تبدیل موزه‌ ـ کلیساها به مسجد در ترکیه یکی پس از دیگری
کد خبر: ۱۸۸۳۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2020 August 22    -    ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
چورا یکی از شگفت انگیزترین بنا‌های بر جای مانده از دوران بیزانس در کشور ترکیه است که به عنوان موزه افراد بسیاری از آن دیدن می‌کردند و مهم است بدانید واژه کاریا (Kariye) در نام ترکی این کلیسا ریشه‌ای کاملا یونانی به اسم کورا داشته که مترادف معنای خارج از شهر (زمین) است و اشاره به ساخت این کلیسا در خارج از شهر استانبول را دارد.

تبدیل کلیساها به مساجد در ترکیه یکی پس از دیگر

تبدیل کلیساها به مساجد در ترکیهاختصاصی «تابناک با تو»؛ رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان کلیسای تاریخی «چورا» (کاریه) یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های دوران بیزانس در استانبول را روز جمعه به مسجد تبدیل کرد. این اتفاق فقط یک ماه بعد از بازگشایی ایاصوفیه به عنوان مسجد رخ می‌دهد. تاریخ این کلیسا به دوران قرون وسطا بازمی‌گردد.

این بنا در نزدیکی دیوارهای شهر باستانی قسطنطنیه ساخته و بین دیوارهای آن قطعاتی از موزائیک بیزانس از قرن چهاردهم و نقاشی‌های دیواری به تصویر کشیده شده است.  در سال ۱۴۵۳ این بنای تاریخی و پس از فتح عثمانی در زیر لایه‌ای از گچ پنهان شده بودند اما دوباره آشکار شد. بعد از مسجد ایاصوفیه در استانبول، چورا یکی از شگفت انگیزترین بنا‌های بر جای مانده از دوران بیزانس در کشور ترکیه است که به عنوان موزه افراد بسیاری از آن دیدن می‌کردند و مهم است بدانید واژه کاریا (Kariye) در نام ترکی این کلیسا ریشه‌ای کاملا یونانی به اسم کورا داشته که مترادف معنای خارج از شهر (زمین) است و اشاره به ساخت این کلیسا در خارج از شهر استانبول را دارد.

تبدیل کلیساها به مساجد در ترکیه

برای این مسجد هم اتفاقی مشابه ایاصوفیه رخ داد و جمهوری سکولار ترکیه حدود ۷۰ سال پیش، این سازه را به موزه تبدیل کرد. ماه گذشته اردوغان در میان ده‌ها هزار نمازگزار بود که بعد از گذشت ۸۶ سال، نخستین نماز را در ایاصوفیه ادا کرد. برخی از رهبران کلیساها و کشورهای غربی با انتقاد شدید از تبدیل ایاصوفیه به مسجد مدعی شدند که این اقدام، شکاف و اختلافات مذهبی را گسترش می‌دهد.

بنا بر گزارش رویترز، در ابتدا کلیسایی در قرن چهارم میلادی در این مکان ساخته شد، اما بخش اعظمی از بنای کنونی به کلیسای قرن یازدهمی تعلق دارد که ۲۰۰ سال بعد ساخت آن به دنبال یک زمین‌لرزه بازسازی شده است.

سال گذشته، یک دادگاه ترکیه تصمیم دولت را در سال ۱۹۴۵ مبنی بر تبدیل به موزه را لغو و حکم تبدیل آن به مسجد توسط اردوغان امضا شد.  فرمان روز جمعه «اردوغان» تاریخ برگزاری نخستین نماز مسلمانان در این مکان و یا آینده آثارهنری مسیحیت این بنا را شامل نشده است.

تبدیل کلیساها به مساجد در ترکیه

تبدیل موزه‌_ کلیساها به مسجد در ترکیه یکی پس از دیگری

برچسب ها: ترکیه ، چورا ، استانبول
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
26
24
ما تورکها می توانیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
19
23
ظاهرسازی های اردوغان پایان ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
26
24
آفرین به غیرت اردوغان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
8
23
در یونان و روم نشین قبرس تمام مساجد یا سوزانده شدند یا به کلیسا تبدیل شدند و این ترکیه چیز عجیب و غریب و غیر طبیعی نیست. اختیار کشور خودشونم ندارن؟ اگه زیاد به اروپایی ها رو بدی برای ورود به استانبول از ترک ها هم ویزا میخوان.نباید زیاد جدی گرفت اینا را چون دوران زورگویی تمام شده. از کشفیات گاز ترکیه چرا نمی گید چبزی؟ مشتری های نفت و گاز ایران یکی یکی میپرن.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
ساده اندیشی در بین ما بیداد میکنه ! بنده خدا مگه نیم کیلو پنیره که تا تحقیقات منابع گازی را نشان داده مشتری ها یکی یکی بپرن !
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار