برندگان احتمالی اسکار 2016
کد خبر: ۱۸۷۱۳
تاریخ انتشار: 2016 January 07    -    ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
قرار است شاهد مراسم اسکار عجیبی باشیم. هشت سال پیش از زمانی که "رفتگان/The Departed” برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد، ما هم هرساله برنده قطعی هر دوره را می‌دانستیم، گاهی اوقات در کن ("جایی برای پیرمردها نیست”، "آرتیست”) و غالبا در یکی از فستیوال‌های اوایل پاییز.
برندگان احتمالی اسکار 2016 فیلم های موفقیت‌آمیز زیادی نمایش داده شدند و حالا برخی از انتخاب‌های بالقوه اسکاری خود صحبت می‌کنند.
قرار است شاهد مراسم اسکار عجیبی باشیم. هشت سال پیش از زمانی که "رفتگان/The Departed” برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد، ما هم هرساله برنده قطعی هر دوره را می‌دانستیم، گاهی اوقات در کن ("جایی برای پیرمردها نیست”، "آرتیست”) و غالبا در یکی از فستیوال‌های اوایل پاییز. اما در سال ۲۰۱۵، ونیز، تلوراید و تورنتو همگی برگ برنده اصلی خود را رو کردند و با این حال هیچ‌کس هنوز از مدعی اصلی رقابت باخبر نیست.

فیلم‌های موفقیت‌آمیز زیادی نمایش داده شدند و حالا برخی از انتخاب‌های بالقوه اسکاری خود صحبت می‌کنند (والچر پیشاپیش "اسپات‌لایت” را بهترین فیلم سال می‌داند)،  با این وجود کسی هنوز نسخه بهترین فیلم سال را طبق روال سال‌های اخیر نپیچیده. بخشی از این موقعیت به سه فیلم سنگین‌وزنی مربوط می‌شود که پیش از دسامبر به اکران عمومی درنخواهند آمد: "جوی” به کارگردانی دیوید او.راسل، "هشت نفرت‌انگیز” به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و "بازگشته” ساخته الخاندرو گونزالز ایناریتو.در هر حال بازیکنان حاضر در رقابت، رفته‌رفته صف منظم خود را تشکیل می‌دهند، از همین رو تصمیم به تهیه فهرستی گرفتیم که با نگاه به آن از تمامی فیلم‌ها و اجراهایی که در چند ماه آینده برای نامزدی یا دریافت جایزه شانس بالایی در این رقابت دارند مطلع خواهید شد.

 آلیشیا ویکاندر

برندگان احتمالی اسکار 2016

این بازیگر سوئدی با هفت فیلم نمایش داده شده، جسیکا چستین امسال است. پرسشی که بیشتر متوجه او بود انتخاب‌های این بازیگر در ازدحام فضای تبلیغاتی فیلم‌ها بود. ویکاندر اما با بازی در فیلم‌های "نور میان اقیانوس‌ها” و "تب گل لاله” حضورش در سال ۲۰۱۶ را قطعی کرد و اجرای درخشان‌‍اش در "عهد جوانی” که به نظر جایی برای پیشروی ندارد همه چیز را برای او آسان‌تر کرد.

او برای بازی در "دختر دانمارکی” از مدعیان نیرومند دریافت جایزه بهترین بازیگر زن خواهد بود، مگر اینکه داوران تشخیص دهند که او شانس بهتری در یکی از رشته‌های کمتر مدعی دارد و به جمع بازیگران مکمل انتقال‌اش دهند. او حتی اگر برای بازی در فیلم تام هوپر کاندیدای بهترین بازیگر نقش اصلی زن شود، کمپانی A24 او را برای بازی در "اکس ماشینا” حمایت خواهد کرد. گزارش‌ها هم از همین انتخاب دم می‌زنند.

 "عشاء ربانی سیاه”، "بروکلین” و "پل جاسوس‌ها”

"عشاء ربانی سیاه” مشابه با برخی عناوین خاص دیگر با حضور در جشنواره ونیز و تلوراید توجه زیادی را بسوی خود جلب کرد. نامزدی "عشاء ربانی سیاه” را می‌توان در بیشتر رشته‌ها تصور کرد، با بازگشت جانی دپ در نقش وایتی بالگر، نامزدی دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از بزرگترین شانس‌های این فیلم است. از طرفی داستان گانگستری کلاسیک فیلم می‌تواند به مذاق داوران آکادمی خوش بیاید تا فیلم بتواند به جمع کاندیداهای بهترین فیلم سال و حتی بیشتر از آن (نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جوئل ادگرتون) راه یابد.

"بروکلین” از طرفی دیگر در ساندنس خوش درخشید و از آن دسته فیلم‌های آکادمی‌ پسند و از شانس‌های خوب کمپانی فاکس سرچ‌لایت است. احتمال موفقیت حتمی آن در مراسم هنوز مشخص نیست با این حال با حضور ایموری کوهن و سیرشا رونان به عنوان بازیگران فیلم و نیک هورنبی و جان کرولی به عنوان نویسنده و کارگردان، هر اتفاقی می‌تواند برای "بروکلین” بیافتد. اظهارنظر درباره "پل جاسوس‌ها” هنوز زود است، اسپیلبرگ را هیچ‌گاه نباید کنار گذاشت، حتی اگر فیلم او چیز تاثیرگذاری در اولین نگاه نداشته باشد. فیلم تا چند هفته آینده در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده خواهد شد.

"قله سرخ"، "کرید”، "ضربه مغزی” و "کرول”

برندگان احتمالی اسکار 2016
 

این را همین اول بگوییم: "قله سرخ” به نظر تنها مدعی نامزدی در رشته‌های تکنیکی است، بخصوص برای طراحی صحنه. "ضربه مغزی” هم به نظر فیلمی معمولی است مگر آن‌که ویل اسمیت در آن اجرای خارق‌العاده‌ای از خود به نمایش بگذارد. کسی از کیفیت "کرید” باخبر نیست، هرچه باشد این اسپین‌آف "راکی” است. با این حال رایان کوگلر، کارگردان فیلم "ایستگاه فروت‌ویل” می‌تواند با این فیلم بازگشت قدرتمند خود را رقم بزند و بعید نیست مایکل بی.جوردن و سیلوستر استالونه هم در صورت ارائه اجراهایی خوب مورد توجه اعضای آکادمی قرار بگیرند.

غول بزرگتر این دسته "کرول” است که از زمان حضور در جشنواره کن به تعداد طرفداران‌اش افزوده می‌شود. این فیلم با چشم‌پوشی از "هشت نفرت‌انگیز” و "سافراجت/حق رای” بزرگترین امید امسال کمپانی واینشتاین است و اگر استقبال‌های گرم از این فیلم ادامه پیدا کنند می‌توان تاد هینزِ کارگردان را در میان چهره‌های اصلی رقابت امسال دید. نشانه‌ها حاکی از آن هستند که رونی مارا، بازیگر منتخب جشنواره کن در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی و کیت بلانشت به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل (بنابر درخواست او، تا بتواند برای فیلم "حقیقت” به نامزدی بهترین بازیگر نقش اصلی زن برسد) حضور خواهند داشت اما همه چیز می‌تواند تغییر کند. این‌ها شانس‌های اصلی فیلم در بهترین حالت هستند.

"دختر دانمارکی”

این فیلم به نقدهای مثبت برای راه یافتن به جریان رقابتی نیاز نداشت. فیلم‌های قبلی تام هوپر هم از عزیز‌کرده‌های منتقدان نبودند اما در تصویر کلی انتخاب‌های آکادمی همیشه نشانی از آن‌ها به چشم می‌آمد. "دختر دانمارکی” بیشتر به "بینوایان” نزدیک است تا "نطق پادشاه” و با این حال ویژگی‌های یک فیلم محبوب عامه‌پسند را ندارد و شاید یک برنده نباشد. دو بازیگر نقش‌های اصلی فیلم می‌توانند به لیست نامزدها راه پیدا کنند.

"اورست” و "پایان گردش”


برندگان احتمالی اسکار 2016
 

نمایش افتتاحیه برای فیلم‌های "جاذبه” و "بردمن” اتفاق خوش‌یمنی بود و "اورست” یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در چنین قالبی می‌گنجد. علی‌رغم نقدهای مثبت نوشته شده بر فیلم به نظر می‌آید "اورست” بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد، تماشاگران از فیلم خوششان می‌آید اما تعداد کمتری به نظر می‌رسد عاشق آن شده باشند.

با این حال فروش خوب گیشه هم می‌تواند اثرگذار باشد. در همین حین کمپانی A24 تصمیم گرفته جیسون سیگل را برای فیلم "پایان گردش” وارد رقابت بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کند. از ظاهر ماجرا هم می‌شود فهمید که بیشتر شاهد اجراهایی خوب هستیم تا فیلمی خوب.

 "ملک طلق” و "دور از اجتماع خشمگین”


"ملک طلق” از این بیشتر نمی‌توانست اسکارپسندتر به نظر برسد، این‌بار جولین مور هم بیمار است و هم دگرجنس‌خواه. فیلم می‌تواند برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن مدعی باشد اما ما واقعا این‌طور فکر نمی‌کنیم. از "دور از اجتماع خشمگین” هم انتظار زیادی نداشته باشید. به کری مولیگان در فیلم "حق رای” برای نامزدی در بخش بهترین بازیگر زن بیشتر می‌توان امیدوار بود.

 "مامان‌بزرگ”

برندگان احتمالی اسکار 2016
 

لیلی تاملین را تنها می‌توان نامزد احتمالی یک رشته به حساب آورد، اما سروصدای زیادی از زمان برگزاری فستیوال جنوب از جنوب غربی متوجه اوست. کمپانی سونی پیکچرز قطعا به بازیگر اصلی فیلم خود در نقش مستمری‌بگیری بددهن امیدوار است. با این وجود فیلم با اکران محدود نمی‌تواند مسیر زیادی را طی کند و از این بابت باید به فکر راه‌حل باشد.

 "هشت نفرت‌انگیز”


شاید به نظر عجیب بیاید اما کوئنتین تارانتینو به مرد همیشه حاضر اسکار تبدیل شده، "حرامزاده‌های بی‌آبرو” توانست ۸ نامزدی اسکار را دریافت کند و "جنگوی رهاشده” پنج نامزدی.  با این شرایط به درستی می‌توان تصور کرد "هشت‌ نفرت‌انگیز” که به نوعی جزء بزرگترین فیلم‌های تارانتینو هم به حساب می‌آید به سرنوشتی مشابه دچار شود.  این‌که در نهایت نامزدی بهترین کارگردانی یا بهترین فیلم سال به تارانتینو برسد در آینده مشخص خواهد شد. در میان بازیگران فیلم همچنین شانس نامزدی برای کسی غیر از کریستوف والتز بالاست؛ ساموئل ال.جکسون به نظر جذاب‌ترین نقش را دارد و می‌تواند وارد لیست بهترین بازیگر مرد شود، اگرچه درنهایت بازی جنیفر جیسون لی دیدنی‌تر از همگی آن‌ها خواهد بود.

"من نور را دیدم”، "تو را در رویاهایم خواهم دید” و "در قلب دریا”
 

برندگان احتمالی اسکار 2016

به نظر نمی‌رسد کسی برای "من نور را دیدم” هنک ویلیامز مشتاق باشد، با این حال حتی خنثی‌ترین نقدها به بازی خوب تام هیدلستون و الیزابت اولسن اشاره می‌کنند بنابراین بعید نیست نام آن‌ها را به زودی در اخبار دیگر هم بشنویم. در همین حین "تو را در رویاهایم خواهم دید” یکی از فیلم‌های به‌خواب‌رفته مستقل امسال است و تنها فرصتش متوجه بلیث دنر، بازیگری که برای اولین بار به وضوح اسمی از او می‌شنویم هستند.

او به احتمال زیاد در حال حاضر بالاتر از لیلی تاملین ایستاده و مبارزه سختی را پیش رو دارد. فیلم موبی‌دیک‌گونه ران هووارد، "در قلب دریا” هنوز عنوانی ابهام‌برانگیز است. فیلم‌های اسکاری قبلی هووارد نتیجه خاصی برای او دربرنداشتند و نمایش آخر فیلم او هم از اکران ماه مارس به دسامبر تغییر یافت. بهترست از این یکی غافل نشویم، نمایش در فستیوال فیلم بفا هم می‌توان کمک‌رسان باشد.

 "جوی”


دیوید او.راسل چند سال اخیر را به عنوان کارگردان محبوب اسکار سپری کرده، بی‌آنکه بتواند به جایزه بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی یا فیلمنامه برسد، بنابراین به نظر می‌رسد زمان طلایی او فرا رسیده. ستاره فیلم او بار دیگر جنیفر لارنس است و به نظر می‌رسد فیلم اوراسل این‌بار تاریک‌تر و جاه‌طلبانه‌تر از کارهای اخیر او باشد. فیلم او می‌تواند درست به موقع از راه برسد و تاریخ‌ساز شود، بخصوص با حضور وسترن‌های تارانتینو و ایناریتو که هر دو گروهی مشترکی از رای‌‌دهندگان را هدف گرفته‌اند.

 مایکل کیتون

 
برندگان احتمالی اسکار 2016

آیا نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد می‌تواند برنده قطعی امسال شود؟ کیتون سال گذشته این جایزه را به ادی ردمین باخت با این حال ظاهرا به لطف بازی در "اسپات‌لایت” امسال شانس دیگری به او رو کرده. بازیگران زیادی را در این فیلم می‌توان به عنوان انتخاب اصلی برگزید اما گزارش‌ها حاکی از آنند که نماینده بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای این فیلم مارک روفالو خواهد بود و مابقی در میان بازیگران نقش مکمل به رقابت خواهند پرداخت. با این حال اجرای کیتون در فیلم چیزی است که بیشتر جلب توجه می‌کند. آیا او بالاخره می‌تواند متن سخنرانی را که در جیب‌اش آماده دارد قرائت کند؟

”زنی در ون”، "افسانه” و "عشق و بخشش”


در این‌جا با سه فیلمی طرف هستیم که شانس بالایی در میان نامزدی‌های بهترین بازیگران سال دارند، هرکدام تا سطوح مختلفی. "زنی در ون” برای بازیگر پیشکسوت، مگی اسمیت می‌تواند به بهترین شانس پس از "پارک گاسفورد” تبدیل شود. در هیمن حین تام هاردی در جستجوی اولین نامزدی اسکار خود است و "افسانه” در دو نقش ظاهر شده. نقدهای متفاوتی بر این فیلم نوشته شده و منتقدان نظر مشترکی ندارند، شاید هاردی باید هنوز کمی صبر کند. درنهایت فیلم بیوگرافیک برایان ویلسون، "عشق و بخشش” به نمیاش درآمد و اجرای هر دو بازیگر اصلی آن، پل دانو و الیزابت بنکس مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

مکبث”، "مکس دیوانه:جاده خشم"، "نقشه مگی”، "مریخی”، "من، ارل و دختر درحال مرگ”، "دوشیزه آمریکا” و "آقای هولمز”

 
برندگان احتمالی اسکار 2016

به نوبت توضیح خواهیم داد. ماریون کوتیار در صورتی که امسال شاهد رقابتی ضعیف باشیم می‌تواند میان نامزدها دیده شود، با این وجود امسال رقابت میان زنان وضعیت نسبتا بهتری دارد. "من و ارل و دختر درحال مرگ” با وجود فروش پایین‌تر از حد انتظار در گیشه فیلمی دوست‌داشتنی از نگاه منتقدان است و "دوشیزه آمریکا” شانس حضور در میان نامزدهای بهترین فیلمنامه یا بهترین بازیگر زن را با گرتا گرویگ دارد.

"نقشه مگی” با این حال به نظر نقطه مطمئن‌تری برای اوست. ایان مک‌کلن با بازی در "آقای هولمز” از مدعیان جدی است و بیشتر از آن شاید بتوان به نامزدی بهترین فیلمنامه برای این فیلم امیدوار بود. و بالاخره، با دو بلاک‌باستر غول‌آسا روبه‌رو شده‌ایم. به نظر می‌رسد "مریخی” حکم "جاذبه” امسال را داشته باشد و شانس فیلم در رشته‌های متفاوتی بالاست، برای مت دیمون جایزه بهترین بازیگر و برای ریدلی اسکات جایزه بهترین کارگردانی. برخی شاید قدردانی از فیلم را در اسکار کمی کمیک ببینند (جالب است که "مریخی” به عنوان فیلمی کمدی در مراسم گلدن گلوب حضور داشت)، اما اگر فروش گیشه فیلم خوب باشد می‌توان انتظار هر موفقیتی را از آن داشت.

پس از آن به "مکس دیوانه:جاده خشم” می‌رسیم. این فیلم درمیان محبوب‌ترین عناوین سال بدون شک در بخش تکنیکی لایق چند نامزدی است و می‌توان جرج میلر و شارلیز ترون را هم در لیست کاندیداها تضور کرد. اما آیا آکادمی ‌می‌تواند تصمیم درستی درباره این اکشن مووی خالص بگیرد؟ وارنر برادرز باید نهایت تلاش خودشان را به کار ببندند.

 نت ‌فلیکس

"هیولاهای ناکجاآباد” غول کری فوکوناگا میان اسکاری‌های امسال است. فیلم در جشنواره‌های ونیز و تلوراید نقدهای خوبی دریافت کرد با این حال چند اعتراض کوچک نسبت به عنوان فیلم وجود دارد و البته به طرز وحشیانه‌ای خشن است. همین نظرات درباره "دوازده سال بردگی” هم وجود داشتند اما این یکی شاید تاثیری مشابه بر مردم نداشته باشد و قدرت ستاره‌هایش هم با آن فیلم برابری نکند. تماشاگران در هر حال می‌توانند با آن کنار بیایند و اجرای ادریس البا شاید بتواند صرف نظر از کلیت فیلم جذاب باشد، با این حال نبرد درهمی خواهد شد.

 "برند ما بحران است”

 
برندگان احتمالی اسکار 2016

بسیاری امیدوار بودند که این درام کمدی سیاسی به تهیه‌کنندگی جرج کلونی یک "آرگو” یا "شب‌خوش و موفق باشید” دیگر از سوی کمپانی برادران وارنز باشد با این حال "برند ما بحران است” از بهترین انتخاب‌های هر فهرست فاصله زیادی دارد. بازی ساندرا بولاک در این میان جالب توجه است و می‌تواند این بازیگر را دو سال پس از "جاذبه” وارد یک رقابت اسکاری دیگر کند.

پیکسار


برای اولین بار شاهد اکران دو فیلم پیکساری در یک سال بودیم که این اتفاق خارق‌العاده‎‌ای است (با این فرض که "دایناسور خوب” چیزی از فیلم بزرگ تابستانی "درون بیرون” کم نداشته باشد). در حال حاضر تنها فرض اینکه "درون بیرون” به اولین فیلم حاضر در میان نامزدهای بهترین فیلم سال پس از "داستان اسباب‌بازی۳” تبدیل شود فرضی منطقی است.

"دایناسور خوب” در روزهای میانی فصل جوایز اکران خواهد شد و این شاید کمی مشکل‌ساز شود. اگر تبدیل به فیلمی ناامیدکننده شود می‌تواند از ارزش برند پیکسار بکاهد؟ اگر به خوبی اثر بزرگ این کمپانی باشد می‌تواند آرا را به دو نیم تقسیم کند؟ هنوز هم فکر می‌کنیم شانس "درون بیرون” بالاتر باشد اما "دایناسور خوب” هم در صورت جذابیت کافی می‌تواند وارد رقابت شود.

 کیو از "اسپکتر”
 

برندگان احتمالی اسکار 2016

چند سال پیش "اسکای‌فال” توانست حضور پررنگی در میان نامزدهای اسکاری داشته باشد، این فیلم برخلاف رویه معمولی فیلم‌های باند ۵ نامزدی دریافت کرد (و یک نامزدی بفتا برای دریافت جایزه بهترین فیلم بریتانیایی سال و دو نامزدی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر سال) با این حال نتوانست به جایگاه بالاتری دست پیدا کند. حالا با این دنباله کمتر انتظار اتفاقی مشابه را داریم (دنباله‌ها همیشه برای اعضای آکادمی یک استثنتا هستند)، با این حال می‌توان شاهد اتفاقات عجیب‌تری هم بود، بخصوص اینکه اجرای کریستف والتز در نقش کیو می‌تواند مورد پسند اسکار هم باشد… .

” بازگشته” و "اتاق”


تنها یک کارگردان تا به حال، موفق به دریافت دو جایزه اسکار بهترین کارگردان در دو سال پیایی شده: جان فورد. هیچ‌ کارگردان دیگری تا به حال موفق به انجام این کاری نشده. آیا الخاندرو گونزالز ایناریتو می‌تواند در کنار این کارگردان قرار بگیرد؟ داستان وسترن نجات‌بخش او "بازگشته” با بازی لئوناردو دی کاپریو و تام هاردی مراحل سختی را در زمان تولید سپری کرده و کریسمس امسال اکران خواهد شد.

تریلر فیلم پیشاپیش سروصدای زیادی ایجاد کرده و به نظر ساختار متفاوتی با "بردمن” دارد. نمایش فیلم دقیقه نودی خواهد بود، چنین چیزی سال گذشته به فیلمی مثل "سلما” ضرر رساند و در رابطه با فیلم ایناریتو شاید در نهایت همه ما را ناامید کند. در همین حین، "اتاق” شانس کمتری برای حضور در میان نامزدهای بهترین فیلم سال دارد و به نظر متواضعانه‌ترین فیلم امسال است. نقدهای مثبت زیادی بر این فیلم نوشته شده و هردو بازیگران فیلم، بری لارسون و جیکوب ترمبلی می‌توانند رقبایی جدی در رشته‌های مربوط به خود باشند. داوران اسکار نباید بگذارند موضوع خاص و دیرفهم فیلم بر قضاوت‌شان تاثیر بگذارد.

"پسر شاول”، "چپ‌دست”، "اسپات‌لایت”، "جنگ‌ستارگان: نیرو برمی‌خیزد”، "استیو جابز”، "دیوارسنگی”، "مستقیم خارج از کامپتون” و "حق رای”
 
برندگان احتمالی اسکار 2016

"چپ‌دست” را بازگشت جیک جیلنهال به اسکار می‌دانند. با این وجود پایانی خوشایند برای این بازیگر با توجه به نقدهای تقریبا خنثی نوشته شده بر فیلم و اکران تابستانی آن غیرمحتمل است. "دیوارسنگی” را افراد زیادی تماشا نکردند و احتمال موفقیت آن در اسکار پایین است. فیلم بیوگرافیک "مستقیم خارج از کامپتون” درباره گروه موسیقی هیپ‌هاپ NWA حتی در صورت بی‌نقص بودن هم از خوراک‌های اسکاری نیست، البته که این فیلم نقایص قابل‌توجهی هم داشت.

نظرات درباره "جنگ‌ستارگان: نیرو برمی‌خیزد” متفاوت هستند با این حال از یک چیز می‌توان مطمئن بود؛ فیلم فروش سرسام‌آوری در گیشه خواهد داشت و تا همیشه در یاد طرفداران‌اش باقی می‌ماند، با این حال داستان فیلم باید بسیار بسیار خوب باشد تا بتواند آن را از نامزدی در رشته‌های تکنیکی بالاتر ببرد (آکادمی رابطه خوبی با فرنچایزها ندارد، نامزدی فیلم اصلی در سال ۱۹۷۸ یک رخداد استثنایی بود). "سافرجت/حق رای” واکنش‌های متفاوتی را در جشنواره تلوراید برانگیخت و به نظرمی‌آید تعداد کمی شیفته آن شدند.

با این حال فیلم به حمایت کمپانی واینشتاین امیدوار است و نامزدی بازیگر نقش مکمل‌اش، هلنا بونهام کارتر. کمپانی سونی پیکچرز از وضعیت فیلم "پسر شاول” راضی نیست و با توجه به موفقیت‌شان در فیلم "عشق” بعید نیست این تلاش‌ها به نتایج خوشایندی ختم شوند. از طرفی به نظر می‌رسد همه "اسپات‌لایت” را عاشقانه دوست دارند. به طرفداران این فیلم هر روز از هر گوشه جهان افزوده می‌شود. کمپانی اُپن رود با بازی‌های اسکاری ناآشناست و با این حال سال گذشته با فیلم "شبگرد” توانست رابطه دوستانه‌تری با آکادمی ایجاد کند.

درنهایت به "استیو جابز” می‌رسیم. انتظارات از این فیلم طبیعتا به شدت بالاست و فیلم دنی بویل به نظر بسیاری از آن‌ها را برآورده کرده. مایکل فسبندر به نامزدی برای بهترین بازیگر امیدوار است و دنی بویل، آرون سورکین، کیت وینسلت و سث روگن پشت سر او در صف ایستاده‌اند. آیا این فیلم می‌تواند به چیزی برسد که "شبکه اجتماعی” از آن بازماند؟

”ترومبو” و "حقیقت”

 
برندگان احتمالی اسکار 2016

دو فیلم دیگر که بیشترین شانس‌شان در میان نامزدهای بهترین بازیگر است تا هر رشته دیگر. "حقیقت” به شکلی غیرمنتظره برای کیت بلانشت کارساز بود تا رابرت ردفورد و با توجه به اینکه ردفورد برای موفقیت فیلمش "همه چیز از دست رفته” به نظر بی‌میل می‌آمد بنابراین حضور او در اسکار امسال هم غیرمحتمل است. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم بلانشت قصد دارد بر روی نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل برای "کرول” تمرکز کند.

بازی او در "حقیقت” مثل همیشه مورد پسند منتقدان قرار گرفت. با این حال فیلم ردفورد حتی در صورت دیده‌شدن هم ممکن است بازی را به "اسپات‌لایت” ببازد.  نقدهای نوشته شده بر "ترومبو” عموما مثبت هستند اما در مرحله رای‌گیری کم می‌آورند، بسیاری "ترومبو” را یک فیلم تلویزیونی در پوششی سینمایی می‌دانند. با این حال به نام برایان کرنستون قطعا در هر بحثی اشاره خواهد شد و نباید توانایی‌های فیلمی درباره فیلمسازی را دست‌کم گرفت حتی اگر از این منظر احساسی نزدیک به "هیچکاک” داشته باشد تا "آرتیست”.

گلدن گلوب


می‌دانید که ما آنچنان به انتخاب‌های گلدن گلوب معتقد نیستیم. به هر حال این چیزی است که وجود دارد و البته نامزدهای امسال هم گروهی درهم را تشکیل داده‌اند، تقریبا هیچ فیلمی در بخش کمدی/موزیکال گلدن گلوب حضور ندارد. "مریخی” پیشاپیش در بخش کمدی اعلام حضور کرده که به احتمال زیاد به جایزه این بخش خواهد رسید. اگر فیلم‌هایی مثل "هشت نفرت‌انگیز”، "جوی” یا "استیو جابز” برای شانس موفقیت بیشتر به نامزدی در بخش کمدی رو نیاورند باید به سراغ فیلم‌های خارجی مثل "مامان‌بزرگ”، "من نور را دیدم”، "بانوی در ون”، "من و ارل و دختر در حال مرگ”، "دوشیزه آمریکا”، "مستیقم خارج از کامپتون”، "ترکیده”، "جاسوس” و حتی شاید "جوانی” رفت.

دنی ویلنو

 
برندگان احتمالی اسکار 2016

این کارگردان فرانسوی-کانادایی مسئول اصلی فیلم "سیکاریو” است، فیلم قبلی او "زندانیان” آن‌چنان تاثیرگذار نبود، اما این یکی اثری متفاوت است. منتقدهای آمریکایی در تورنتو فیلم را حسابی تحویل گرفتند و آن را با "سکوت بره‌ها” و "ترافیک” مقایسه کردند، دو فیلمی که هر کارگردان در شرف اسکار، عاشق شنیدن نکات مشابه آن‌ها با فیلمش است. فیلم به فروش گیشه خود نیاز دارد و کمپانی لاینز‌گیت امسال پروژه مهم‌ دیگری را در دست ندارد. امیلی بلانت می‌تواند برای این فیلم در میان نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن دیده شود و بازی مکمل بنیسیو دل تورو را هم نباید دست‌کم گرفت.

"پیاده‌روی”

شک داریم که فیلم رابرت زمکیس هفت سال پس از برنده شدن جایزه بهترین مستند سال، دلیل بهتری برای حضور داشته باشد. با این حال چیزهای خوبی از کسانی که فیلم را تماشا کردند شنیده‌ایم، مشتاقیم این بازگشت خوبی برای این کارگردان باشد. اگر فیلم به سرانجام خوبی برسد می‌تواند به عنوان فیلم مدعی سه بعدی که در سال‌های گذشته از نکات مثبت فیلم‌هایی مثل "هوگو” و "جاذبه” بود حضور داشته باشد. در بخش تکنیکی نیز می‌توان فیلم را رقیبی برای عناوین دیگر شمرد.

 "اکس ماشینا”

 
برندگان احتمالی اسکار 2016

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، کمپانی A24 برای "اکس ماشینا” ی الکس گارلند دست‌ به کار شده. به غیر از ویکاندر، اسکار آیزاک یک انتخاب اسکاری بالقوه است. بستگی دارد که رقبای دیگر او چه چینشی داشته باشند. با این حال بزرگترین شانس فیلم، در بخش بهترین فیلمنامه سال است که امسال رشته خلوتی خواهد بود. فیلم گارلند یکی از عناوین موفق مستقل اوایل سال بود و نویسندگی خلاقانه آن می‌تواند طرفداران خود را میان اعضای آکادمی پیدا کند.

"جوانی”


هیچ‌کدام از حاضرین در جشنواره کن از طرفداران پائولو سورنتینو نبودند، اما این به معنای عدم ارتباط آن با آکادمی نیست. "زیبایی بزرگ” چند سال گذشته موفق به دریافت یک جایزه اسکار شد. حضور در میان نامزدهای بهترین فیلم سال چیزی نیست که انتظار آن را داریم (بخصوص با حضور "بروکلین” که انتخاب مطمئن‌تری برای فاکس سرچ‌لایت است) اما اگر فیلم، حمایت منتقدان آمریکا را با خود داشته باشد می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی برای مایکل کین باشیم. هاروی کایتل و کمئوی جین فوندا را هم نباید نادیده گرفت.

 "ز برای زکریا”

 
برندگان احتمالی اسکار 2016

این فیلم خوبی است. فیلم به میان کاندیداهای اسکار راه نخواهد یافت. با این حال امیدواریم که اجرای مارگوت رابی دست‌کم در اسپریت اواردز دیده شود.

آرمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار