آیا بهای سکه زیر 1000000تومان خواهد رفت؟
کد خبر: ۱۸۷۴
تاریخ انتشار: 2015 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
بازار سكه و ارز معمولا هنگام خيزش قيمت ها با افزايش خريدار روبرو مي شود در حالي كه بر اساس محاسبات اقتصادي خريد سكه و ارز مي بايست به هنگام ريزش قيمت ها انجام شود. اين بار هم برخلاف معمول با كاهش قيمت هاي ارز و سكه اين روزها صرافي ها مملو از فروشندگاني است كه از ترس كاهش بيشتر ارزش دارايي هاي ذخيره شده به بازار مراجعه كرده اند.

بهبود شرايط اقتصادي در اروپا و ايالات متحده، افت قيمت نفت، افزايش ارزش دلار و در نهايت كاهش قيمت طلا اين روزها بازار سكه و ارز كشور را تحت تاثير خود قرار داده است. با توجه به روند کاهش قیمتها، از هفته گذشته به شدت از حجم معاملات کاسته شده است. پيش بيني مي شود كه سير نزولي قيمت ها ادامه داشته باشد. دو روز گذشته قیمت طلا بیش از اونس جهانی کاهش داشت که دچار حباب منفی شده بود. برخي پيش بيني ها از سقوط قيمت سكه به زير يك ميليون تومان حكايت دارد.

پيش بيني بازار طلا و سكه

در نظرسنجی این هفته از 28 کارشناس اقتصادی «کیتکو» 17نفر به کاهش، 9نفر به افزایش و 2 نفر به عدم تغییر قیمت جهانی طلا در هفته جاری رای دادند. شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی شامل معامله‌گران شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران مالی و تحلیلگران نمودار فنی هستند. در بازارهای جهانی انتظار برای رسیدن قیمت طلا تا 1300 دلار همچنان اذهان برخی را به خود مشغول کرده است.

به تحلیل کارشناسان اثر روانی ناشی از کاهش قیمت‌ها که مدتی است آغاز شده ادامه دارد و همین موضوع باعث می‌شود معامله‌گران احتیاط‌های گذشته را کنار بگذارند و فروش به تصمیم غالب بازار تبدیل شود. این موضوع با اثری که بر نگرش معامله‌گران خواهد گذاشت سرعت کاهش قیمت‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.

علاوه بر كاهش قيمت هاي جهاني يكي ديگر از دلايل كاهش سكه و ارز در صرافي ها عرضه زود هنگام سكه هاي پيش فروشي توسط بانك مركزي است. رئيس كل بانك مركزي در اقدامي كه به تعبير كارشناسان انتخاباتي تعبير شد، سكه هاي پيش فروشي را در آستانه انتخابات چهار ماه زودتر از موعد به بازار تزريق كرد. اين مسئله باعث كاهش تقاضا در بازار سكه شد.

دلايل كاهش قيمت ارز

اما كاهش قيمت ها در بازار ارز دلايل داخلي دارد. كاهش قيمت ارز با ثبت نام اكبر هاشمي رفسنجاني كليد خورد. ورود رسمي وي به عرصه انتخابات موجي از خوش بيني به آينده اقتصادي را در ميان معامله گران بازار به وجود آورد. در نتيجه اين موج، بازار با كاهش تقاضا براي خريد ارز مواجه شد و پيش بيني مي شود اين روند انتظار تا پايان روند انتخابات ادامه داشته باشد.

بر اين اساس قیمت دلار هر روز حدود 10 تا 12‌تومان کاهش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود تا سه هفته آتی نیز این روند ادامه داشته باشد. ايجاد جو خوش بيني باعث شده است كه دارندگان ارز از ترس كاهش ارز ذخاير ارزي خود به بازار هجوم آورده و خواهان فروش آن باشند. اين شرايط به كاهش قيمت ارز در چند وقت گذشته دامن زده است.

از دلايل ديگر كاهش قيمت ارز مي توان به تزريق ارز از سوي بانك مركزي اشاره كرد. رئيس كل بانك مركزي هفته گذشته از افزایش چشم‌گیر تزریق ارز به مرکز مبادلات ارزی توسط بانک مرکزی خبر داد و افزود این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به نظر مي رسد تحولات داخلي و خارجي دست به دست هم داده اند تا در آستانه انتخابات ارزش ريال اندكي افزايش يابد.

منبع: فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار