کرونا پوست‌تان را نکَند!
کد خبر: ۱۸۴۹۹۶
تاریخ انتشار: 2020 July 16    -    ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
در دوران شیوع کووید-۱۹ و رواج ضد عفونی‌ کردن، چطور با پوستمان مهربان‌ باشیم؟

«دیروز برای خرید رفته بودم که کارت بانکی‌ام کار نکرد. بخش سیاه کارت، از شدت الکل ‌زدن و دستمال ضدعفونی‌ای که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده کرده بودم، کنده شده و کارت از کار افتاده بود. این اتفاق را بگذارید کنار تعداد دفعه‌هایی که پوست دست و صورت را در طول روز می‌شوییم یا با الکل و دیگر ضدعفونی‌کننده‌ها تمیز می‌کنیم.

به نظرتان وقتی چنین بلایی سر کارت پلاستیکی بیاید؛ پوست دست چه خواهد شد؟ شرایط خاص این روزها، شرایطی نیست که کسی را بتوان از شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن منع کرد اما باید راهکارهای مراقبت از پوست در شرایط کرونا را یاد بگیریم تا پوست آسیب نبیند. از این رو با دکتر سیده مریم طباطبایی‌یزدی، متخصص پوست و مو گفت‌وگو کرده‌ایم.

«پیش از هر اتفاق دیگری، استرس و اضطرابی که همه ما این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، به سلامت پوست و مو آسیب می‌زند.» دکتر طباطبایی با اشاره به اهمیت استرس در بیماری‌های پوست و مو معتقد است: «یکی از عوامل ایجاد واکنش‌های پوستی مانند جوش‌، کهیرهای پوستی و... علاوه‌ بر تغذیه نامناسب، استرس و اضطراب است. بنابراین حالا که نمی‌توان با آرامش زندگی کرد، پس بهتر است به پوست رسیدگی کنید تا استرس، بیش از اندازه به آن آسیب نرساند. برای این منظور، سعی کنید پوست بی‌آب نماند. نوشیدن شیر، آب و آبمیوه تازه کمک می‌کند تا پوست آب مورد نیاز را به دست آورد.»

وی می‌افزاید: «استفاده از کرم‌های تقویت‌کننده و آب‌رسان (ضرورتی به انتخاب کرم‌های گران‌قیمت نیست و همین که با پوست سازگار باشند، کافی است) و تمرین روزانه ۱۰ دقیقه تنفس منظم و عمیق و ورزش روزانه می‌تواند به کاهش و کنترل استرس و اضطراب و در نتیجه حفظ کیفیت پوست کمک کند. همچنین مصرف موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند انواع مرکبات و میوه‌های رنگی مانند توت‌فرنگی، زردآلو، هندوانه و... نیاز پوست از نظر آب، املاح و ویتامین‌ها را برطرف می‌کند.»

ملایم‌ها را انتخاب کنید

شست‌وشوی مکرر دست‌ها و صورت و حتی گاهی پاها (برای مثال وقتی صندل می‌پوشید و از بیرون به منزل برمی‌گردید باید پاها را هم بشویید) باعث از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی پوست شده و آن را حساس می‌کند.

به گفته دکتر طباطبایی، بعد از شستن دست و صورت یا افشاندن الکل یا استفاده از دستمال ضدعفونی‌کننده، باید رطوبت دست‌ و صورت را به آن بازگرداند. برای این کار باید حتما از کرم مرطوب‌کننده دست و صورت استفاده کنید. اگر پاها را هم شسته‌اید، بعد از خشک شدن، به آنها هم مرطوب‌کننده یا چرب‌کننده پوست بمالید و جوراب بپوشید.

این متخصص پوست ادامه می‌دهد: «بعد از تامین رطوبت، باید چربی پوست را هم تامین کنید. برای این منظور، بعد از جذب مرطوب‌کننده، از کرم تامین‌کننده چربی پوست نیز استفاده کنید. البته می‌توانید از کرم‌های دارای درصدی از هر دو، یعنی چرب‌کننده و مرطوب‌کننده به دست و صورت بمالید.»

همچنین دکتر طباطبایی به نکته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: «جذب مواد ضروری از راه سطح پوست بسیار کم است اما بد نیست از کرم‌ها یا سرم‌های تقویتی‌ای استفاده کنید که حاوی هیالورونیک اسید باشند.»

ورزش فراموش نشود

به آیینه نگاه کنید. گرچه ماندن در منزل و استراحت می‌تواند به شادابی پوست کمک کند اما برای مدت طولانی، مناسب نیست. دکتر طباطبایی در این باره توضیح می‌دهد: «کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی، قرار نگرفتن در میزان مناسب نور آفتاب، خواب بیش از اندازه منجر به رنگ‌پریدگی، کبودی و گودی دور چشم، بی‌حالی در چشم‌ها، آویزان شدن پوست در اطراف آرواره‌ها، سرخی چشم‌ها و... می‌شود.»

این متخصص پوست و مو درباره راهکارهای بهبود کیفیت پوست می‌گوید: «هر روز نیم‌ساعت ورزش کنید. سعی کنید ورزش به حدی باشد که پوست عرق کرده، ضربان قلب به اندازه مناسب بالا برود و تنفس از حالت عادی خارج شود. به این ترتیب خون‌رسانی انجام شده و از سوی دیگر حالت سستی و رخوت از تن بیرون می‌رود. بعد از دوش گرفتن ضد آفتاب بزنید و برای چند دقیقه در حیاط یا ایوان بروید، نفس بکشید و قدم بزنید. علاوه‌ بر این، مقدار مناسب ویتامین D مصرف کنید تا کمبود نور آفتاب، جبران شود.»

پوست را ماساژ دهید

علاوه‌بر راهکارهایی که به آن اشاره شد، بهتر است پوست را ماساژ دهید. دکتر طباطبایی در این باره می‌گوید: «برای این منظور در اینترنت یا کتاب‌های معتبر جست‌وجو کنید و راهکارهای درست ماساژ پوست صورت و دست را یاد بگیرید. ماساژ باعث رفع خستگی، کرختی و سستی از پوست شده و به جریان خوب و منظم خون در مویرگ‌های پوست کمک می‌کند. این کار باعث اکسیژن‌رسانی بهتر به سلول‌های پوست و شادابی آن می‌شود.»

این کارها را فراموش نکنید

کمی چرب: در کنار شیشه اسپری الکل، مخلوط آبلیمو و گلیسرین هم درست کنید. بعد از افشاندن الکل، کمی از آن محلول هم بیفشانید تا دست خشک نشود. می‌توانید مقدار بسیار کمی گلیسرین را هم داخل الکل بریزید تا پوست کمتر خشک شود. اضافه‌ کردن کمی عصاره آلوئه‌ورا هم خوب است.

مایع مناسب: به جای صابون (که خیلی هم بهداشتی نیست) از مایع دستشویی دارای مواد نرم‌کننده استفاده کنید. افزودن چند قطره گلیسرین هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دستکش به جای پوست: تا جایی که می‌توانید برای نظافت و شست‌وشو از دستکش مناسب استفاده کنید. با این کار تماس پوست دست با شوینده و ضدعفونی‌کننده کمتر می‌شود.

کفش به جای صندل: بهتر است تابستان امسال به جای صندل، از کفش‌های خنک مانند گیوه استفاده کنید. به این ترتیب به شستن مکرر پا نیاز ندارید و خشکی پوست پا اتفاق نخواهد افتاد.

ژل هم خوب است: اگر در منزل هستید و به وسیله مشکوکی دست نزده‌اید، می‌توانید برای تمیز کردن دست، به جای شست‌وشوی مکرر، گاهی از ژل شست‌وشوی دست استفاده کنید.

جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار