اتفاق بی‌سابقه در یخ‌های اقیانوس آرام بعد از ۵۵۰۰ سال
کد خبر: ۱۹۰۱۸۱
تاریخ انتشار: 2020 September 12    -    ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
برای قطب شمال کاهش سطح یخ زمستان در دهه‌های اخیر، به موازات گرم شدن کره زمین و افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو مشهود و سریع است. اما نویسندگان این مطالعه می‌گویند که در دهه‌های اخیر دریای برینگ...

اتفاق بی‌سابقه در یخ‌های اقیانوس آرام بعد از ۵۵۰۰ سال

اتفاق بی‌سابقه در یخ‌های اقیانوس آرام بعد از ۵۵۰۰ سالاختصاصی «تابناک با تو»؛ مطالعه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که یخ‌های زمستانی در دریای برینگ، شمال اقیانوس آرام بین آلاسکا و روسیه به پایین‌ترین سطح در ۵۵۰۰ سال گذشته رسیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان با تجزیه و تحلیل پوشش گیاهی جمع شده در جزیره خالی از سکنه سن‌متیو در طول پنج هزار سال گذشته، تفاوت‌ لایه‌های ذغال سنگ نارس را از اتم های اکسیژن به نام ایزوتوپ های ۱۶ و ۱۸ بررسی کردند که نسبت آنها به مرور زمان به تغییرات جوی و اقیانوس‌ها و میزان بارندگی آنها مربوط است.

میریام جونز محققی که این تحقیق را در دانشگاه آلاسکا و سپس در مرکز زمین‌شناسی آمریکا انجام داد، گفت: این یک جزیره کوچک در وسط دریای برینگ است و اساساً آنچه در اقیانوس و جو اطراف اتفاق می‌افتد، ثبت می‌کند. دانشمندان یک هسته ذغال سنگ نارس به طول ۱.۴۵ متر را که از سنت متیو در سال ۲۰۱۲ گرفته شده‌است مورد مطالعه قرار دادند که بیانگر ۵۵۰۰ سال تراکم است.

اتفاق بی‌سابقه در یخ‌های اقیانوس آرام بعد از ۵۵۰۰ سال

متیو والر مدیر تأسیسات ایزوتوپ پایدار آلاسکا که در این تجزیه و تحلیل نقش داشت نوشت: آنچه اخیراً دیده‌ایم در طول ۵۵۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. یخ‌های قطب شمال و دریای برینگ در تابستان ذوب می‌شود و در زمستان دوباره یخ می‌زند اما مشاهدات ماهواره‌ای تنها به سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد.

برای قطب شمال کاهش سطح یخ زمستان در دهه‌های اخیر، به موازات گرم شدن کره زمین و افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو مشهود و سریع است. اما نویسندگان این مطالعه می‌گویند که در دهه های اخیر دریای برینگ پایدار به نظر می‌رسید - به استثنای سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که کاهش چشمگیری مشاهده شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار