زن هندی تباری که جاسوس انگلیس‌ها شد
کد خبر: ۱۸۹۰۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 September 02    -    ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
خان در اول ژانویه سال ۱۹۱۴ در خانواده‌ای از شاهزاده‌های هندی و صوفی و از یک پدر هندی و مادر آمریکایی متولد شد.او دوران کودکی خود را در لندن گذراند و قبل از عزیمت به پاریس به همراه خانواده‌اش، به زبان فرانسه مسلط بود و کار خود را به عنوان نویسنده کتاب کودک آغاز کرد. در سال ۱۹۴۰، او از راه دریا از فرانسه به انگلستان گریخت و در آنجا به عنوان كارگر رادیو به ارتش پیوست و سپس در رده‌های اجرایی...

یادبود زن مسلمانی که برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرد

یادبود زن مسلمانی که برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرداختصاصی «تابناک با تو»؛ یک پلاک یادگاری روز جمعه در لندن در بزرگداشت نور عنایت‌خان جاسوس هندی‌تبار انگلیسی نصب شد. بریتانیا او را در دوران اشغال نازی به فرانسه فرستاد. به او لقب نخستین زن مسلمانی را که برای بریتانیا در اروپا جنگید داده‌اند.

این عامل مخفی هندی_آمریکایی نخستین کارگر رادیویی بود که در زمان اشغال نازی‌ها توسط لندن به فرانسه اعزام شد و به او یک نام جنبشی به نام "مادلین" دادند.

یادبود زن مسلمانی که برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرد

خان در اول ژانویه سال ۱۹۱۴ در خانواده‌ای از شاهزاده‌های هندی و صوفی و از یک پدر هندی و مادر آمریکایی متولد شد.او دوران کودکی خود را در لندن گذراند و قبل از عزیمت به پاریس به همراه خانواده‌اش، به زبان فرانسه مسلط بود و کار خود را به عنوان نویسنده کتاب کودک آغاز کرد.


در سال ۱۹۴۰، او از راه دریا از فرانسه به انگلستان گریخت و در آنجا به عنوان كارگر رادیو به ارتش پیوست و سپس در رده‌های اجرایی عملیات ویژه که یک دستگاه اطلاعاتی تأسیس شده توسط وینستون چرچیل بود، استخدام شد. سپس در ژوئن سال ۱۹۴۳ به فرانسه فرستاده شد تا با گروه‌مقاومت در این زمینه همکاری کند. او وظیفه رهگیری پیامهای رادیویی و انتقال اخبار فرانسوی‌ها را به لندن داشت.

یادبود زن مسلمانی که برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرد

با وجود دریافت دستورات از رؤسای خود برای بازگشت به انگلیس، در حالی که اعضای تیم وی یکی پس از دیگری توسط پلیس مخفی نازی (گشتاپو) دستگیر می‌شدند، وی در فرانسه ماند و به مدت سه ماه به تنهایی یک شبکه جاسوسی را در پاریس رهبری کرد.

آماده بازگشت به انگلیس شده بود که بر اثر خیانت توسط نازی‌ها دستگیر شد. البته او موفق شد حداقل دو بار قبل از تحویل به نازی‌ها فرار کند. نورعنایت‌خان علی‌رغم اینکه ده ماه شکنجه شده بود از افشای اطلاعات خودداری کرد. پس از انتقال وی به اردوگاه کار اجباری داچائو، نور عنایت‌خان در سپتامبر سال ۱۹۴۴ در سن ۳۰ سالگی اعدام شد.

یادبود زن مسلمانی که برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرد

یک پلاک یادبود آبی که معمولاً توسط "انجمن میراث انگلیسی" برای احترام به شخصیت‌هایی که در ساختمان‌های لندن کار و زندگی می‌کنند عصر روز جمعه در ساختمانی که خانواده وی در خیابان تاویتون در محله بلومبزبری، مرکز لندن زندگی می‌کردند قرار گرفت. در سال ۲۰۱۲ نیز یک مجسمه برنز از او افتتاح شد. در پایتخت انگلیس بیش از ۹۵۰ پلاک یادبود آبی وجود دارد که فقط ۱۴ درصد آنان به زنان اختصاص دارد.

یادبود زن مسلمانی که برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرد

یادبود زن مسلمانی که برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرد

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
0
4
ایشون یک آمریکایی بوده زبان مادریش هم انگلیسی
خودش هم به این اعتقاد داشته
حالا چون یک نام شرقی داشته نمیشه نتایج بی ربط گرفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار