صابون‌ها مي‌توانند راه درماني براي رفع مشکلات پوستي باشند
کد خبر: ۱۸۶۴
تاریخ انتشار: 2015 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
اگر اين روزها سري به داروخانه‌هاي سطح شهر بزنيد، ‌حتما با پيشنهاد خريد صابون‌هاي مختلفي براي درمان انواع مشکلات پوستي مانند اگزما و آکنه مواجه مي‌شويد. به ‌نظر شما، آيا صابون‌ها مي‌توانند راه درماني مناسبي براي رفع مشکلات پوستي باشند؟

سلامت: ترکيب صابون چيست؟

صابون از ترکيب يک نوع چربي با قليا به ‌دست مي‌آيد. معمولا تفاوت چنداني بين چربي‌هايي که در صابون‌هاي مختلف استفاده مي‌شود، وجود ندارد. صابون، ماده‌اي دوقطبي است که يک قطب آن مي‌تواند مواد محلول در آب را در خود حل کند و قطب ديگرش، مواد محلول در چربي. از اين رو، صابون خاصيت پاک‌کنندگي پيدا مي‌کند.

سلامت: آيا افزودن ترکيب‌هايي جز چربي و قليا به مواد اوليه صابون‌ها باعث بهبود کيفيت و خواص آنها مي‌شود؟

خاصيت صابون با افزودن موادي مانند اسانس‌هاي معطر يا رنگ‌هاي مختلف تغيير نمي‌کند. يعني رنگ و عطر اضافي موجود در صابون‌ها، فقط باعث تامين سليقه‌هاي مختلف مي‌شود و از نظر ويژگي‌ پاک‌کنندگي تفاوتي ندارند.

سلامت: چرا بيشتر صابون‌ها باعث تحريک و خشکي پوست مي‌شوند؟

زيرا از ترکيب‌هاي قليا براي تهيه صابون استفاده مي‌شود. از آنجا که پوست ما حالت اسيدي دارد، تماس پوست با صابون مي‌تواند باعث تحريک و خشکي آن شود. به ‌همين دليل کساني که پوست‌ خشک دارند، در اثر استفاده از صابون‌هاي معمولي، بيشتر دچار خشکي مي‌شوند و زمينه ابتلا به اگزما در آنها به ‌وجود مي‌آيد. از طرف ديگر، چربي ذاتي که در پوست توليد مي‌شود، به قدري زياد است که صابون اين چربي‌ها و مواد اضافي را از روي پوست (مانند مواد آرايشي) پاک مي‌کند و با اين چربي‌زدايي، باز هم زمينه خشک شدن پوست فراهم مي‌‌شود.

سلامت: توصيه شما به افرادي با پوست چرب يا خشک براي شستشوي پوستشان با صابون چيست؟

مي‌توانند براي چربي‌زدايي سطحي از پوستشان، با دفعات بيشتري در طول روز، پوست خود را با صابون بشويند اما تعداد دفعات استفاده از صابون براي پاک کردن پوست در افرادي با پوست‌هاي خشک بايد محدودتر باشد تا مستعد ابتلا به اگزما نشوند.

سلامت: اين روزها صابون‌هايي براي درمان اگزما و خشکي پوست در داروخانه‌ها وجود دارد. آيا استفاده از چنين محصولاتي مي‌تواند باعث رفع اين مشکلات پوستي شود؟

به‌طور کلي صابون‌هاي مختلف موجود در بازار، جنبه درماني دارند نه خاصيت درماني؛ يعني تجويز و استفاده از آنها مي‌تواند جلوي بدتر شدن مشکل پوستي بيمار را بگيرد اما نمي‌تواند مشکل او را حل يا درمان کند. مثلا اگر افراد مبتلا به اگزما يا خشکي شديد پوست از صابون‌هاي سنگين و با قلياي بالا براي پاک کردن پوست استفاده کنند، بيماري‌شان تشديد خواهد شد.
به ‌همين دليل، استفاده از صابون‌هاي ملايم‌تر و مخصوص پوست‌هاي خشک و اگزمايي که داراي چربي بيشتري هستند، به‌ اين بيماران توصيه مي‌شود. هر چه ميزان چربي موجود در صابون‌ها بيشتر باشد، خاصيت خشک‌کنندگي پوست کمتر مي‌شود.

سلامت: يعني صابون‌هاي ضدآکنه هم باعث درمان آکنه نمي‌شوند؟

اين صابون‌ها هم به روند درمان آکنه‌ها کمک مي‌کنند و جلوي بدتر شدن جوش‌ها و آکنه‌ها را مي‌گيرند اما باعث درمان آنها نمي‌شوند. صابون‌هاي ضدآکنه، کمي اسيدي‌تر از ساير صابون‌ها تهيه مي‌شوند تا ويژگي‌‌هاي ساختاري‌شان به ويژگي‌هاي ساختاري پوست که اسيدي است، نزديک‌تر باشد و وضع آکنه‌ها را با تحريک آنها بدتر نکند وگرنه در درمان و رفع آکنه تاثيري ندارند.

سلامت: منظور از شوينده‌هاي غيرصابوني که شامل پن‌ها هم مي‌شود، چيست؟

شوينده‌هاي غيرصابوني، ترکيب قليا را ندارند و داراي قدرت پاک‌کنندگي پايين‌تر و ملايم‌تري نسبت به صابون‌هاي معمولي هستند.
از اين رو،‌ به ‌هيچ وجه باعث خشکي پوست نمي‌شوند و استفاده از آنها مي‌تواند براي افراد مبتلا به اگزما يا آنهايي که پوست‌هاي خشک و آکنه‌اي دارند، مناسب باشد.

سلامت: آيا صابون خرچنگ، همان‌طور که ادعا مي‌شود، مي‌تواند باعث رفع لکه‌هاي پوستي و لطافت پوست شود؟

صابون خرچنگ جزو محصولاتي است که اغراق زيادي درباره آن شده و نبايد فريب تبليغات نادرست را بخوريد. اگر کمي فکر کنيم، مي‌بينيم که مگر چقدر خرچنگ در دنيا وجود دارد که کارخانه يا کارخانه‌هايي بخواهند صابون‌هايي با خاصيت درماني از آنها توليد کنند. با اين حساب مي‌توان گفت صابون‌هاي خرچنگ هم خاصيتي جز پاک‌کنندگي نخواهند داشت و تمام ادعاها پيرامون آنها در حد تبليغاتي فريبنده هستند.

سلامت: کمي هم در مورد صابون‌هاي گليسيرين برايمان توضيح مي‌دهيد؟

صابون‌هاي گليسيرين، همان‌طور که از نامشان پيداست، حاوي ترکيب گليسيرين هستند و پوست را کمتر خشک‌ و تحريک مي‌کنند. افراد مبتلا به پوست‌هاي خشک و حساس مي‌توانند از اين صابون‌ها براي پيشگيري از تشديد خشکي پوستشان استفاده کنند.

ما صابون درماني نداريم اما از آنجا که هر فردي با هر نوع پوستي بايد ترکيبي براي پاک کردن پوست خود استفاده کند صابون‌هاي مختلف با ترکيب‌هاي متفاوت را براي پيشگيري از تشديد بيماري‌هاي پوستي و بر جاي گذاشتن عوارض کمتر، براي افراد مختلف تجويز مي‌شود. نبايد فريب تبليغات را خورد و هزينه اضافي براي صابوني که ادعا مي‌شود يک نوع مشکل پوستي را درمان مي‌کند، پرداخت.
منبع:salamat.ir
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار