رابطه بحران اقتصادی و افزایش خرید رژ لب
کد خبر: ۱۸۵۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 22    -    ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
کارشناسان اقتصادی در کشور سوریه گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌داد در زمان بحران اقتصادی کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های لاکچری خلوت می‌شوند، مردم تمایل چندانی به خرید تلفن همراه گران ندارند، اما هزینه کردن برای عطر و مواد آرایشی از سوی افرادی که بیشتر از بحرانهای اقتصادی متأثر شده‌اند بیشتر می‌شود. این اتفاق باعث شکل‌گیری نظریه رژ لب شده است؛ یعنی ما...

رابطه بحران اقتصادی و افزایش خرید رژ لب

رابطه بحران اقتصادی و افزایش خرید رژ لباختصاصی «تابناک باتو» ـ در طول بحران‌های اقتصادی درخواست کالاهایی مثل خانه و اتومبیل که قیمت‌های بالایی دارند کاهش می‌یابد و در عوض خرید تولیداتی با کیفیت پایین تر و ارزانتر نسبت به آن‌ها افزایش می‌یابد.

کارشناسان اقتصادی در کشور سوریه گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌داد در زمان بحران اقتصادی کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های لاکچری خلوت می‌شوند، مردم تمایل چندانی به خرید تلفن همراه گران ندارند، اما هزینه کردن برای عطر و مواد آرایشی از سوی افرادی که بیشتر از بحرانهای اقتصادی متأثر شده‌اند بیشتر می‌شود. این اتفاق باعث شکل‌گیری نظریه رژ لب شده است؛ یعنی ما نمی‌توانیم خانه و ماشین بخریم، لباس‌های برند پشت شیشه مغازه‌ها خاک می‌خورند، تعطیلات تابستانی‌مان لغو می‌شود و در مقابل خرید رژ لب افزایش پیدا می‌کند. اثر رژ لب اصطلاحی است که لئونارد لاودر رئیس شورای اداره شرکت استی لودر در سال ۲۰۰۱ ابداع کرد؛ او دریافت که میزان خرید رژ لب در سال ۲۰۰۱ همزمان با بالا گرفتن بحران اقتصادی ۱۱ درصد افزایش داشته است.

او بر این باور بود که بین وضع اقتصادی و خرید رژ لب رابطه معکوس وجود دارد که ممکن است انگیزه‌های روانی هم داشته باشد. خرید رژ لب یک اقدام خوب در زمان بحران اقتصادی و یک حرکت غیرقابل توجیه در وقتی است که اقتصاد قوی است.

اثر رژ لب در طول سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ دچار چالش شد، زیرا فروش رژ لب در بیشتر كشورهای اروپایی كاهش یافته بود.

رابطه بحران اقتصادی و افزایش خرید رژ لب

اما اگر در نظر بگیریم که رژ لب یک نمونه استعاره‌ای است که به طور خاص به رژ لب محدود نمی‌شود، می‌توان گفت که اثر رژ لب در سالهای یاد شده به شدت ظهور کرده است، به این معنا که وقتی با شرایط اقتصادی دشوار روبرو هستیم، مصرف کنندگان تمایل به صرفه جویی در صورت حساب‌های بزرگ مثل خرید اتومبیل، خانه و تعطیلات گران دارند، اما آنها هزینه‌های خود را برای چیزهای کوچک عجیب و غریب به ویژه مواردی که موجب خوشبینی می‌شود مثل لاک ناخن، افزایش می‌دهند.

از نظر اقتصادی، معروف است که بحران‌های اقتصادی با افزایش فروش دو نوع محصول ارتباط دارد، نخست کالاهای سنتی با کیفیت پایین مانند ماهی کنسرو و نوع دیگر کالاهایی است که به افزایش روحیه مرتبط است، مانند فیلم های چارلی چاپلین که در هنگام بحران اقتصادی سال ۱۹۲۰ به فروش بالایی دست یافت.

رابطه بحران اقتصادی و افزایش خرید رژ لب

اما از نظر روان شناختی، تأثیر رژ قرمز ممکن است نوع سوم محصولی را تشکیل دهد که از نزدیک با غرایز بقای باستانی اجداد بشر ارتباط دارد، به طوریکه برخی از مطالعات روانشناسی حاکی از آن است که رژ قرمز یا وسایل آرایشی و زینتی که با توجه به زمان و مکان شکل آن تغییر می‌کند، در بحران‌های اقتصادی موفق از سایر محصولات می‌شوند. چرا که با ایجاد بهبود ظاهر فرد، شانس او را ​​برای یافتن شریک زندگی مناسب در هنگام بحران افزایش می‌دهند و رژ لب یکی از نمونه‌هایی است که ممکن است مثل وسایل الکترونیکی کوچک، عینک آفتابی و... برداشت شود.  تأثیر رژ قرمز یکی از دلایلی است که باعث می شود بخش های رستوران ها، سرگرمی‌ها با قیمت متوسط ​​در هنگام بحران های اقتصادی به خوبی کار کنند.

مصرف کنندگان که از محدودیت های مالی رنج می‌برند به روشهایی برای فراموش‌درمانی، نسبت به مشکلات مالی خود متوسل می‌شوند، یا ممکن است حافظه ژنتیکی‌شان روی آنها تأثیر بگذارد و آنها را به جستجوی شریک زندگی دعوت کند. با این حال، آنها نمی‌توانند برای تعطیلات به یکی از جزایر گرمسیری بروند و همین امر باعث می‌شود آنها تلفن جدید خریداری کنند یا غذا بخورند. ناهار را در رستوران لوکس بخورند، یا حتی یک رژ لب قرمز بخرند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
2
26
اگر ايرانو ميگفتي دليلش مشخص بود
ديگه مردم اينقدر با سيلي صورتشونو سرخ كرده بودن ديگه صورته درد گرفته حالا با رژ صورتامونو سرخ ميكنيم چون صورتمون تحمل نداره و دستمونم درد گرفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار