سرانه مصرف گل در اروپا 26 برابر ایران
کد خبر: ۱۸۷۹
تاریخ انتشار: 2015 June 08    -    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه سرانه مصرف گل در اروپا را 26 برابر ایران عنوان کرد و گفت: روزانه حدود چهار میلیون شاخه گل در کشور تولید می‌شود که از این میزان 50 درصد آن به دلیل نبود بازار صادراتی و قیمت بالا به ضایعات تبدیل می‌شود.

سید جلال عجایبی ، با بیان اینکه سالانه تنها 50 میلیون دلار گل به کشور‌های عراق و آسیای میانه صادر می‌شود، اظهار کرد: این درحالی است که ایران قابلیت چندین برابری در این حوزه را دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که پایانه صادراتی گل در کشور ایجاد نشود این مشکل برطرف نخواهد شد لذا با توجه به عمر کوتاه گل و گیاه باید به این امر رسیدگی شود.

رییس پایانه صادراتی گل و گیاه با بیان اینکه مصرف داخلی کشش این میزان تولید را ندارد، گفت: با تکمیل پایانه صادراتی می‌توان احتیاجات صادرکنندگان را در یک بازه کوتاه مدت تامین کرد و با توجه به رتبه 17 کشور در تولید گل و گیاه جایگاه صادراتی‌ در این زمینه ارتقاء یابد.

عجایبی با اشاره به حساسیت‌پذیری بالای گل و گیاه اظهار کرد: با توجه به این امر ایجاد یک سامانه صادراتی برای تسریع امور لازم است که البته در گذشته چنین سامانه‌ای احداث شد اما در دولت نهم متوقف شد و در دولت فعلی قصد احیای مجد آن را داریم.

وی با اشاره به سرانه پایین مصرف گل و گیاه در ایران و مقایسه آن در جهان گفت: در ایران سرانه مصرف گل سالانه شش شاخه است در حالی که این میزان در کشور‌های اروپایی 160 شاخه است.

رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در خصوص قیمت بالای گل و گیاه در کشور اظهار کرد: قیمت گل در ایران به دلیل وجود ضایعات بالا و نبود صادرات جدی بالاتر از قیمت‌های جهانی است که این امر موجب کاهش توان خرید مردم و متحمل شدن فشار به تولیدکنندگان شده است.

عجایبی با بیان اینکه سالانه بیش از 8000 دلار در کشور‌های عراق و افغانستان گل وارد می‌شود، گفت: این امر می تواند توسط ایران صورت گیرد که تنها نیازمند یک ساماندهی و توجه به این بخش است.
ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار