طرز تهیه سس کچاپ؛ طعم و رنگی بی‌نظیر
کد خبر: ۱۸۷۸۹۷
تاریخ انتشار: 2020 August 18    -    ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
درست کردن این سس آسان است و ارزش وقت گذاشتن را دارد. تا زمانی که این سس کچاپ خانگی را درست نکنید هرگز طعم و مزه واقعی این سس را درک نخواهید کرد. فصل تابستان زمان درست کردن محصولات بدست آمده از گوجه‌هاست از گوجه کنسروی گرفته تا پودر گوجه و رب گوجه خانگی.

طرز تهیه سس کچاپ؛ طعم و رنگی بی‌نظیر«تابناک باتو» درست کردن این سس آسان است و ارزش وقت گذاشتن را دارد. تا زمانی که این سس کچاپ خانگی را درست نکنید هرگز طعم و مزه واقعی این سس را درک نخواهید کرد. فصل تابستان زمان درست کردن محصولات بدست آمده از گوجه‌هاست از گوجه کنسروی گرفته تا پودر گوجه و رب گوجه خانگی. برای درست کردن همه این‌ها نیازی نیست که حتما از گوجه‌های درست و درمان استفاده کنید بلکه بیشتر گوجه‌های نامرغوب و له شده را برای رب گوجه خانگی استفاده می‌کنند. سس گوجه خانگی یکی از روش‌های استفاده از این محصول تابستانی است.

طرز تهیه سس کچاپ؛ طعم و رنگی بی‌نظیر

سس کچاپ گوجه خانگی خوش طعم‌تر از انواع صنعتی و به مراتب سالم‌تر است. در این سس خوش طعم از چند نوع ادویه به همراه شکر قهوه‌ای و گوجه فرنگی استفاده می‌شود تا یک سس عالی را به ما بدهد. خوبی درست کردن سس در خانه این است که خبری از مواد افزودنی، نگهدارنده و رنگ‌های خوراکی نیست. شما مجبور نیستید این مواد مضر را به آن اضافه کنید.

اجازه دهید یک نکته جالب را به شما بگویم. حتما متوجه شده‌اید که وقتی سس گوجه فرنگی شما به یک سوم انتهایی می‌رسد، خارج کردن آن از بطری سخت می‌شود؛ این بخاطر افزودن ماده غلیظ کننده نشاسته ذرت است. این ماده به دلیل خواص فیزیکی خاص و گرانروی (ویسکوزیته) بالا در ته بطری گیر کرده و بعد به یکباره فرو می‌ریزد. ما در این سس از هیچ ماده غلیظ کننده‌ای استفاده نخواهیم کرد و این هم یکی از برتری‌های سس کچاپ خانگی نسبت به سس صنعتی است. نکته جالب بعدی این است که کلمه کچاپ از کلمه کچیاپ گرفته شده که به زبان چینی به معنای شورابه ترشی ماهی یا همان ماهی شور (همانند خیارشور) است. چندین نوع کچاپ در دنیا وجود دارد از جمله کچاپ قارچ، کچاپ ترشی ماهی و ادویه و کچاپ گوجه که آخری از همه معروفتر است. فرق سس کچاپ با سس گوجه معمولی در طعم شیرین آن است.

سس کچاپ گوجه با گوجه فرنگی یا همان گوجه رومی درست می‌شود که نسبت به گوجه‌های آریا و سایر گوجه‌ها، نرمتر و خوش طعم‌تر هستند. البته شما مجبور نیستید حتما از این گوجه‌ها استفاده کنید بلکه هر گوجه‌ای که در خانه داشته باشید و حتی گوجه‌های گیلاسی هم خوب هستند؛ فقط توجه کنید که حتما از گوجه قرمز رنگ استفاده کنید نه گوجه‌های رنگی فانتزی. درست کردن این سس خانگی کمتر از یک ساعت از وقت شما را می‌گیرد پس برای درست کردن آن آماده باشید.

مواد لازم برای سس کچاپ خانگی چه هستند

سس کچاپ خانگی بسیار معطر و خوش طعم است و علاوه بر گوجه به عنوان ماده اصلی حاوی چندین نوع ادویه و گیاه معطر است که طعم آن را دلپذیر می‌کند:

برگ بو
تخم کرفس
گوجه فرنگی یا گوجه ریز
نمک
سرکه سیب
شکر قهوه‌ای روشن
پیاز سفید
فلفل چیلی تند
سیر
چوب دارچین

طرز تهیه سس کچاپ؛ طعم و رنگی بی‌نظیر

این مواد با هم یک سس کچاپ خانگی عالی را می‌سازند. شکر قهوه‌ای با نام شکر سرخ در فروشگاه‌های طب سنتی به فروش می‌رسد، اما توصیه می‌کنم برای خرید این محصول از طریق مغازه‌های قنادی اقدام کنید، چون به قیمت ارزانتری به شما تحویل خواهند داد. شکر قهوه‌ای در نوع روشن و تیره موجود است. مارک نقش جهان اصفهان یکی از بهترین برند‌های تولید کننده شکر قهوه‌ای است.

مواد لازم

میخک: ۴ عدد
برگ بو: ۱ عدد
چوب دارچین: ۱ عدد
تخم کرفس: ۱/۴ قاشق چایخوری
فلفل چیلی: ۱/۴ قاشق چایخوری
گوجه فرنگی: ۱ کیلو
نمک: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
سرکه سیب: ۱/۲ پیمانه
شکر قهوه‌ای روشن: ۵ قاشق غذاخوری
فلفل چیلی: ۱ عدد
سیر: ۱ حبه
پارچه تنظیف
نخ عمامه ضخیم

طرز تهیه

۱. ابتدا پارچه تنظیف را برداشته و دولا کنید و یک مربع دو لایه از پارچه درست کنید. میخک، برگ بو، تخم کرفس، فلفل چیلی خشک و فلفل شیرین (در صورتی که دارید) را داخل وسط این پارچه بریزید.

۲. پارچه را گرد کرده و با استفاده از نخ ضخیم، ببندید بطوری که مواد داخل آن بیرون نریزد.

۳. گوجه فرنگی، نمک، سرکه سیب، شکر، پیاز، چیلی، سیر و بسته ادویه (پارچه تنظیف) را داخل قابلمه بگذارید.

۴. قابلمه را روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا زمانی که فلفل چیلی نرم شده و پیاز‌ها شفاف شوند. یعنی حدود ۳۰ دقیقه.

۵. قابلمه را از روی حرارت بردارید و کیسه ادویه را دور بریزید. سس را با استفاده از گوشتکوب برقی، مخلوط کن یا آسیاب غذا، پوره کنید.

۶. با استفاده از آبکشی با سوراخ‌های ریز، آن را صاف کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید همه دانه‌های گوجه و فلفل دور ریخته شوند.

۷. بعد از صاف کردن پوره گوجه، آن را روی حرارت متوسط به پایین به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یعنی تا موقعی که به اندازه دلخواه شما غلیظ شود.

۸. سس کچاپ را در شیشه دردار بریزید و در یخچال به مدت حداکثر ۳ هفته نگهداری کنید.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار