دانشگاه هلندی که فعلا فقط زنان را استخدام می‌کند
کد خبر: ۱۸۸۳۶۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2020 September 19    -    ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های فنی در اروپا است و سال گذشته تنها ۱۵درصد اساتید این دانشگاه زن‌ بودند. شمار اندک زنان در رشته‌های علوم، فن‌آوری، مهندسی و ریاضیات واقعیت تلخی است که تازه نیست. این در حالی است که آمارهای متعددی نشان می‌دهد میزان فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها بسیار نزدیک به هم است و تفاوت معناداری ندارد.

دانشگاه هلندی که فعلا فقط زنان را استخدام می‌کند

دانشگاه هلندی که فعلا فقط زنان را استخدام می‌کند«تابناک باتو» ـ دانشگاه فنی «آیندهوون» در هلند، در سال تحصیلی گذشته، در تصمیمی کم‌نظیر اعلام کرد تا زمانی که شمار زنان استاد در این دانشگاه تا حداقل ۳۰ درصد مجموع اساتید نرسد، هیچ استاد مردی استخدام نخواهد کرد و فقط از میان زنان متخصص، اساتید تازه را انتخاب و استخدام می‌کند.

این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های فنی در اروپا است و سال گذشته تنها ۱۵درصد اساتید این دانشگاه زن‌ بودند. شمار اندک زنان در رشته‌های علوم، فن‌آوری، مهندسی و ریاضیات واقعیت تلخی است که تازه نیست. این در حالی است که آمارهای متعددی نشان می‌دهد میزان فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها بسیار نزدیک به هم است و تفاوت معناداری ندارد. از جمله «کمیسیون اتحادیه اروپا» اعلام کرده بود که ۴۸درصد فارغ التحصیلان این رشته‌ها در اتحادیه اروپا زن‌اند، اما تنها ۲۴درصد مشاغل دانشگاهی این رشته‌ها در اروپا، زنان را استخدام کردند.

دانشگاه آیندهوون یکی از دانشگاه‌های فنی است که بدترین وضعیت را در اروپا دارد و آمار ۱۵ درصدی اساتید زن در این دانشگاه، سال‌هاست اعتراضات زیادی را به همراه داشته است. در مجموع بررسی‌های «کمیسیون اروپا» نشان می‌دهد که دانشگاه‌های هلند در برابری جنسیتی اساتید، یکی از بدترین وضعیت‌ها در میان کشورهای اروپایی را دارند.

دانشگاه آیندهوون اعلام کرد در فاز اول آزمایشی، برای دست‌کم ۶ ماه تمام مشاغل تدریس در این دانشگاه به روی مردان بسته خواهد شد و فقط از میان زنان توانا که شایستگی‌های لازم را دارند، نیرو استخدام خواهند کرد. بعد از این شش ماهه نخستین، معیار استخدام به این شکل است که فقط در صورتی یک نیروی مرد استخدام خواهند کرد که برای آن تخصص ویژه، هیچ داوطلب زن شایسته‌ای وجود نداشته باشد. دانشگاه اعلام کرد این وضعیت را تا زمانی ادامه خواهند داد که شمار مجموع اساتید زن دانشگاه به دست‌کم ۳۰درصد مجموع اساتید برسد.

دانشگاه هلندی که فعلا فقط زنان را استخدام می‌کند

دانشگاه آیندهوون چندی پیش یک بورسیه تحصیلی ویژه‌ی زنان را نیز به نام و یاد «ایرن کوری» آغاز کرد. بورسیه‌ای که هدف‌اش همین است که زنان به مهم‌ترین مشاغل در رشته‌های علوم، فن‌آوری، مهندسی و ریاضیات برسند و کمی از حجم این نابرابری دهشتناک به رغم این‌که هزاران زن شایسته برای این سمت‌ها وجود دارد، کاهش پیدا کند. در مجموع یک سوم اساتید فعلی دانشگاه آیندهوون با این بورسیه مخالفت کرده بودند. با این‌حال ریاست دانشگاه اعلام کرد که اگر هیچ اقدامی برای کاهش از این نابرابری جنسیتی برداشته نشود، در خوشبینانه‌ترین حالت شاید در سال ۲۰۴۲ بشود در بعضی رشته‌ها به برابری جنسیتی در شمار اساتید زن و مرد برسیم و چنین تاخیری به‌هیچ‌وجه جایز نیست.

یک سال بعد از این‌که دانشگاه آیندهوون چنین تصمیمی را اجرایی کرد، شمار زنان استاد در این دانشگاه به ۲۵درصد مجموع اساتید رسیده است و تا حداقل ۳۰درصد راه درازی باقی نمانده است. اما همین‌حالا عده‌ای از مردان استاد در این دانشگاه، شکایتی را تنظیم کرده و دانشگاه را به دادگاه کشاندند و تبعیض مثبت موقت را «تبعیض‌آمیز» دانستند. قرار است ماه آینده دادگاه رسیدگی به این شکایت برگزار شود.

پیش از این دانشگاه «اسکس» بریتانیا نیز در تصمیمی کم‌نظیر تصمیم گرفت به جنگ نابرابری دستمزد اساتید زن و مرد برود و تلاش کرد تا دستمزد زنان استاد را که به طور متوسط اغلب بین ۱۶ تا ۲۴ درصد کمتر از همتایان مرد بود، به برابری برساند.

آمارهای متعددی نشان می‌دهد اساتید زن در اکثر کشورهای پیشرفته و بسیاری از دانشگاه‌ها کماکان حقوق کمتری از همتایان مرد با همان سابقه دریافت می‌کنند(این وضعیت برای اساتیدی که از گروه‌های اقلیت می‌آیند نیز مشابه است)، قراردادهای کاری که به زنان استاد داده می‌شود اغلب کوتاه‌مدت‌تر است و شرایط نامطمئن‌تری دارد و همچنین اکثریت قاطع اساتید دانشگاهی به خصوص در رشته‌های مهندسی، ریاضیات، علوم و فن‌آوری به شکل دردناکی مرد سفیدپوست‌اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
14
25
کچا فارغ التحصیلان رشته های مهندسی تعداد برابر زن و مرد دارن؟؟ مسخره کردید؟ همین الانش در تمام دنیا مردان به کارهای فنی و مهندسی علاقه بیشتری نشان میدهند... دیگه هر چیزی هم حدی داره... شورش رو در آوردن بعضی از این مدعیان برابر جنسیتی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
2
خنده داره، اینجا که به نفع خودشونه نمیگن تبعیض جنسیتی هست، اما اگر بیان بگن میخواهیم فقط مرد استخدام کنیم میگن تبعیض شده
به عرضه هست داداش، هرکی عرضه داره بیاد تو میدون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
کسی که واقعیتهای موجود رو نادیده بگیره محکوم به شکسته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
1
از نشانه های اخرالزمان قدرتمند شدن زنان هست، البته من خرافاتی نیستم ولی بوی خوبی هم به مشام نمیرسه، وقتی امار زندانیان مهریه رو میبینی و وقتی مشاهده میکنی که روز به روز تعداد مدیران اجرایی در رده میانی خانم در ادارات و شرکت ها بیشتر و بیشتر میشه و به همون نسبت کارایی بد و بدتر در دنیای امروز خانم میرزاخانی و مرکل و چندتای دیگه واقعا انگشت شمار و استثنا هستند نباید چند تا استثنا ملاک قرار بگیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
2
فمینیستی های نامحترم با این کارها نمیتوانید راه درست اینده را طی کنید و قطعا ضرر کننده اول خود شما زن ها هستید همان گونه که الان هم هستید
ایرانی
|
Canada
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
3
1
اگر تعداد اساتید خانم افزایش پیدا کند٫دختران دانش اموز الگوی مناسب از جنس خودشان خواهند داشت٫ اگاهی روشنترو امیدشان‌برای دست یابی به موقعیتها٫ فعالیتهای حرفه ای و موفقیتهای مشابه افزایش خواهد داشت. این باعث افزایش تعداد دانشجویان دختر در رشته های فنی و مهندسی در نسلهای بعد‌نیز خواهد بود. برای اینده بهتر٫ امروز باید سرمایه گزاری کرد. درود!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار