شرط ثبت نام برای دریافت کتاب درسی کلاس اولی‌ها
کد خبر: ۱۸۴۵۷۰
تاریخ انتشار: 2020 July 11    -    ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پایه اول دبستان، هفتم و دهم پس از ثبت‌نام در مدارس امکان‌پذیر است.

اسدالله مرتضایی درباره شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی اظهار کرد: خانواده‌ها زمانی می‌توانند برای ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان کلاس اولی اقدام کنند که ثبت‌نام اولیه در مدرسه انجام شده باشد.

وی افزود: شرط ثبت نام در سامانه کتاب‌های درسی این است که نام دانش‌آموز در سامانه سناد ثبت شده باشد.

کتاب‌های درسی زودتر توزیع می‌شود

مرتضایی گفت: با توجه به اینکه سال تحصیلی از ۱۵ شهریور شروع می‌شود توزیع کتاب‌های درسی نیز زودتر آغاز می‌شود و یک هفته قبل از بازگشایی مدارس کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.

وی درباره توزیع کتاب‌های درسی و اینکه چرا آموزش و پرورش از طریق کتابفروشی‌ها اقدام به توزیع نمی‌کند، متذکر شد: یکی از آسیب‌ها در مسیر ثبت سفارش سنتی کتاب‌های درسی، انواع زیان‌هایی بود که به کشور وارد می‌شد؛ توزیع کتاب درسی با ارز یارانه‌ای است و دولت به سختی یارانه را برای کتاب‌های درسی فراهم می‌کند، اگر ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سامانه به شیوه شفاف نباشد و توزیع براساس کد ملی انجام نشود همچنان مشکلات وجود خواهد داشت یعنی اگر مراقبت حداقلی صورت نگیرد، چند هزار تن کاغذ هدر می‌رود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: ۱۴۳ میلیون جلد کتاب برای چاپ به بیش از ۴۰ هزار تن کاغذ نیاز دارد بنابراین با ثبت سفارش اینترنتی و توزیع براساس کدملی هر دانش‌آموز می‌توان مانع هدر رفتن کاغذ شد.

مرتضایی با اشاره به اینکه برای توزیع کتاب‌های درسی از طریق کتابفروشی‌ها هیچ مشکلی نداشتیم و حتی از آن‌ها خواستیم که کار توزیع کتاب‌های درسی دوره متوسطه اول و دوم راه عهده‌دار شوند، چندافزود: ما چند شرط گذاشتیم نخست اینکه در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی به صورت شفاف آدرس کتابفروشی‌ها ثبت شود و از سوی دیگر سود توزیع را کم کنند تا هزینه‌های بالاتری به مردم تحمیل نشود، اما کتاب فروشی‌ها اصرار به سود ۱۷ درصد داشتند و اگر آن را می‌پذیرفتیم باید هزینه را از طریق افزایش قیمت کتاب‌های درسی تأمین می‌کردیم.

وی گفت: ما دو خواسته داشتیم، شفاف شدن ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی و توزیع با سود ۸ درصد که با توجه به حجم بالای کتاب‌های درسی رقم مناسبی است، اما کتاب‌فروشی‌ها به هیچ کدام از این موارد مد نظر ما توجهی نداشتند و در نتیجه توزیع مستقیم را عهده‌دار شدیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که آموزش و پرورش سال گذشته در توزیع کتاب‌های درسی با مشکل مواجه شد و با گذشت ۱.۵ ماه از آغاز سال تحصیلی در برخی مدارس کتاب‌های درسی به دست دانش‌آموزان نرسیده بود، عنوان کرد:م سال گذشته در مرحله توزیع کتاب از منطقه به مدرسه و مدرسه به دانش آموز مشکلاتی وجود داشت و امسال با مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جلساتی داشتیم تا مشکلی پیش نیاید امسال بازار آزاد نخواهیم داشت و ثبت‌نام کتاب‌های درسی هر ۱۲ پایه در سامانه انجام شده و کتاب از طریق کد ملی توزیع می‌شود.

فردا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار