واقعیت‌هایی که راجع به خرید رژ لب نمی‌دانید
کد خبر: ۱۸۷۷۵۷
تاریخ انتشار: 2020 August 15    -    ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵

واقعیت‌هایی که راجع به خرید رژ لب نمی‌دانید

رژ لب در عصر گذشته از مواد غیر معمول و سمی تهیه می‌شده است و علاقه و میل زیاد به استفاده از آن باعث بروز اتفاقات عجیبی می‌شده است. گروهی آن را تقبیح می‌کرده و جادویی می‌دانستند و گروهی آن را ویژه اعیان و خدایان قلمداد می‌کردند. اما هیچ تعصبی پایدار نیست و امروزه بیش از 75 درصد خانم‌ها بدون زدن رژ یا برق لب از خانه خارج نمی‌شوند.

اولین استفاده از رژ لب را می‌توان در کشور عراق در حدود 5000 سال قبل از میلاد مسیح مشاهده کرد. همچنین در یونان باستان رژ لب توسط خانم‌ها استفاده می‌شده است. در این مقاله نکاتی در مورد خرید بالم لب و نحوه استفاده از آن ها خواهیم گفت.

واقعیت‌هایی که راجع به خرید رژ لب نمی‌دانید

استفاده از رژ لب در یونان باستان

رژ لب در یونان از مواد غیرمعمول ساخته می‌شده است. مهم‌ترین موادی که از آن‌ها برای تولید رژ لب در یونان باستان استفاده شده خون گوسفند، بزاق انسان و مدفوع تمساح بوده است.

مواد اولیه رژ لب در رم باستان

مدارکی از رم باستان موجود است که استفاده از رژ لب را توسط زنان و حتی مردان اشراف تأیید می‌کند. در این دوران استفاده از رژ نشان‌دهنده طبقه بالای اجتماعی بوده است. رژلب‌های رمی توسط سنگ‌آهن و فوکوس (نوعی جلبک قهوه‌ای رنگ که حاوی جیوه است) ساخته شده بود. می‌توان دریافت که در آن زمان آرایش و لوازم آرایشی باعث تهدید سلامتی بوده است ولی استفاده از آن تا اندازه‌ای ضروری بوده که بسیاری از زنان مرفه جامعه جانشان را هم برای زدن رژ لب و ظاهر شدن با گریم متفاوت به خطر می‌انداختند.

رومیان فقیرتر که توانایی خرید و ساخت رژلب‌های گران را نداشتند صدها سال از شراب برای جلوه لب‌هایشان استفاده می‌کردند که باعث مسمومیت نمی‌شد ولی زود پاک می‌شد و زیاد پر رنگ نبود.

آیا در زمان خرید رژ لب این موارد را می‌دانستید؟

دانستن این موضوعات در روشن کردن مسیری که بشر تا امروز پیموده بسیار مهم است. تاریخ پر است از وقایع آموزنده و تلخ و شیرین. در زندگی بشر روزهایی بوده که انسان امروزی توانایی تصور آن را ندارد.

در قرون وسطی متعصبان، رژ لب را سمبل شیاطین می دانستند. در قرون تاریک وسطی اهمیت دادن به چهره را امری عنوان می‌کردند که خداوند را خشنود نمی‌کند. اروپای امروز درس‌های خوبی از تاریخ گرفته است ولی ظاهراً هنوز قسمت‌هایی از زمین، ملت‌هایشان را با وجود تکنولوژی و پیشرفت ظاهری از قرون وسطی عبور نداده و در همان عصر حیران‌اند.

واقعیت‌هایی که راجع به خرید رژ لب نمی‌دانید

تاریخچه آرایش در بین‌النهرین

در بین‌النهرین سال های متمادی از خورده‌های جواهر و سنگ‌های رنگی برای براق کردن لب استفاده می‌کردند.

رژ لب میوه‌ای در جنوب آسیا

در جنوب آسیا از آب میوه‌ای به نام بسل برای قرمز کردن لب‌ها استفاده می‌شده است. جویدن دانه‌های میوه بسل باعث بیرون زدن رنگ قرمز می‌شود. اگر چه این دانه‌ها عوارض جانبی و مضراتی برای سلامتی دارد ولی برای چند دهه استفاده از آن در اندونزی و کشورهای جنوبی آسیا مرسوم بوده است.

الیزابت مخترع رژ لب امروزی

بی‌دلیل نیست که ریشه همه اختراعات مدرن را می‌شود در بریتانیا یافت. رژ لب هم از این قاعده مستثنا نیست و تاریخ الیزابت را مالک و مبدع این اختراع می‌داند.

معروف است که ملکه الیزابت با کمک یکی از دوشیزگانش اقدام به تولید اولین رژ لب سلطنتی کرده است. او با مخلوط کردن گچ پاریسی و مقداری رنگ، خمیری را درست کرد که می‌شود آن را اولین رژ لب و اولین مداد رنگی تاریخ دانست. ملکه الیزابت رژ لب را چنان محبوب کرد که در بعضی مواقع از آن به‌جای ارز استفاده می‌شده است. کیفیت رژ لب و مداد رنگی چنان تأثیری در جهان داشت که تا مدت‌ها مدادهای رنگی ساخت انگلستان هم قیمت طلا بودند و هنوز ارزششان را حفظ کرده‌اند. الیزابت اعتقاد داشت که رژ لب قدرت زندگی را در خود دارد و حتی در بستر مرگ از آن استفاده کرد.

تأثیر رژ لب و قدرتی که آرایش به زنان داد تا اندازه‌ای بود که شرایط ازدواج از آن به بعد کاملاً  متحول شد. بانوان فقیر بریتانیایی که هیچ سلاحی برای انتخاب همسر نداشتند حالا می‌توانستند زیبایی‌شان را به رخ بکشند حتی در لباس‌های کهنه و ساده. مردان بریتانیا تازه متوجه قدرت و زیبایی زنان شدند و بعضی از آن‌ها به مقابله با آن برخاستند. در ابتدای قرن پانزدهم قانونی به تصویب رسید که استفاده از آرایش را ممنوع می‌کرد و آن را نوعی فریب می‌دانستند. این باور در بریتانیا 300 سال ادامه داشت.

رژ لب و دنیای مد

Guerlain اولین رژ لب تجاری را به صورت پماد در سال 1828 معرفی و روانه بازار کرد. اما اولین مدل رژ که با حرکتی پیچ مانند بیرون می‌آمد در سال 1915 توسط شرکت اسکوویل اختراع شد که امروزه هنوز در هر فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی هزاران عدد از این نوع رژ وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند که هر خانم در ایالت متحده در طول عمر خود 2000 دلار برای رژ خرج می‌کند.

آیا می دانید ساده‌ترین راه پیدا کردن رنگ مناسب رژ لب چگونه بوده است؟

طراحان و هنرمندان مد توصیه می‌کردند که بهترین رنگ رژ برای لب‌های هر خانم باید همرنگ نوک سینه آن‌ها باشد. مشخص نیست که این باور تا چه اندازه درست است.

در بریتانیا ثابت شده که خرید رژ لب در مواقع بحران اقتصادی و روزهای بارانی رو به افزایش می‌رود.

این نوع خرید کالاهای آرایشی به‌جای کالاهای لوکس ثابت می‌کند که در مواقع بحران اقتصادی مصرف‌کنندگان، کالاهای لوکس کمتر و کالاهای آرایشی بیشتری خریداری می‌کنند. این فرهنگ اروپایی چیزی است که نمی‌توان برای چرایی آن جوابی پیدا کرد.

آیا در مصر باستان رژ لب وجود داشته؟

در مصر باستان استفاده از رژ زودتر و بیشتر از سایر نقاط دنیا بوده است. مصریان به علاقه و احترام به ظواهر عجیب معروف‌اند. آن‌ها از کارمین به عنوان رنگ قرمز برای رژ استفاده می‌کرده‌اند و به رنگ قرمز برای رژ علاقه داشتند. کارمین عنصری است که از سوسک کاکسوس استخراج می‌شده است و شباهت زیادی به لاک امروزی داشته که امروزه هنوز در برخی لوازم آرایشی و در تزیین قلمدان و پاپیه ماشه استفاده می‌شود.

برخی از زنان آمریکایی در اواخر قرن نوزدهم کم‌کم شروع به همراه بردن کمی رنگ برای لب‌هایشان در زمان بیرون از خانه کردند. این اولین بار در جهان بود که خانم‌ها رژ لب را همراه می‌بردند.

خطر رژ لب در ایالات متحده

اعتقاد به فریب‌کارانه بودن آرایش فقط مربوط به بریتانیا نمی‌شود. در طول قرن شانزدهم در برخی قسمت‌های ایالت متحده قانونی برای فسخ ازدواج وضع شده بود. این قانون زندگی زوج‌های زیادی را از بین برد و به جدایی کشاند. در آن زمان تنها کاری که زنان برای جذب مردانشان از آن استفاده می‌کردند همان کار باستانی زنان یعنی آرایش لب بود. رژ لب برای زنان وسیله نشان دادن زیبایی‌شان و برای مردان سلاحی خطرناک و تهدیدآمیز تلقی می‌شد. این قوانین و تاریخ مربوط به آن امروزه می‌تواند تصویری کامل از دنیای گذشته را برایمان رسم کند. اگر چه قسمت‌هایی از تاریخ بسیار جذاب بوده و همه امروزه آرزوی چنان دنیایی را داریم ولی لحظات سیاه و خونینی هم در تاریخ رژ لب وجود دارد. برای آگاهی بیشتر از تاریخ آرایش و مد در وب سایت میس و مستر جدیدترین اخبار و اطلاعات دنیای مد را دنبال کنید.

فروشگاه اینترنتی میس و مستر انبوهی از لوازم آرایش با کیفیت از بهترین برندهای دنیا را فراهم کرده است. وب سایت میس و مستر در خدمت مصرف‌کنندگان ایرانی در همه نقاط ایران است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار