علاقه حداقل ۲۰ کشور به واکسن روسی کرونا
کد خبر: ۱۸۷۶۷۰
تاریخ انتشار: 2020 August 14    -    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
در حالی‌که سخنگوی وزارت خارجه روسیه از علاقه بیش از ۲۰ کشور به واکسن "اسپوتنیک-۵" خبر داد، توافقنامه‌ای با ایالت پرانای برزیل برای همکاری در این زمینه امضاء شده و یک مقام روس نیز درباره علت برخی انتقادات از واکسن روسی توضیح داد.

به نقل از خبرگزاری «نووستی»: "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تاکنون بیش از 20 کشور نسبت به واکسن روسی علیه ویروس کرونا "اسپوتنیک-5" عملاً علاقه مندی نشان داده‌اند.

این دیپلمات روز پنج شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو با اعلام این مطلب، یادآور شد که مقامات روس در رابطه با استفاده از این دارو با سازمان بهداشت جهانیدر تماس نزدیک است.

در همین رابطه، وزیر امور خارجه مکزیک نیز اعلام کرد که مقامات این کشور در خصوص امکان استفاده از واکسن روسی علیه ویروس کرونا با مسکو در تماس هستند و منتظر اطلاعات کامل درباره آزمایشات بالینی این دارو در روسیه هستند.

ضمن اینکه صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه شب گذشته از توافق این سازمان با مقامات ایالت پرانای برزیل در زمینه همکاری در تولید و توزیع نخستین واکسن ضد ویروس کرونا ثبت شده جهان "اسپوتنیک-5"، خبر داد.

بر اساس این اطلاعات، "کریل دمیتری‌یف" رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در کنفرانسی آن-لاین با فرماندار ایالت پرانا برزیل، توافقنامه مربوطه را امضاء کردند.

"الکساندر گونتسبورگ" مدیر مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی "گامالیا" که با همکاری وزارت دفاع روسیه، نخستین واکسن علیه ویروس کرونا را تولید و به ثبت رسانده، بعید ندانست که انتقاد از واکسن روسی ممکن است به رقابت در این بازار مربوط باشد.

وی شب گذشته در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه در این باره گفت: «خودتان فکر کنید، اگر به خاطر تولید واکسن کرونا در روسیه، افراد خاصی و شرکت‌های خاص میلیاردها دلار از دست بدهند، چه واکنشی را از آنها توقع دارید؟ هیچ کس انتظار انتظار ندارد، در آن بازار آزاد، جایی که هر آمپول و هر بطری دارو برای چند دهه تقسیم می‌شود، آمپول‌ها و داروهای مضاعفی ظاهر شود که به احتمال زیاد، دارای خواص درمانی بسیار بهتری در مقایسه با مواردی است که در حال حاضر در بازارهای اروپای غربی و بازار آمریکا وجود دارد.»

این محقق روس همچنین یادآور شد که خصوصیات محافظتی واکسن تولید شده در مرکز گامالیا حداقل برای دو سال حفظ می شود.

وزارت بهداشت روسیه روز سه ‌شنبه نخستین واکسن در جهان برای پیشگیری از عفونت ویروس کرونا که توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا، تهیه شده را به ثبت رساند. این واکسن، مشابه نخستین ماهواره مصنوعی که در سال 1957 به فضا فرستاد شده، "اسپوتنیک-5" نامگذاری شده است.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار