واکسن پرونار چیست و چه کاربردی دارد؟
کد خبر: ۱۹۱۰۰۱
تاریخ انتشار: 2020 September 20    -    ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
بر طبق پژوهشی که توسط سازمان بهداشت جهانی هر سال در سراسر جهان انجام می‌شود، بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال در اثر ذات‌الریه یا سینه پهلو جان خود را از دست می‌دهند. واکسن پرونار برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری های پنوموکوکی استفاده می‌شود؛ این محصول حاوی ۱۳ نوع مختلف باکتری پنوموکوکی است. بیماری پنوموکوکی یک عفونت جدی است که توسط یک باکتری ایجاد می‌‌شود.

بر طبق پژوهشی که توسط سازمان بهداشت جهانی هر سال در سراسر جهان انجام می‌شود، بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال در اثر ذات‌الریه یا سینه پهلو جان خود را از دست می‌دهند. واکسن پرونار برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری های پنوموکوکی استفاده می‌شود؛ این محصول حاوی ۱۳ نوع مختلف باکتری پنوموکوکی است. بیماری پنوموکوکی یک عفونت جدی است که توسط یک باکتری ایجاد می‌‌شود.

واکسن پرونار چیست و چه کاربردی دارد؟


باکتری‌های پنوموکوکی

این باکتری‌ها می‌توانند سینوس ها و گوش داخلی را آلوده کنند. همچنین می‌تواند ریه‌ها، خون و مغز را آلوده کند و این شرایط می‌تواند کشنده باشد.

این واکسن باعث می‌شود که بدن عوامل محافظتی خود را در برابر بیماری تولید کند. عفونت پنوموکوک می‌تواند موجب مشکلات جدی مانند ذات الریه که بر ریه‌ها اثر می‌گذارد؛ مننژیت که بر مغز اثر می‌گذارد؛ و باکتریمی که یک عفونت شدید در خون است، شود. پنوموکوک همچنین یک دلیل مهم در عفونت گوش در کودکان است.

در نوزادان و کودکان خردسال، ایمن‌سازی شامل ۱ تا ۴ دوز از واکسن است که بستگی به سن در هنگام تزریق دوز اول دارد. این واکسن را می‌توان همزمان با سایر واکسیناسیون‌ها تزریق کرد.

با ادامه مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز پیرامون واکسن پرونار همراه باشید.

پنوموکوک چیست؟

سینه پهلو یا پلومونی که در زبان عربی ذات‌الریه نیز نامیده می‌شود، عفونت قسمت اسفنجی ریه است. این بیماری پس از یک عفونت ویروسی و بیشتر پس از آنفلوآنزا آغاز می‌شود.

این بیماری معمولا در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسم‌ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.

سینه پهلو ممکن است در هر زمانی بروز کند اما در کودکان و سالمندان شایع‌تر است، چرا که آن‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی هستند که به علت حضور طولانی در یک بیمارستان یا سایر مراکز درمانی گسترش می‌یابد.

سینه پهلو اکتسابی از جامعه در کودکان شایع است، زیرا آن‌ها به مدرسه یا دیگر مکان‌های اجتماعی می‌روند. همیشه توصیه می‌شود که برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید، هر چند که در خانه نیز می‌توان آن را درمان کرد.

بیماری سینه پهلو را می‌توان طی دو تا سه هفته در خانه درمان کرد. با این حال، بیمارانی که از بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، آسم و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، باید با پزشک خود بلافاصله بعد از مشاهده‌ی اولین نشانه‌ی سینه پهلو مشورت کنند.

پنومونی یک عفونت در یک یا هر دو ریه است. این بیماری می‌تواند در اثر باکتری‌ها، ویروس ها یا قارچ‌ها ایجاد شود. پنومونی باکتریایی شایع ترین نوع در بزرگسالان است.

ذات الریه باعث التهاب در کیسه‌های هوا در ریه های شما می‌شود که به آن آلوئولی گفته می‌شود. آلوئول‌ها با مایع یا چرک پر می‌شوند و تنفس دشوار می‌شود.

علائم ذات الریه چیست؟

علائم ذات الریه می تواند خفیف و تهدید کننده زندگی باشد. شایع‌ترین علائم ذات الریه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سرفه که ممکن است خلط (مخاط) ایجاد کند
تب، تعریق و لرز
تنگی نفس
درد قفسه سینه
سایر علائم با توجه به علت و شدت عفونت و همچنین سن و سلامت عمومی فرد می‌توانند متفاوت باشند.

علت این بیماری چیست؟

پنومونی ویروسی ممکن است با علائمی مانند آنفولانزا مانند خس خس سینه شروع شود. تب بالا ممکن است بعد از ۱۲-۳۶ ساعت رخ دهد.

ذات الریه باکتریایی ممکن است باعث ایجاد تب تا ۱۰۵ درجه فارنهایت به همراه تعریق زیاد هم شود.
علائم بر اساس سن

کودکان زیر ۵ سال ممکن است سریع نفس بکشند.

ممکن است نوزادان استفراغ کنند، کمبود انرژی داشته باشند یا در نوشیدن یا خوردن مشکلی داشته باشند.

افراد مسن ممکن است دمای بدن پایین تر از حد طبیعی باشد.


انواع و دلایل ذات الریه چیست؟

انواع عمده پنومونی با توجه به علت عفونت، محل انتقال عفونت و چگونگی ابتلا به عفونت طبقه بندی می‌شوند

پنومونی را می توان طبق ارگانیزم ایجاد عفونت طبقه بندی کرد.


پنومونی باکتریایی

شایع‌ترین علت ذات الریه باکتریایی، استرپتوکوک پنومونیه است. پنومونی کلامیدوفیلا و لژیونلا پنوموفیلا همچنین می‌توانند باعث پنومونی باکتریایی شوند.


ذات الریه ویروسی

ویروس‌های تنفسی اغلب علت ذات الریه بخصوص در کودکان خردسال و افراد مسن است. ذات الریه ویروسی معمولا جدی نیست و برای مدت زمان کوتاه تری از پنومونی باکتریایی دوام می آورد.


پنومونی مایکوپلاسما

ارگانیسم‌های مایکوپلاسما ویروس یا باکتری نیستند، اما این دو ویژگی مشترک برای هر دو دارند. مایکوپلاسما به طور کلی باعث موارد خفیف ذات الریه، اغلب در کودکان بزرگتر و بزرگسالان می‌شود.


پنومونی قارچی

قارچ های موجود در خاک می توانند باعث ایجاد ذات الریه در افرادی شوند که مقادیر زیادی از ارگانیسم‌ها را استنشاق می‌کنند. آنها همچنین می توانند باعث ایجاد ذات الریه در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن یا ضعف سیستم ایمنی شوند.


واکسن پرونار چه فوایدی دارد؟

مکانیسم عمل واکسن پرونار از طریق دریافت یک دوز کوچکی از باکتری یا پروتئین‌های باکتری‌ها از این واکسن توسط فرزند شما است که باعث می‌شود که به بدن در ایجاد ایمنی در برابر بیماری کمک کند. این واکسن عفونت فعالی را که قبلا در بدن ایجاد شده را درمان نمی‌کند.

ابتلای به بیماری پنوموکوک مانند پنومونی یا مننژیت نسبت به دریافت واکسن پرونار برای سلامت کودک شما بسیار خطرناک‌تر است. با این حال، مانند هر دارویی، این واکسن می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

البته خطر عوارض جانبی جدی ناشی از دریافت این واکسن بسیار کم است. واکسن پرونار مانند هر واکسنی ممکن است در هر فردی از ابتلای به بیماری جلوگیری نکند، همچنین واکسن پرونار برای استفاده در کودکان سنین ۶ هفتگی تا ۱۰ سالگی است.


نحوه تزریق واکسن پرونار چگونه است؟

واکسن پرونار از طریق یک دوره تزریق به بیمار زده می‌شود. اولین شات تزریق هنگامی‌که کودک ۲ ماهه است، زده می‌شود. سپس نوبت‌های تقویت‌کننده و یادآور واکسن در ۴ ماه، ۶ ماه و ۱۲ تا ۱۵ ماهگی داده می‌شود.

در کودکی با سن بزرگ‌تر ۶ ماه که هنوز این واکسن را دریافت نکرده است، اولین دوز را می‌توان در هرزمانی از سن ۷ ماهگی تا ۹ سال تزریق کرد.

اگر کودک در تزریق اولیه، کمتر از ۱ سال داشته باشد، او به دو دوز یادآور و افزایش‌دهنده نیاز دارد. درصورتی‌که کودک در تزریق اولیه، در سن ۱۲ تا ۲۳ ماهگی باشد، باید یک دوز یادآور دریافت کند. یک کودک ۲ ساله و یا دارای سن بیشتر در زمان اولین تزریق ممکن است تنها به یک تزریق بدون دوز تقویت‌کننده نیاز داشته باشد.
سه نوع واکسن پنوموکوک وجود دارد

در این بخش با انواع واکسن پرونار آشنا خواهیم شد.
واکسن های پلی ساکاریدی

علیه ۲۳ تا از آنتی ژن های پلی ساکاریدی است و برای ۲۳ تا از این سروتایپ ها می‌تواند ایمنی ایجاد کند. البته واکسن پلی ساکاریدی در کودکان زیر ۲ سال مؤثر نیست. ایمنی زایی این واکسن، طولانی نیست و هر ۵ یا ۶ سال نیاز به واکسن یادآور دارد. این نوع واکسن، ایمنی مخاطی را تحریک نمی‌کند. بنابراین بر میزان ناقلین باکتری تأثیری ندارد.


واکسن کونژوگه پره ونار

علیه ۷ گونه از سروتایپ ها می‌تواند ایجاد آنتی بادی کند. واکسن کونژوگه (پره ونار) مشکلات واکسن پلی ساکاریدی را ندارد.

واکسن پره ونار برای تمامی کودکان زیر ۲ سال معمولا در۲، ۴ ، ۶ و ۱۵ ماهگی می توان به کار برد . همچنین کودکان ۲۴ ماه تا ۵۹ ماهه ای که واکسن پره ونار را دریافت نکرده‌اند و در معرض ابتلا هستند (مثل کودکانی که به مهدکودک می‌روند) توصیه می‌شود. هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشور جهان از واکسن کونژوگه Prevenar استفاده می‌کنند و در ۴۱ کشور جز واکسیناسیون ملی انجام می‌گیرد.


واکسن کونژوگه prevnar

واکسن کونژوگه جدید است و علیه ۱۳ گونه پنوموکوک ایجاد آنتی بادی می‌کند. این واکسن معمولا برای سالمندان بالای ۶۵ سال توصیه می‌شود.

مثبت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار