آفات و بیماری‌های گیاهی موثر است.

آینده: شاید قهوه‌ای بدون طعم و مزه

همه این شرایط یک تهدید برای قهوه هستند و باعث شکنندگی دانه‌های این محصول یا احتمال فاسد شدن دانه‌ها را به همراه دارند. مانند اتفاقی که در دهه ۱۹۵۰ برای مزارع موز واقعی رخ داد و ما امروزه موزی که می‌خوریم؛ یک محصول ترکیبی مقاوم در برابر فاسد شدن است.

تقریبا تمام قهوه‌هایی که امروز در جهان کشت می‌شود؛ یکی از دو گونه Arabica یا Robusta هستند که هر دو در برابر تغییرات آب‌وهوایی بسیار آسیب‌پذیر هستند و شاید تا چند دهه دیگر کاملا از بین بروند.

البته، گونه‌های دیگری از قهوه در جهان وجود دارد و دانشمندان امیدوار هستند اگر اوضاع بسیار بد شود؛ بتوانند این گونه‌ها را پرورش دهند تا در برابر شکنندگی و تغییرات آب‌وهوایی مقاوم‌تر شوند.

تا می‌توانید قهوه بنوشید؛ شاید در سال ۲۰۵۰ دیگر هیچ قهوه‌ای وجود نداشته باشد

خبر بد بعدی این است که تقریبا تمام این گونه‌های قهوه در کشور اتیوپی قرار دارند که در سال‌های اخیر مشکلات بزرگی از ناحیه تغییرات آب‌وهوایی داشته است.

سازمان غیرانتفاعی محیط زیست USAID درباره این کشور می‌گوید: «اتیوپی با ۹۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از کشورهای مستعد خشک‌سالی است. این کشور با چالش‌های توسعه‌ای زیادی روبرو است که باعث افزایش آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی از جمله افزایش دما، بارندگی‌های نامنظم، باران‌های فصلی غیرقابل پیش‌بینی، افزایش خشک‌سالی و حوادث دیگر شده است.»

به عبارت دیگر، نه تنها تغییرات آب‌وهوایی قهوه را تهدید می‌کند؛ بلکه این وضعیت می‌تواند گونه‌های جایگزین مناسب برای قهوه را هم در معرض تهدید و انقراض قرار دهد.

هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان به یک گونه قهوه مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوایی و فاسدشدگی دست یافت. احتمالا، به محصولی شبیه به موزهای امروزی برسیم که از نظر شکل یکسان هستند ولی بدون طعم و مزه هستند.

چه باید کرد؟ شاید من و شما تنها کاری که بتوانیم انجام دهیم؛ وقت گذاشتن برای خوردن بیشتر قهوه اصیل و لذت بردن از این نوشیدنی باشد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار