خطر بیشتر ابتلا به آلزایمر در زنان
کد خبر: ۱۸۴۴
تاریخ انتشار: 2015 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
در گزارش انجمن آلزایمر جهانی آمده است که خطر ابتلا به دمانس در زنان بیش از مردان است. اکثریت افرادی که با دمانس زندگی می کنند و آنان که در معرض خطر قرار دارند و همچنین بیشترین تعداد مراقبین و نیروی کار در نظام پزشکی زنان هستند. بنابراين افزایش آمار شیوع دمانس، اثرات بیماری و عوامل خطر، زنان را بیش از مردان تهدید می کند.

نتیجه بازنگری مطالعات انجام شده در جهان حاکی ازآنست  كه همچنان نیاز به مطالعات گسترده تر مبتنی بر شواهد با رویکرد زنان و برنامه های بهداشتی دمانس در کشورهای با درآمد کم و متوسط احساس می شود، زیرا هنوز زنان خانواده دراین کشورها نقش اصلی مراقبت را به عهده دارند.

انجمن آلزایمرجهانی پیش بینی می کند تا سال ۲۰۵۰، ۷۱ درصد از ۱۳۵ میلیون نفر مبتلا در جهان در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی خواهند کرد. به احتمال زیاد این افراد در منازل و توسط یک زن مراقبت خواهند شد. این گزارش چالش های اقتصادی - اجتماعی و خانوادگی که زنان با آنها روبرو خواهند بود را شرح داده و می گوید که در سراسر جهان، زنان در مقایسه با مردان از حمایت و کمک کمتری برخوردارخواهند بود.

این گزارش در ادامه به تجارب مراقبین زن در کشورهای ثروتمند اشاره دارد و از سیاستگزاران می خواهد تا برنامه های جامع تری برای گروه های مختلف زنان پیش بینی نمایند.

با حصول این نتایج، انجمن آلزایمر جهانی از دولت ها مصرانه می خواهد تا در مورد تاثیر بیش از اندازه دمانس بر زنان توجه نمایند. اطلاعات و حمایت مناسب در اختیارشان قرار دهند تا آنها را در امر مراقبت یاری رسانند و احساس نمایند که از خودشان نیز مراقبت می شود.

پروفسور بروکر مدیر انجمن مطالعات دمانس در دانشگاه ورستر و نویسنده این گزارش اظهار نمود: واقعیت این است که تعداد بیشتری از زنان با دمانس زندگی می کنند، مراقبت خانواده را انجام می دهند و نیروی کار در نظام بهداشتی و اجتماعی را تشکیل می دهند. سیاستگزاران آگاه باشند که اثرات برنامه های ویژه دمانس بر روی زنان و مردان متفاوت خواهد بود. این گزارش تاکید دارد که آمار شیوع دمانس در جهان بر زنان تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت و باید در سطح خانواده، جامعه و سیاستگزاری دیده شود.

«مارک ورتمن» مدیر عامل انجمن آلزایمر جهانی اضافه کرد: این گزارش نشان می دهد که دولت ها در سراسر جهان باید اذعان نمایند که چالش های پیش روی زنانی که به دمانس مبتلا هستند بخشی از پیامدهای مسائل حوزه زنان است که به آنها باید توجه داشت به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط. ما باید از هم اکنون برنامه های بهداشت عمومی و راهکار های مراقبتی پیش بینی نمائیم که زنان را در طول مسیر دمانس ( چه مراقب چه مبتلا ) از همه نظر پوشش دهد.

انجمن آلزایمر جهانی متشکل از ۸۳ عضو در سراسر جهان است و با سازمان بهداشت جهانی رابطه رسمی دارد.

انجمن آلزایمر ایران، عضو انجمن جهانی و نهادی است غیر دولتی که افراد مبتلا و مراقبین را در ایران حمایت می کند.

خبرگزاری مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار