هشدار درباره کمبود چای در سه ماه آینده
کد خبر: ۱۸۴۹۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 16    -    ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
رئیس کمیسیون تخصصی چای از کاهش ۴۰ درصدی واردات چای در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به وابستگی ۸۰ درصدی به واردات این محصول و عدم اختصاص ارز جدید به واردات آن در یک ماه گذشته امکان افزایش قیمت افسار گسیخته و کمبود در سه ماه آینده وجود دارد.

 

رئیس کمیسیون تخصصی چای از کاهش ۴۰ درصدی واردات چای در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به وابستگی ۸۰ درصدی به واردات این محصول و عدم اختصاص ارز جدید به واردات آن در یک ماه گذشته امکان افزایش قیمت افسار گسیخته و کمبود در سه ماه آینده وجود دارد.

احمدرضا بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی ایران اظهار کرد: در حال حاضر چای مورد نیاز کشور در بازار با محدویت مواجه شده وبانک مرکزی تخصیص جدیدی برای واردات این محصول در نظر نگرفته است که این امر می تواند زمینه کمبود و گرانی این محصول را در ماه های آینده فراهم آورد.

وی با بیان اینکه چای از دسته کالاهای اساسی مورد استفاده جامعه است که تامین ارز به موقع آن نباید تعلل کرد اظهار داشت: برخی از تشکل‌ها اطلاعات غلطی در باره وضعیت واردات کالای اساسی چای به مردم و مسولان ارائه داده اند که همین امر نیز موجب بروز چنین شرایطی شده و تصمیمات مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی را با اشتباه محاسباتی مواجه کرده است.

واردات چای 40 درصد کاهش یافت

بخشی افزود: میزان ترخیص چای در سال جاری در مقایسه با سال قبل 40 درصد کاهش یافته است و از یک ماه گذشته نیز دیگر ارز جدیدی برای واردات تخصیص داده نشده است.

بخشی تاکید کرد: هشدار داده می شود در صورتی که ارز مورد نیاز واردات به موقع تخصیص داده نشود و مجوز های بهداشتی IRC به موقع تمدید نشود در سه ماه آینده با کمبود چای در کشور مواجه خواهیم بود.

وی یاد آور شد که در یک ماه گذشته شرکت های وارد کننده چای نتواسته اند، برای واردات چای تخصیص ارز دریافت کند و تنها یک یا دو شرکت به صورت محدود ارز گرفته اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه 80 درصد چای مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود گفت: در صورتی که در روند واردات چای به همین شکل اخلال وجود داشته باشد قیمت آن در پاییز و زمستان با افزایش افسار گسیخته ای مواجه خواهد شد.

رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی ایران گفت:کارخانه های بسته بندی اشتغال زیادی ایجاد کرده اند و در صورت تعطیلی بیکاری گسترده ای در کشور ایجاد می‌کنند.

چای ایرانی نیز 100 هزار تومانی شد

وی اظهار داشت: بعد از برداشته شدن ارز 4200 تومانی واردات چای قیمت افزایش قیمت آن در بازار محسوس بوده و حتی قیمت چای ایرانی نیز افزایش یافته است و شاهد فروش چای های ایرانی تا هر کیلوگرم 100 هزار تومان هستیم.

این مقام مسئول گفت: در حالی که چای ایرانی به صورت خرید تضمینی تامین و بهای آن با ریال محاسبه می‌شود نباید چنین افزایش قیمتی داشته باشد و باید در نظر داشت که این افزایش قیمت چای ایرانی به جیب کشاورزان نمی‌رود.

چای ایرانی از هندی گران تر شده است

وی با بیان اینکه به چای ایرانی باید بها داده شود اظهار داشت: ضائقه مردم در حال تغییر به سمت چای ایرانی بود اما از زمانی که قیمت چای ایرانی نیز افزایش یافته، دوباره این روند معکوس شده است زیرا مردم چای هندی را ارزان تر از چای ایرانی خریداری می‌کنند.

رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی ایران گفت: نباید به فکر افزایش قیمت بی منطق محصولاتی باشیم که در داخل کشور تولید می شود به طوری که برای تولید چای ایرانی از دلار استفاده نمی شود و می توان از افزایش قیمت بالایی آن در بازار جلوگیری کرد تا مردم بتوانند محصولات داخلی را با قیمت مناسب تری خریداری کنند.

قیمت 2 دلاری چای کنیا

وی گفت: با وجود اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا در دنیا، امکان اعزام ناظر های بهداشتی به کشور های مبدا واردات وجود ندارد اما سازمان غذارو دارو برای جلوگیری از توقف روند واردات عمده مجوز های بهداشتی IRC را تمید کرده که این امر جای قدردانی دارد.

نماینده سازمان جهانی چای در ایران با بیان اینکه عدم امکان واردات چای از کنیا موجب افزایش قیمت این محصول در بازار می‌شود گفت: کشور کنیا بهترین چای کله موچه را در دنیا تولید می‌کند به طوری قیمت هر کیوگرم چای هندی 4 دلار اما چای کنیا 2 تا 3 دلار است و به مراتب کیفیت بهتری از نمونه هندی خود دارد.

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
0
4
خب همه بشتابید برای خرید و انبار کردن چای
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
0
0
کلاهبرداری جدیده؟!!!! میخواین چای قلابی و مزخرفی که رو دستتون مونده مثه خودروهای دو زاریتون با منت و قرعه کشی به خورد مردم بدبخت بدین؟!!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار