نگاه بی‌فایده‌ی جنسیتی‏ درباره حذف دختران از جلد کتاب درسی
کد خبر: ۱۹۰۱۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 September 12    -    ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
از نسبت مشارکت دختران به پسران در فعالیت‌های اجتماعی آماری نیست، اما تجربه‌ی من مشارکت دست‌کم دو‌برابری دختران نسبت به پسران است که در بزرگسالی به کمک ساختارهای اجتماعی و سیاسی به نفع مردان تغییر می‌کند. همین یکی از چالش‌های مهم است که خود را در قالب‌ تعارض‌های دیگر نشان می‌دهد.

نگاه بی‌فایده‌ی جنسیتی‏درباره حذف دختران از جلد کتاب درسی

نگاه بی‌فایده‌ی جنسیتی‏درباره حذف دختران از جلد کتاب درسی«تابناک باتو» ـ حذف دختران از روی جلد کتاب درسی با اینکه نشان‌دهنده‌ی نگاه جنسیتی متولیان است، تاثیری بر حضور اجتماعی دختران ایران ندارد. به اعتبار چند دهه کارم با کودکان و نوجوانان، ارزیابی‌ام این است از دهه‌ی ۷۰ تقریبا در تمام برنامه‌های ملی، مشارکت دختران حتی در روستاها بیشتر از پسران است.

‏از نسبت مشارکت دختران به پسران در فعالیت‌های اجتماعی آماری نیست، اما تجربه‌ی من مشارکت دست‌کم دو‌برابری دختران نسبت به پسران است که در بزرگسالی به کمک ساختارهای اجتماعی و سیاسی به نفع مردان تغییر می‌کند. همین یکی از چالش‌های مهم است که خود را در قالب‌ تعارض‌های دیگر نشان می‌دهد.

آموزش و پرورش رسمی و به تبع آن حتی معلمان سال‌هاست که مرجعیت خود را در جامعه از دست داده‌اند و الزما آن‌چه می‌گویند و می‌خواهند، دانش‌آموزان و خانواده‌ها قبول نمی‌کنند. چنین کارهایی نه تنها دانش آموزان را به مدرسه و کتاب درسی و معلمان برنمی‌گرداند که فاصله را عمیق‌تر می‌کند.

نگاه بی‌فایده‌ی جنسیتی‏درباره حذف دختران از جلد کتاب درسی

‏به نظرم فهم نهاد رسمی آموزش و پرورش از جامعه دچار اختلال است. این اتفاق نشانه‌ی کوچکی از این اختلال است. پافشاری بر ارزش‌های برخی و تحمیل آن بر مردم، به زیان منافع مردم و سرنوشت جامعه است.

اگر متولیان این بخش از آموزش و پرورش واقعا اهل پژوهش بودند، کافی بود، پژوهش‌های رسمی را ببینند. پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه نشان می‌دهد که مرجعیت آموزش و پرورش با کاهش جدی رو به رو بوده است. پس به هوش باشیم و با این دست اقدامات تیشه به ریشه دختران سرزمینمان نزنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
8
جالبه که مردم نگرانن کودکانشان در این سیستم آموزشی یک روز عقب نیافتند و آنها را در این دوران کرونا به مدرسه می فرستند
بزرگوار فرزند شما 4 سال هم در این سیستم عقب بیافتد هیچ اتفاق خاصی برایش نمی افتد شاید به نفع او هم باشد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
عالی بود.دقیقا همینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار