کشف معبد عجیبی از عصر آهن که در زیر زمین مدفون مانده
کد خبر: ۱۸۷۴۱۸
تاریخ انتشار: 2020 August 12    -    ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
قلعه نوان (Navan fort) ایرلند شمالی قرن‌هاست که یک مکان مهم برای افراد مذهبی بوده است. اکنون شواهد جدیدی از این تعصب به دست آمده است. زمانی بود که باستان شناسان از دانش حرفه‌ای، خرد و اطلاعات تاریخی خود استفاده می‌کردند تا بتوانند مکان‌های با ارزش را یافته و حفاری کنند. این هنوز هم یک روش آزمایش‌شده و واقعی است.

معبد عجیبی که از عصر آهن در زیر زمین مدفون مانده بود، پیدا شد!«تابناک با تو» - قلعه نوان (Navan fort) ایرلند شمالی قرن‌هاست که یک مکان مهم برای افراد مذهبی بوده است. اکنون شواهد جدیدی از این تعصب به دست آمده است. زمانی بود که باستان شناسان از دانش حرفه‌ای، خرد و اطلاعات تاریخی خود استفاده می‌کردند تا بتوانند مکان‌های با ارزش را یافته و حفاری کنند. این هنوز هم یک روش آزمایش‌شده و واقعی است، اما، همان‌طور که کاوش اخیر در ایرلند نشان داده است، تکنولوژی حالا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پیش از آنکه بیل را به زمین بگذارند تا آثار باستانی دفن ‌شده و سایت‌های باستانی را کشف کنند، چیزهای زیادی را بفهمند.

معبد عجیبی که از عصر آهن در زیر زمین مدفون مانده بود، پیدا شد!

قلعه نوان

دو دانشگاه کوئینز بلفاست و آبردین، باهم تیمی را تشکیل دادند تا در مورد یک مکان وسیع و قبلاً ناشناخته در قلعه نوان، در نزدیکی آرما، پایتخت ایرلند اطلاعاتی کسب کنند. نکته قابل ‌توجه در این پژوهش این است که متخصصان بدون انجام یک کاوش کامل بلکه با استفاده از آنچه دکتر پدی گلیسون (Paddy Gleeson) "گرادیومتر مغناطیسی" می‌نامد، توانسته‌اند اطلاعات قابل ‌توجهی در مورد آنچه در زیر زمین قرار دارد به دست آورند.

او به‌تازگی توضیح داد: «گرادیومتر مغناطیسی این امکان را به ما می‌دهد تا از آثار باستانی مدفونی که هیچ اثری از آن‌ها بر روی سطح زمین قابل‌ مشاهده نیست، نقشه‌برداری کنیم و در مورد ماهیت و روابط این بناها اطلاعات دقیقی کسب کنیم.» دکتر گلیسون افزود: «این ساختارهای بسیار عظیم، به هزاره اول قبل از میلاد مسیح و هزاره اول بعد از میلاد مسیح بازمی‌گردد و استفاده از تکنیک گرادیومتر مغناطیسی به باستان شناسان این امکان را می‌دهد تا نقشه کاملی از ساختمان و سازه‌های موجود در آن و همچنین یک تصویر کامل از چیدمان سایت تهیه کنند.»

معبد عجیبی که از عصر آهن در زیر زمین مدفون مانده بود، پیدا شد!

قلعه نوان

تیم‌ها اکنون امیدوار هستند که بودجه لازم را برای انجام یک حفاری مناسب و کامل بخاطر آنچه در آنجا کشف کردند، کسب کنند.

امروزه آرما محل قرارگیری هر دو کلیسای جامع کاتولیک و آنگلیکان در ایرلند است، اما قبل از قرن پنجم میلادی که مسیحیت تأسیس شد نیز به همان اندازه قابل ‌توجه بود و شواهدی از ریشه‌های مذهبی اولیه مانند معابد و دیگر سازه‌ها، همان چیزهایی است که تیم‌ها می‌گویند به هنگام شروع حفاری در محل در انتظار کشف آن‌ها هستند. این تیم‌ها می‌گویند که این منطقه شامل حدود هشت ساختمان در بالای یک تپه است و احتمالاً بزرگ‌ترین در نوع خود در هرجای ایرلند است.

معبد عجیبی که از عصر آهن در زیر زمین مدفون مانده بود، پیدا شد!

قلعه نوان

این مورد، ‌یک کشف جالب برای باستان شناسان است. یکی از اعضای تیم گفته است که این کشف کمک قابل ‌توجهی به درک و مشاهده این سایت می‌کند. او با هیجان ادامه داده است که: «اینجا مکانی است که با تاریخ، جامعه، مذهب و … ارتباط دارد.»

معبد عجیبی که از عصر آهن در زیر زمین مدفون مانده بود، پیدا شد!

قلعه نوان

قلعه نوان مدت‌هاست مکانی بسیار مهم برای باستان‌شناسان بوده است. اولین بار در اوایل دهه 1960 حفاری شد، اما آخرین اثر کشف‌ شده این اهمیت را حتی بیشتر کرده است. دکتر جان اوکیف (John O’Keefe)، بازرس اصلی آثار تاریخی در بخش اجتماعات ایرلند شمالی، می‌گوید: «دانش جمع‌آوری ‌شده در قلعه نوان در طی 50 سال گذشته بسیار زیاد بوده است، اما اکنون چشمگیرتر است. گلیسون با او موافق است و به بی‌بی‌سی می‌گوید که قلعه نوان " یک مکان بسیار مهم " است.»

اوکیف و گلیسون هر دو امیدوارند که سرانجام بودجه لازم برای گودبرداری کامل این سایت را به دست آورند، تا بتوانند از این معابد عصر آهن و سایر ساختمان‌های عظیم پرده بردارند. بااین‌حال، اکنون آن‌ها محتوای جدید و باستانی را یافته‌اند و در عین‌ حال اطلاعات بیشتری درباره گذشته مذهبی و فرهنگی ایرلند کسب کرده‌اند.

اوکیف امیدوار است که زمانی برسد که آن‌ها از این فن‌آوری بیش از بررسی آنچه در زیر زمین سایت قرار دارد، استفاده کنند. او توضیح داد: «این فن‌آوری باعث درخشش دوباره این بنای یادبود شده است و تحقیقات بیشتر در رابطه با اینکه قلعه نوان برای پیشینیان ما چه معنی داشته و چگونه از این محل استفاده می‌کردند را به ما اطلاع خواهد داد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار