زنی که آزار جنسی در محیط کار را جرم کرد
کد خبر: ۱۸۸۷۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 September 03    -    ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
تاب در دفاع خود از تامکینز، اولین وکیلی شد که با توسل به قانون منع تبعیض در محیط کار، ادعای تازه و مهمی را مطرح کرد: «پیشنهاد ارتباط جنسی و آزار جنسی در محیط کار، مصداقی از تبعیض در محیط‌های کاری است.» او در دادگاه تاکید کرد که پیشنهاد جنسی به زنان در محل کار، مصداقی از «زن به مثابه ابژه» است و...

زنی که آزار جنسی در محیط کار را جرم کرد

زنی که آزار جنسی در محیط کار را جرم کرد«تابناک باتو» ـ نادین تاب، یکی از تاثیرگذارترین فمینیست‌های آمریکایی، در روزهای پیش، در ۷۷ سالگی از دنیا رفت. شاید کمتر کسی بداند که اگر امروز در بسیاری از محیط‌های کاری، قوانین مدون و مشخص «مقابله با آزار جنسی» داریم، مدیون نادین تاب هستیم که معمار تدوین و تهیه و سال‌ها تلاش بود تا محیط‌های کاری قوانین مشخص برای گزارش، پیگیری و مقابله با آزار جنسی داشته باشند. تصویب چنین قوانینی از آمریکا شروع شد و به دیگر کشورها تسری یافت و آمریکا این قوانین را مدیون نادین تاب است.

نادین تاب، استاد حقوق در دانشگاه «راتگرز» بود. در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی مرکز «گزارش حقوقی زنان» را در این دانشگاه راه انداخت؛ اولین مرکز دانشگاهی حقوقی که تمام موارد نقض حقوق قانونی زنان در آمریکا را ثبت و گزارش می‌کرد. در سال ۱۹۷۴، تاب وکیل یکی از اولین پرونده‌های آزار جنسی در محیط کار آمریکا شد. پرونده‌ای که به نام «ادرین تامکینز در برابر شرکت گاز و الکترونیک پابلیک سرویس» شناخته می‌شود.

در آن روزگار در قوانین آمریکا اصلا مفهوم «آزار جنسی» تعریف نشده بود. رئیس بالادست ادرین تامکینز به او اولتیماتوم داده بود که یا با او رابطه‌ی جنسی برقرار می‌کند یا این‌که ادرین شغل خود را از دست می‌دهد.

تاب در دفاع خود از تامکینز، اولین وکیلی شد که با توسل به قانون منع تبعیض در محیط کار، ادعای تازه و مهمی را مطرح کرد: «پیشنهاد ارتباط جنسی و آزار جنسی در محیط کار، مصداقی از تبعیض در محیط‌های کاری است.» او در دادگاه تاکید کرد که پیشنهاد جنسی به زنان در محل کار، مصداقی از «زن به مثابه ابژه» است و کارفرما با ابژه‌انگاری زن، حق پیشرفت شغلی زن، امنیت و فرصت برابر شغلی او را نقض کرده است. دادگاه اولیه به ضرر تامکینز رای داد و نتیجه گرفت که پیشنهاد شغلی کارفرما به کارمند یک «مساله خصوصی» است و ربطی به دادگاه و قانون منع تبعیض در محیط کار ندارد.پ

زنی که آزار جنسی در محیط کار را جرم کرد

نادین تاب پرونده را به دادگاه بالاتر کشاند. در دفاعیات پرشور خود در دادگاه، استدلال‌هایی را مطرح کرد که بعدها به «تئوری کلیشه‌سازی از زن در محیط کار» معروف شد. تاب به صدها سال پیش نقب زد که چطور احساس «برتری جنسی مردان» ریشه در زور و توان فیزیکی داشت. در دوران صنعتی شدن، این برتری با ثروت و قدرت پیوند خورد و حالا در نیمه‌ی دوم قرن بیستم که زنان فرصت‌های شغلی به مراتب بیشتر و بهتری دارند، مردان می‌خواهند این نظام سلسله‌مراتب در محیط کاری را با زورگویی و آزار جنسی و زن را به ابژه‌ی جنسی تقلیل دادن، حفظ کنند.

تاب در دفاعیات منحصر بفرد خود سراغ زبان انگلیسی رفت که چطور سرشار از واژه‌های رایجی است که زنان را در روزمره و در محل کار به عروسک جنسی و ابزار دلبری تقلیل می‌دهد. او از ۲ نظرسنجی جنبش زنان دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی آمریکا مثال آورد که چطور زنان از این آزار زبانی در محیط کار در رنج‌اند و احساس می‌کنند کل هویت و توانایی آن‌ها به چاک دامن، رنگ رژلب و مدل موی آن‌ها تقلیل داده شده و صرفا «عروسک‌های متحرک قشنگ» در محیط‌های کاری‌اند.

نادین تاب برای این‌که در این پرونده برنده شوند، سراغ چندین نهاد غیردولتی فمینیستی رفته بود. دست کمک به سوی کنشگران حقوق زنان دراز و از روز اول تاکید کرد که این پرونده‌ای مربوط به جنبش زنان است و برد و باخت در این پرونده، مساله‌ی کل جنبش زنان آمریکا و جهان است. دانشجویان خود را فراخواند و گوش تا گوش دادگاه پر از دانشجویان حقوق بود. در سال ۱۹۷۷ دادگاه در تصمیمی سرنوشت‌‌ساز و تاریخی به نفع ادرین تامکینز رای داد و اعلام کرد آزار جنسی در محیط کار، مصداقی از تبعیض در محیط کار و بر خلاف قانون ممنوعیت تبعیض در محیط کار مصوب سال ۱۹۶۴ است. با این حکم دادگاه بود که ده‌ها زن دیگر توانستند مردان همکار یا کارفرمای آزارگر در محیط کار را به دادگاه کشیده و به جرم آزار جنسی به مثابه تبعیض در محیط کار، آن‌ها را مجازات کنند.

در تمام سی سال بعد نیز او وکیل ده‌ها پرونده‌ی مهم حقوق زنان بود، از پرونده‌های سقط جنین گرفته تا تبعیض محیط‌های آموزشی علیه زنان. او و روت بیدر گینزبورگ، یکی از قضات فعلی دادگاه عالی آمریکا دست در دست هم در پرونده‌ی معروف «کالیفرنیا در برابر گلدفارب» تلاش کردند و برنده‌ی یکی از معروف‌ترین پرونده‌ها در حوزه‌ی تبعیض جنسیتی در استفاده از تامین اجتماعی شدند.

تاب سال‌ها عضو گروه مقابله با «خشونت خانگی در نیوجرسی» بود و بعضی از اولین کتاب‌های حقوق و قوانین فمینیستی و از منظر فمینیسم در آمریکا را نوشت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
0
3
آفرين به اين وكيل شجاع.
ناشناس
|
Romania
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
3
روحش شاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
3
امیدوارم نسل های بعدی الگو بگیرند ....کاش در ایران هم به زنان آزادی می دادند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار