واکنش یک متخصص به آگهی فروش مغز استخوان
کد خبر: ۱۸۹۹۸۲
تاریخ انتشار: 2020 September 09    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
یک متخصص گفت: امکان اهدای مغز استخوان توسط افرادی غیر از اقوام درجه یک و دو بیمار وجود ندارد، مگر در موارد بسیار نادر.

یک متخصص گفت: امکان اهدای مغز استخوان توسط افرادی غیر از اقوام درجه یک و دو بیمار وجود ندارد، مگر در موارد بسیار نادر.

مرتضی خیر آبادی در خصوص این امر که عده‌ای با قیمت‌های گزاف اقدام به خرید و فروش مغز استخوان می‌کنند، گفت: مغز استخوان معمولا از وابستگان درجه یک بیمار گرفته می‌شود و اگر امکان گرفتن آن از اقوام درجه یک وجود نداشته باشد از وابستگان درجه دو گرفته می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه مغز استخوان حدود ۲۰ ویژگی دارد و اگر خصوصیات آن با بیمار تطابق نداشته باشد، امکان تزریق آن وجود ندارد، ادامه داد: پیوند مغز استخوان هم مانند کلیه نیست که نیاز به تطابق ۵ ویژگی داشته باشد بلکه برای پیوند آن باید ۲۰ خصوصیت با بیمار هم خوانی داشته باشد و عملا امکان اهدای آن توسط افرادی غیر از اقوام درجه یک و دو بیمار وجود ندارد، مگر در موارد بسیار نادر.

این متخصص خون با بیان اینکه پیوند مغز استخوان در بیشتر موارد برای درمان سرطان خون استفاده می‌شود، اظهار کرد: استخوان‌های پا در قسمت ران محل ساخت خون هستند و گلبول‌های سفید و قرمز در آنجا ساخته می‌شود و از آنجایی که عمر گلبول‌ها کوتاه است و بیشترین زمان ماندگاری گلبول قرمز ۲۰ ساعت است، بدن باید مدام آن‌ها را بسازد و تکثیر کند.

وی افزود: به همین دلیل برای بیماری‌هایی که در آن‌ها که گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و لمفوسیت‌ها دچار مشکل هستند مغز استخوان بیمار تعویض می‌گردد و به جای آن یک مغز استخوان جدید گذاشته می‌شود که بتواند سلول‌ها را درست بسازد.

خیر آبادی در پاسخ به این سوال که آیا نوع گروه خونی در میزان و شدت ابتلا به کرونا موثر است یا نه بیان کرد: تا به حال هیچ مدرک مستندی در این خصوص وجود نداشته است و ابتلا به کرونا در گروه‌های خونی مختلف هیچ تفاوتی باهم ندارد.

این مدیر سندیکای تولید کنندگان دارو همچنین در خصوص نقش اهدای پلاسمای بهبودیافتگان در درمان بیماری کرونا توضیح داد: افرادی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کرده اند، بدنشان بر علیه این ویروس آنتی بادی ساخته است که می‌تواند آن را از بین ببرد به همین دلیل توصیه می‌شود، این افراد پلاسمای خون خود را اهدا کنند تا آنتی بادی موجود در آن به بدن بیمار برود و با ویروس کووید۱۹ مقابله کند.

میزان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار