دکتر مردانی: مراکز درمانی تخت خالی ندارند
کد خبر: ۱۹۱۵۴۹
تاریخ انتشار: 2020 September 26    -    ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
اوایل شهریورماه با تعطیلات تاسوعا و عاشورا، سیل میلیونی ایرانی‌ها روانه جاده‌ها شدند، از آن طرف عده‌ای هم برای حضور در دسته‌های عزاداری اصرار داشتند درحالی که چند روز بعد نیز بازگشایی مدارس رقم خورد، همه این‌ها باعث شده تا بیماری کووید ۱۹ دوباره اوج بگیرد به‌طوری که روز گذشته ۲۰۷ مورد مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس به ثبت رسیده و همچنان تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر، رو به تزاید است.

یک عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: اوایل شهریورماه با تعطیلات تاسوعا و عاشورا، سیل میلیونی ایرانی‌ها روانه جاده‌ها شدند، از آن طرف عده‌ای هم برای حضور در دسته‌های عزاداری اصرار داشتند درحالی که چند روز بعد نیز بازگشایی مدارس رقم خورد، همه این‌ها باعث شده تا بیماری کووید ۱۹ دوباره اوج بگیرد به‌طوری که روز گذشته ۲۰۷ مورد مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس به ثبت رسیده و همچنان تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر، رو به تزاید است.

مسعود مردانی افزود: درحال حاضر در وضعیت سختی از حیث تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ به سر می‌بریم و البته هفته‌های سختی را هم در پیش‌رو خواهیم داشت.

او با بیان اینکه در ابتدای اپیدمی این بیماری استراتژی خوبی در کشور پیاده‌سازی شد، تصریح کرد: این برنامه بستن همه مراکز در تعطیلات نوروز و بعد از آن بود که نتیجه آن کاهش آمار تعداد مبتلایان بود به اندازه‌ای که حتی بخشی از مراکز کرونا تعطیل شدند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، اما ساده‌انگاری ستاد مبارزه با کرونا، دولت و مردم و همزمان عدم رعایت مسایل بهداشتی، وقوع سفر‌های غیرضروری همگی موجب شد تا کشور گرفتار طغیان مجدد بیماری در اوایل تیر شود از همین‌رو ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک اجباری شد که البته نتایج خوبی را هم به دنبال داشت.

به اعتقاد مردانی، یک رویکرد به وضعیت فعلی و اوج‌گیری بیماری، این است که می‌گوید همه مراکز باید بسته شود، اما نکته‌ای که همه باید بدانند این است که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن این بیماری حداقل یک سال دیگر در دنیا باقی خواهد ماند، حتی برخی صاحبنظران دو سال را هم پیش‌بینی کرده‌اند. در این حالت، اگر قرار باشد تمام کار‌ها تعطیل و مدارس بسته شوند باید به عواقب جبران‌ناپذیر آن هم توجه کرد.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: در صورت تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها باید منتظر افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند بزهکاری، خشونت خانگی، توقف آموزش هم بود؛ بنابراین باید سیستمی تعریف شود تا زندگی مسالمت‌آمیزی همراه با وجود این بیماری در جامعه شکل بگیرد.

او با تاکید بر اینکه باید زندگی با وجود ویروس کرونا را همچنان سپری کنیم، گفت: امور زندگی باید طوری ادامه یابد که آسیبی از این بیماری به ما وارد نشود، همزمان چرخ اقتصاد مملکت هم بچرخد، آموزش به طور کامل تعطیل نشود و مردم نیز محتاج نیاز‌های اولیه‌شان نباشند.

مردانی با بیان اینکه برخی از کشور‌ها در این وضعیت به مردم بیمه بیکاری ارایه می‌دهند، افزود: به‌عنوان مثال پرداخت حقوق به میزان ماهانه دو هزار دلار در کانادا باعث شده حتی مردم از این وضعیت چندان هم ناراحت نباشند چراکه بدون هیچ فعالیتی هزینه‌های زندگی‌شان از سوی دولت پرداخت می‌شود، اما کشور ما به‌دلیل اعمال تحریم‌ها استطاعت پرداخت حتی اندک پول به مشاغلی که به خاطر این بیماری تعطیل می‌شوند، ندارد.

به گفته این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، بعضی از تصمیم‌گیری‌ها ممکن است همزمان با شدت بروز این ویروس، متفاوت باشد به‌عنوان نمونه، علی‌رغم افزایش تعداد مبتلاها، دورکاری کارمندان لغو می‌شود که این تصمیم قابل‌قبول نیست. کمیته کشوری پیشنهاد‌های خود را در این زمینه به دولت اعلام می‌کند، اما مابقی کار برعهده مسوولان اجرایی است؛ اینکه چه تصمیمی بگیرند و کدام یک از پیشنهاد‌ها را اجرا کنند یا نکنند. در واقع، این ستاد وظیفه‌ای در قبال ابلاغ و اجرای برنامه‌های مقابله با بیماری کووید ۱۹ ندارد.

او با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای مبارزه با ویروس کرونا مساله پیچیده و بغرنجی است، اظهار کرد: نمی‌توان به‌راحتی درباره این اوضاع قضاوت کرد. در آلمان بسیاری از موسسه‌ها در مقطعی باز شدند، اما نتیجه آن افزایش تعداد مبتلایان بود بنابراین دولت بلافاصله مراکز را تعطیل کرد یا در سنگاپور مدارس باز شدند، اما دوباره آن‌ها را بستند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به آمریکا و نحوه مدیریت این بیماری، توضیح داد: ایالات‌متحده بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست و از نظر منابع مالی هم اوضاع خیلی خوبی در مقایسه با ایران دارد؛ این کشور اگر بخواهد قرنطینه خانگی را اجرا کند می‌تواند چندین سال هزینه‌های زندگی مردم خود را بپردازد، اما این کار را نمی‌کند و در حال حاضر یکی از کشور‌هایی است که بیشترین درگیری را با این ویروس دارد؛ بنابراین ناهماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها و بروز برخی دوگانگی‌ها مختص ایران نیست.

مردانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این وضعیت نباید مردم را مقصر جلوه داد، گفت: در هنگام بروز مشکل همیشه دیواری کوتاه‌تر از مردم نبوده است درحالی که اکثر ایرانی‌ها همکاری خوبی را با دولت و جامعه خود دارند؛ وقتی می‌گوییم ۲ میلیون نفر برای سفر به شمال رفته‌اند باید طرف دیگر ماجرا هم درنظر گرفته شود چراکه ۸۱ میلیون نفر هم حرف مسوولان را لبیک گفته‌اند و سفر نرفته‌اند بنابراین باید قسمت پر لیوان را هم دید.

این استاد دانشگاه اظهار امیدواری کرد: همکاری مردم برای کنترل این بیماری همچنان ادامه داشته باشد، اما اینکه مسوولی بخواهد در این وضعیت بحرانی، گناه را به گردن مردم بیندازد، ناعادلانه است.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با ادامه این روند آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ افزایش خواهد یافت. درحال حاضر آمار فوتی‌ها، روزانه ۲۰۰ و چند نفر است که می‌تواند به ۴۰۰ و ۵۰۰ نفر هم برسد. عمده بخش‌هایی که بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند با افزایش موارد بستری و اشغال تخت‌های آی‌سی‌یو مواجه هستند.

او در پاسخ به این سوال که در صورت نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها و پذیرش نشدن بیماران چه اتفاقی خواهد افتاد، افزود: بیماران می‌میرند؛ فرد بیمار وقتی تحت معالجه پزشک نباشد جان خود را از دست می‌دهد البته ممکن است فوت هم نکند.

مردانی درباره اینکه آیا الان تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده‌اند یا خیر، تصریح کرد: مراکز خدمات‌دهنده به بیماران کرونایی درحال حاضر تخت خالی ندارند. من در همه بیمارستان‌ها که نیستم تا بدانم، اما عمده بیمارستان‌های پذیرش‌کننده این بیماران از کمبود تخت شکایت دارند.

انتخاب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار