نمایشی که اسرار گران‌ترین نقاشی جهان را فاش می‌کند
کد خبر: ۱۸۶۷۴۲
تاریخ انتشار: 2020 August 09    -    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
ماجرا‌ها و رموز مربوط به گرانترین نقاشی جهان یعنی تابلوی "سالواتور موندی" اثر لئوناردو داوینچی، سال ۲۰۲۲ میلادی در قالب یک نمایش موزیکال در برادوی نیویورک اجرا می‌شود. سی. ان. ان گزارش داد، نمایش موزیکال سالواتور موندی! داستان پرتره دوره رنسانس لئوناردو داوینچی از حضرت عیسی را روایت خواهد کرد که پس از گذشت صد‌ها سال که تصور می‌شد گم شده، در قرن حاضر دوباره کشف شد.

نمایشی که اسرار گران‌ترین نقاشی جهان را فاش می‌کند«تابناک باتو» ماجرا‌ها و رموز مربوط به گرانترین نقاشی جهان یعنی تابلوی "سالواتور موندی" اثر لئوناردو داوینچی، سال ۲۰۲۲ میلادی در قالب یک نمایش موزیکال در برادوی نیویورک اجرا می‌شود. سی. ان. ان گزارش داد، نمایش موزیکال سالواتور موندی! داستان پرتره دوره رنسانس لئوناردو داوینچی از حضرت عیسی را روایت خواهد کرد که پس از گذشت صد‌ها سال که تصور می‌شد گم شده، در قرن حاضر دوباره کشف شد.

نمایشی که اسرار گران‌ترین نقاشی جهان را فاش می‌کند

دبورا گریس واینر (Deborah Grace Winer) نویسنده این نمایش معتقد است اثر داوینچی تمام مواد اولیه لازم برای تبدیل به یک روایت تاریخی جذاب مناسب برای صحنه تئاتر را دارد. وی در مصاحبه تلفنی با سی. ان. ان گفت: یک خصوصیت حماسی درباره این داستان وجود دارد که به نظرم با تئاتر موزیکال جور درمی‌آید. تاریخ این نقاشی ماهیتی شکسپیری و اپرایی دارد.

"سالواتور موندی"؛ از گمنامی تا فروش نجومی

این تابلوی کوچک که تنها ۲۶ اینچ (۶۶ سانتیمتر) طول دارد، در سال ۱۵۰۰ میلادی به سفارش پادشاه لوئی دوازدهم فرانسه کشیده شد، اما وقتی آسیب دید و ترمیم شد، برای قرن‌ها تصور می‌شد تقلیدی از نقاشی اصلی باشد. این اثر برای سال‌ها گمنام بود و تا پیش از تایید اصل بودن اثر، آن را به یکی از شاگردان یا پیروان داوینچی منتسب می‌کردند. در سال ۲۰۰۵ این تابلو به عنوان نسخه کپی شده به قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار به گروهی از دلالان هنری فروخته شد. بعد‌ها فناوری مادون سرخ نشان داد این اثر به احتمال زیاد نسخه اصلی است و توسط شخص داوینچی کشیده شده است.

این نقاشی در سال ۲۰۱۱ در نگارخانه ملی لندن با قیمتی نجومی به فروش گذشته شد. از آن زمان بین مجموعه‌داران خصوصی دست به دست می‌شد تا این که در حراجی سال ۲۰۱۷ حراج خانه کریستیز به قیمت حدودی ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد و گرانترین نقاشی دنیا نام گرفت.

تاریخ هنر روی صحنه تئاتر

به گفته واینر، تاریخچه این اثر این سوال را ایجاد می‌کند که هنر یعنی چه؟ چه عنصری به یک اثر ارزش می‌بخشد؟ ایده، ایده دنبال کردن یک شیء در طول تاریخ است. مساله درباره قدرت و نمادهاست. با ۴۵۰ میلیون دلار می‌توانستید منجی جهان را بخرید.

رمز و راز‌های مربوط به تابلوی سالواتور موندی (منجی جهان) همچنان ادامه دارد. از سه سال پیش که در حراجی کریستیز به فروش رفت تا به امروز کسی این تابلوی نقاشی را ندیده است. موزه لوور ابوظبی به دلایلی نامعلوم رونمایی سال ۲۰۱۸ این تابلو را به تعویق انداخت و با گذشت دو سال هنوز این اتفاق نیفتاده است. براساس گمانه‌زنی‌ها، این تابلو یا در انباری در ژنو بوده و یا در کشتی تفریحی شخصی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نگهداری می‌شود.

این اولین بار نیست که زندگی پررمز و راز داوینچی روی صحنه تئاتر می‌رود، اما تاریخ هنر یکی از موضوعاتی است که پرداختن به آن در حوزه تئاتر سابقه چندانی ندارد. در سال ۱۹۸۴، اقتباسی از تابلوی بعدازظهر یک‌شنبه در جزیره گراند ژات اثر ژرژ سورا بنیان‌گذار سبک نودریافتگری روی صحنه رفت و جوایز متعددی از جمله جایزه پولیتزر برای بهترین نمایشنامه را به دست آورد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار