اثربخشی ۸۰درصدی اینترفرون در درمان کرونا
کد خبر: ۱۸۵۴۳۲
تاریخ انتشار: 2020 July 20    -    ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
طبق بررسی نتایج یک مطالعه بالینی در انگلستان، استفاده از اسپری بینی اینترفرون در بهبود بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند، موثر است.

طبق بررسی نتایج یک مطالعه بالینی در انگلستان، استفاده از اسپری بینی اینترفرون در بهبود بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند، موثر است.

دیروز نتایج یک مطالعه بالینی که در انگلستان صورت گرفته است به صورت اولیه منتشر شد. یافته‌های اولیه آن نشان می‌دهد که استفاده از اسپری بینی اینترفرون تعداد بیماران بستری در بیمارستان که حالشان وخیم می‌شود و به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می‌کنند تا ۷۹ درصد کاهش پیدا می‌کنند.

پژوهشگران این شرکت می‌گویند با استفاده از این روش، احتمال بهبود بیماران در حدی که بیماری فعالیت روزانه آن‌ها را مختل نکند دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

به عقیده محققان این شرکت، دارو هرچه زودتر تجویز شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.

در همین حال به گزارش بی‌بی‌سی، نتایج اولیه یک کارآزمایی بالینی نشان داد با یک روش درمانی جدید می‌توان تعداد مبتلایان به کرونا را که به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند، کاهش چشمگیری داد.

یک شرکت بیوتکنولوژی در بریتانیا برای درمان کرونا از پروتئینی به نام "اینترفرون بتا" استفاده کرده است، پروتئینی که بدن برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی تولید می‌کند.

این پروتئین را با دستگاهی به نام "نبولایزر" استنشاق می‌کنند. نبولایزر دستگاهی است که دارو را بصورت ذرات هواپخش (ائروسل) در می‌آورد و قابل استنشاق می‌کند و بعد با استفاده از ماسک یا لوله دهانی می‌توان دارو را وارد دستگاه تنفسی کرد.

برای این کار از نوع خاصی اینترفرون بتا استفاده می‌شود که نبولایزر بتواند آن را بصورت ذرات هواپخش درآورد.

بر اساس یافته‌های اولیه استفاده از این روش درمانی تعداد بیماران بستری در بیمارستان که حالشان وخیم می‌شود و به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می‌کنند تا ۷۹ درصد کاهش پیدا می‌کنند.

پژوهشگران این شرکت می‌گویند با استفاده از این روش، احتمال بهبود بیماران در حدی که بیماری فعالیت روزانه آن‌ها را مختل نکند دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

آن‌ها همچنین مدعی هستند که این روش، تنگی نفس بیماران کرونا را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای کم می‌کند و مدت بستری در بیمارستان یک سوم کمتر می‌شود و از متوسط فعلی که ۹ روز است، به ۶ روز کاهش می‌یابد.

این کارآزمایی روی ۱۰۱ داوطلب مبتلا به کرونا در ۹ بیمارستان بریتانیا انجام شده و به نیمی از آن‌ها اینترفرون بتا و به نیمی دیگر دارونما (پلاسیبو) داده شده است.

براساس قوانین بازار سهام، شرکت‌ها باید نتایج اولیه کارآزمایی‌های خود را منتشر کنند اما نتایج این تحقیق در نشریه‌ای تخصصی که محققان دیگر هم آن را بررسی کرده باشند (peer-reviewed) منتشر نشده است و یافته‌های تحقیق هم کامل در دسترس نیست بنابراین بی‌بی‌سی نمی‌تواند صحت این یافته‌ها را تایید کند.

با این حال اگر نتایج همانی باشند که این شرکت می‌گوید، قدمی بزرگ در درمان کرونا برداشته شده است.

تام ویلکینسون دانشمند ارشد این شرکت می‌گوید؛ کارآزمایی آن‌ها کوچک بوده، اما فواید درمان با انترفرون بتا عجیب بارز بوده است و نتیجه‌ای بهتر از این را نمی‌توانستند تصور کنند.

یافته‌های این تحقیق در چند روز آینده به تصمیم‌گیرندگان بهداشتی دنیا ارائه می‌شود و اگر برای تایید دارو به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشند در اختیارشان قرار داده می‌شود.

این روند ممکن است ماه‌ها طول بکشد، اما دولت بریتانیا هم مثل بسیاری دولت‌های دیگر گفته اگر دارویی نویدبخش برای درمان کرونا پیدا شود، تایید آن را سرعت می‌دهد.

این احتمال هم هست که دارو تاییدیه اضطراری بگیرد همانطور که حدود دو ماه پیش برای داروی رمدسیویر این اتفاق افتاد.

یک احتمال دیگر هم این است اجازه درمان بیماران بیشتری با این روش داده شود تا تاثیر و بی‌خطر بودن آن را بتوان تایید کرد. اگر این روش درمان تایید بگیرد، اینترفرون بتا و دستگاه نبولایزر باید به میران زیاد تولید شوند.

اینترفرون بتا چگونه عمل می‌کند؟

اینترفرون بتا یکی از اولین خطوط دفاع بدن در مقابله با عفونت‌های ویروسی است و تولید آن خبر از حمله ویروسی می‌دهد. به نظر می‌رسد ویروس کرونا برای فرار از سیستم دفاعی بدن تولید این پروتئین را سرکوب می‌کند.

تصور این است که رسیدن اینترفرون بتا به ریه‌ها واکنش ضدویروسی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، حتی در بیمارانی که سیستم ایمنی‌شان ضعیف است.

اینترفرون بتا در درمان ام‌اس (مالتیپل اسکلروزیس) هم استفاده می‌شود و شرکت مبدع این درمان می‌گوید مبتلایان به آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی اینترفرون هواپخش را به خوبی تحمل می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار