موش مین‌یاب مدال طلای شجاعت دریافت کرد
کد خبر: ۱۹۱۴۵۹
تاریخ انتشار: 2020 September 25    -    ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
یک موش مین‌یاب به دلیل نشان دادن « فداکاری و حسن انجام وظیفه» در پاکسازی میادین مین، بالاترین نشان شجاعت بریتانیا مخصوص حیوانات را دریافت کرد.

یک موش مین‌یاب به دلیل نشان دادن « فداکاری و حسن انجام وظیفه» در پاکسازی میادین مین، بالاترین نشان شجاعت بریتانیا مخصوص حیوانات را دریافت کرد.

این موش بزرگ آفریقایی که «ماگوا» نام دارد ۳۹ مین و ۲۸ بمب انفجاری عمل‌نکرده را در کامبوج کشف کرده است. این موش هرچند نسبت به هم‌نوع‌های خود جثه بزرگتری دارد، با این حال به قدری کوچک است که بتواند با چابکی در میادین مین مواد منفجره عمل‌نکرده را تشخیص دهد.

موش مین‌یاب مدال طلای شجاعت دریافت کرد

کامبوج از زمان سقوط خمرهای سرخ در سال ۱۹۷۹ با معضل مین‌های عمل‌نکرده مواجه است و‌ سال‌هاست با کمک دیگر کشورها شروع به پاکسازی میادین کرده است.

این موش که ۱۴۱ هزار متر مربع از میادین مین را پاکسازی کرده است موفق شده است مدال طلای بنیاد خیریه PDSA بریتانیا را که معادل نشان «صلیب جرج» برای انسان‌ها در این کشور است، دریافت کند.

صلیب جرج بالاترین نشانی است که برای انجام کارهای قهرمانی و فداکارانه همچون کمک به دیگران به شهروندان بریتانیایی اعطا می‌شود.

امی دیکین، مدیر بخش جوایز بنیاد PDSA به اسکای‌نیوز گفت: «بدون شک این موش این آخر هفته با یک یا دو قاچ هندوانه اوقات خوشی را خواهد گذراند. ماگوا همینطور وقتی در شیفت کاری حضور دارد عاشق موز است به همین دلیل مطمئن هستم مجدد سر کار برمی‌گردد و مشغول انجام وظیفه‌ برای نجات‌دادن انسان‌ها می‌شود.»

کامبوج با ثبت بیش از ۲۵ هزار مورد معلولیت مرتبط با انفجار مین، بالاترین نرخ معلولیت در اثر مین را در جهان داراست. تخمین زده می‌شود سه میلیون مین عمل‌نکرده در کامبوج وجود داشته باشند.

موش پاکساز مین توسط سازمان غیردولتی بلژیکی «توسعه محصولات ردیاب مین ضدنفر» (APOPO) آموزش داده شده است. این سازمان که در بلژیک پایه‌گذاری شده و دفتر مرکزی آن در تانزانیا قرار دارد، به طور تخصصی این گونه جوندگان را برای ردیابی مواد منفجره در میادین مین تربیت می‌کند.

در تاریخ ۷۷ ساله این نهاد خیریه، این اولین بار است که به یکی از حیوانات تربیت‌شده چنین مرتبه و مدالی اعطا می‌شود.

یورونیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار