اولین بانوی داور بین المللی ایرانی +عکس
کد خبر: ۱۸۹۲۵۰
تاریخ انتشار: 2020 September 01    -    ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
یک داور بین المللی والیبال گفت: اصلی‌ترین دغدغه کنونی داوران زن در رشته والیبال، کمبود اعزام‌های بین المللی است.

ملیحه نوری، داور بین المللی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی داور گفت: اصلی‌ترین دغدغه کنونی داوران زن در این رشته، کمبود اعزام‌های بین المللی است. از طرفی ما در کشور، فقط مسابقات بانوان را سوت می‌زنیم که تعداد کمِ تیم‌ها و محدود بودن مسابقات، باعث کم کار شدن داوران شده است و این جدی‌ترین معضل برای داوران به شمار می‌رود و امیدواریم فدراسیون نگاه ویژه‌ای به منظور حل این مشکلات داشته باشد.

اولین بانوی داور بین المللی ایرانی +عکس

نوری به عنوان اولین داور زن ایرانی که در مسابقات بین المللی حضور داشته است، درباره تجربه حضور خود در این دیدار گفت : در المپیک کشور‌های اسلامی بزرگسالان باکو که در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، به عنوان داور اول در دیدار نهایی حضور داشتم و در هر دو بخش آقایان و هم بانوان سوت زدم. داوری در مسابقات آقایان در مقایسه با مسابقات زنان تفاوت‌های بسیاری دارد از جمله سرعت بازی که در مسابقات مردان بسیار بالاتر است که این مسئله برای داوران نیز یک چالش جدی و عاملی برای پیشرفت آن‌ها به شمار می‌رود.

او افزود: طبق نظر IFVB (فدراسیون بین المللی والیبال) محدودیت جنسیتی برای داوران به منظور حضور در مسابقات وجود ندارد. در کشور ما نیز بعد از حضور من به عنوان اولین داور زن ایرانی با توجه به عملکردی که از خود به جای گذاشتم، اخیرا محدودیت‌ها کمتر شده و این موضوع را در استفاده از داوران زن ایرانی در مسابقات بین المللی مشاهده می‌کنیم. البته من تا قبل از این در ایران تجربه داوری مسابقات تدارکاتی تیم ملی آقایان را داشته ام.

او که در سنین جوانی و نوجوانی در اصفهان به عنوان والیبالیست فعالیت داشته است، از چگونگی حضورش در مسابقات به عنوان داور توضیح داد: از سن ۲۳ سالگی که از بازی خداحافظی کردم، وارد داوری شدم و ۲۵ سال است که به کار قضاوت در این رشته فعالیت می‌کنم.

نوری با اشاره به اینکه ۵۵ سالگی پایان کار داوران است، چالش‌های پیش روی هر داور را این چنین برشمرد: بیمه دریافت دستمزد ما مشابه کارگران روزمزد است و فقط در ازای هر بازی مبلغی دریافت می‌کنیم که آن هم در مقایسه با مبلغ دریافتی آقایان ۴۰ درصد کمتر است. علاوه بر این، تعداد مسابقاتی که مردان در آن سوت می‌زنند بسیار بیشتر از مسابقات زنان است.

او در ادامه کیفیت داوران زن در رشته والیبال را در جایگاه خوبی معطوف دانست و گفت: در کل کشور ۹ داور بین المللی زن داریم که اصفهان با داشتن بهترین کمیته داوری حرف اول را در بین همه داوران این رشته می‌زند. البته کیفیت داوران چه در زنان و چه در مردان هر دو قابل قبول است و در سطح آسیا وضعیت خوبی داریم.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار