آیا گرم کردن غذا در مایکروویو کرونا را از بین می‌برد؟
کد خبر: ۱۸۶۳۷۱
تاریخ انتشار: 2020 July 31    -    ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
ویروس از راه مواد غذایی منتقل نمی شود اما می تواند در جریان آماده سازی، آلوده شود. با این حساب آیا گرم کردن غذا در ماکروویو آن را ضد عفونی می کند؟

می خواهیم درباره غذا و کرونا ویروس صحبت کنیم. از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان میلیون ها شایعه درباره چگونگی سرایت ویروس شکل گرفته است.اگر نگران این هستید که غذایی که می خورید آلوده به ویروس کرونا است یا خیر و چطور می توان از ایمن بودن مواد غذایی اطمینان داشت، مطلب زیر را از دست ندهید.

آیا گرم کردن غذا در مایکروویو ویروس کرونا را می کشد؟

بله و خیر. برای بررسی این پرسش به توصیه های سازمان جهانی بهداشت رجوع می کنیم که می گوید دمای ۵۶ درجه سانتی گراد «کروناویروس سارس» را به میزان ۱۰ هزار واحد در دقیقه کاهش می دهد و از بین می برد. همچنین در سال ۲۰۰۳ مطالعه ای روی ویروس سارس نشان داد دمای ۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه عفونت غذا را از بین می برد. پس هم دمای اعمال شده و هم مدت زمانی که غذا در این دما قرار می گیرد برای ضد عفونی شدن آن مهم است.

سوالی که زیاد پرسیده می شود این است که آیا فریز کردن مواد غذایی باعث از بین رفتن ویروس کرونا می شود؟ سرما و فریز کردن، ویروس کرونا را از مواد غذایی حذف نمی کند بنابراین بهترین راه این است که غذا را در دمای بالا گرم کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که مرکز کنترل بیماری ها «CDC» می گوید ویروس از راه مواد غذایی منتقل نمی شود اما می تواند در جریان آماده سازی، آلوده شود؛ مثلا اگر فرد ناقل یا بیمار سرفه یا عطسه کند یا با دست آلوده غذا را آماده کند امکان اینکه ویروس به شما منتقل شود بعید نیست.

بنابراین آیا مایکروویو کردن غذا، آن را ضد عفونی خواهد کرد؟ نمی توانیم با قطعیت بگوییم بله. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گوید ثابت شده است اگر مدت زمان مایکروویو کردن غذا را از ۶۰ ثانیه به ۵ دقیقه افزایش دهید باکتری ها و یروس ها از بین می روند. اما مایکروویوها از نظر قدرت و روش پخت با هم فرق دارند. آیا تابحال این تجربه را داشته اید که فست فود نیم پز را در مایکروویو گذاشته اید و با اولین گاز به غذا، از شدت داغی سقف دهانتان سوخته اما مرکز غذا همچنان سرد و یخ کرده است؟ اینجاست که می گوییم نمی توان با اطمینان کامل درباره همه ماکروویوها نظر داد. فاکتورهای زیادی در فرایند ضدعفونی شدن غذا در مایکروویو دخیلند و به نظر می رسد گرم کردن غذا با اجاق در درمای بالا امن ترین روش باشد.

آنچه که بیشتر درباره امنیت غذاها باید نگرانتان کند، بسته بندی آنهاست. توصیه ما این است که میوه و سبزیجات را همانند قبل بشویید و ضد عفونی کنید. در مورد غذاهای آماده و سفارشی از رستوران ها هم بیشتر از ۵ دقیقه در مایکروویو قرار دهید؛ البته در آخر معلوم نیست چه بر سر طعم و بوی غذا خواهد آمد!

ضد عفونی کردن بسته بندی مواد غذایی

بسته به جنس سطوح، مدت زنده ماندن ویروس کرونا روی مواد مختلف متفاوت است. به این ویروس «کروناویروس جدید» می گویند چون جدید است و اطلاعات ما درباره آن کم. آنچه که ما تا کنون می دانیم این است که ویروس بر روی سطوح فلزی حداقل ۵ روز، بر روی چوب حداقل ۴ روز، بر روی پلاستیک حداقل ۲ روز، بر روی استیل حداقل ۲ روز، بر روی مقوا ۲۴ ساعت، بر روی شیشه تا ۵ روز، سرامیک ۵ روز و کاغذ تا ۵ روز زنده می ماند.

با این حساب تکلیف ما با مواد غذایی که از بیرون تهیه کرده ایم یا غذاهای بیرون بر رستورانی که در پلاستیک، کاغذ یا مقوا بسته بندی شده اند چیست؟ نگرانی کارشناسان بهداشت هم بیشتر از خود غذا متوجه بسته بندی آن است. برای کاهش این نگرانی، توصیه می کنیم سطح بیرونی بسته بندی را با یک ماده ضد عفونی، استریل کنید.

دانشگاه جانز هاپکینز در زمینه نحوه استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده توصیه می کند بعد از شستشوی دست ها، محتویات داخل بسته بندی به ظرف یا پلاستیک تمیز دیگری منتقل شود و پلاستیک یا ظرف بسته بندی دور انداخته شود. همچنین بهتر است در دوران شیوع کرونا بیشتر غذاهای گرم سفارش دهید تا سرد. این یعنی نمی توانید سالاد سفارش دهید؟ سالاد هم می توانید سفارش بدهید با این پیش آگاهی که ممکن است در تماس با بسته بندی آن، هر عامل بیماری زایی شما را تهدید کند.

آیا ویروس می تواند از درون غذا به ما سرایت کند؟

ویروس نمی تواند از داخل غذا به ما سرایت کند و این تصور اساسا اشتباه و ناشی از شناخت کم ما از ویروس ها است. CDC می گوید برخی ویروس ها اصولا بر روی غذا یا داخل آن رشد و تکثیر می شوند مثل هپاتیت A، نوروویروس، روتاویروس و... درحالی که کروناویروس یک ویروس تنفسی است که از راه قطرات تنفسی معلق در هوا منتشر و به دیگران سرایت می کند. سرفه، عطسه و حرف زدن عامل پخش شدن کروناویروس در هوا است.

صاحبان کسب و کارهای مرتبط با غذا و مواد غذایی باید برای پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی به طور کلی و کرونا ویروس بطور خاص موارد بهداشتی را رعایت کنند.

مشرق

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار