توهین به خانواده اردوغان برای کامنت‌گذاران دردسر شد
کد خبر: ۱۸۴۲۴۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 08    -    ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
بار دیگر فضای مجازی ترکیه در مرکز خشم اردوغان قرار گرفت. بعد از گذشت حدود یکماه از بسته شدن هزاران حساب توئیتری حامی اردوغان، او به تازگی تصمیم گرفته تا قوانینی را برای کنترل و یا فیلتر فضای مجازی وضع کند؛ اما ماجرای خشم جدید اردوغان از فضای مجازی چیست؟!

توهین به خانواده اردوغان در فضای مجازی دردسر شد

فیلتر فضای مجازی در ترکیه به خاطر نوه اردوغاناختصاصی «تابناک با تو»؛ بار دیگر فضای مجازی ترکیه در مرکز خشم اردوغان قرار گرفت. بعد از گذشت حدود یک ماه از بسته شدن هزاران حساب توئیتری حامی اردوغان، او به تازگی تصمیم گرفته تا قوانینی را برای کنترل و یا فیلتر فضای مجازی وضع کند. اما ماجرای خشم جدید اردوغان از فضای مجازی چیست؟!

در حدود ده روز پیش إسراء دختر اردوغان، فرزند چهارم خود را به دنیا آورد. همسر او بیراق وزیر دارایی و خزانه ترکیه است‌‌. داماد اردوغان که از پدر شدن برای بار چهارم خیلی خوشحال بود، به حساب توئیتری خود رفت و خبر فرزند جدیدش را این‌گونه منتشر کرد:

سپاس خدا را، امشب فرزند چهارمم حمزه‌صالح با تولدش شادی و شور را به خانواده و دنیای ما هدیه داد. عشق و تشکر خود را به همسر عزیزم اسرا تقدیم می‌کنم تا باشد که بار دیگر در سایه این خوشبختی در کنار هم عاشقانه زندگی کنیم، منتظر دعاها و انرژی مثبت‌تان هستم.

توهین به خانواده اردوغان برای کامنت‌گذاران دردسر شد

این پست توئیتری ۱۱.۲k کامنت دریافت کرد. برخی از مردم تبریک گفتند و برخی دیگر به داماد و دختر اردوغان فحاشی کردند و تا می‌توانستند بد و بیراه گفتند. این کامنت‌ها اردوغان را عصبانی کرد و او در یک سخنرانی تلویزیونی با اعضای حزبش، درباره ضرورت کنترل و فیلتر فضای مجازی گفت و درخواست کرد تا شرکت‌هایی که این برنامه‌ها را می‌سازند در ترکیه نمایندگی مالی و قانونی تأسیس کنند و پاسخگوی عملکردشان باشند. 

او گفت: می‌دانید چرا مخالف یوتیوب، توئیتر، نتفلیکس و سایر برنامه‌های مجازی هستیم؟ ما در واقع مخالف بی‌اخلاقی‌ها هستیم، به همین دلیل لوایح کنترل فضای مجازی را با سرعت در اختیار پارلمان قرار می‌دهیم و از آن می‌خواهیم این‌ها را جمع کند و به کنترل خود دربیاورد.

دادستان ترکیه هم پرونده‌ای را در رابطه با کامنت‌های توهین‌آمیز به داماد و دختر اردوغان باز کرد و قرار است افراد کامنت‌گذارِ فحاش، هویت‌شناسی بشوند. در همین راستا یک شهروند ترکیه‌ای هم دستگیر شده‌است‌. وزیر کشور ترکیه آقای سلیمان‌صویلو از شروع دستگیری افرادی که به داماد اردوغان (بیراق) توهین کردند خبر داد. صویلو در توئیتر نوشت: بازداشت‌کردن شیطان‌هایی که از احساسات مادرانه، پدرانه، فرزندی و خانوادگی تهی هستند آغاز شده‌است. حتی صبح هم که باشد این بازداشت‌ها از سوی پلیس و زیر نظر دادستان انجام می‌شود. او افزود: بسیاری از کامنت‌ها از خارج از ترکیه و از سوی هواداران فتح‌الله گولن هدایت می‌شوند. 

این تصمیم واکنش‌های زیادی را در میان کاربران ترک و عرب‌زبان منطقه برانگیخت. برخی موافق اردوغان بودند و از بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی گلایه کردند و برخی هم این ماجرا را یک بازی جدید توصیف کردند.

کاربری به نام مایکل گاد نوشت: او می‌خواهد فضای مجازی را قفل کند، زیرا در فضای مجازی به سیاست‌های او حمله می‌شود، او از فروپاشی خود و کاهش محبوبیتش می‌ترسد و داستان خانوادگی سر هم می‌کند.

توهین به خانواده اردوغان برای کامنت‌گذاران دردسر شد

اسرا یکی از دختران اردوغان، او به تازگی صاحب چهارمین فرزند خود شد. توهین به او و همسرش در فضای مجازی، اردوغان را خشمگین کرد. 

کاربری به نام فیصل نیز نوشت: دردسر شد... اگر مثل دفعه قبل کودتا شود و او در هواپیما باشد آن وقت چه؟ چه طوری می‌تواند با اسکایپ با مردمش حرف بزند. بی خیال شو اردوغان، ریسک نکن، و درباره تصمیم جدیدت بیشتر فکر کن.

هوی بابا، کاربر عرب زبان می‌نویسد: با نظر اردوغان موافقم، فضای مجازی ضررش بیشتر از منفعتش است، به خصوص در بلاد عربی که اصلاً برخی کشورها را ویران کرده است.

کاربری به نام محمود می‌نویسد: من بر این باورم که اردوغان می‌خواهد خبرها و حوادث آینده مثل ناکامی‌هایش در لیبی، عراق و سوریه را از مردم ترکیه پنهان کند، ... .

کاربری به نام سعد می‌نویسد: اردوغان می‌خواهد به سبک چین عمل کند اما بدون شک نمی‌تواند،...چین از همان اول فضای مجازی را محدود کرد و جایگزینش را ارائه داد، اما کسانی مثل مردم ترکیه که طعم آزادی در فضای مجازی (حتی آزادی پوشالی آن را) چشیده باشند، سخت می‌توانند از آن دست بکشند، اردوغان نمی‌تواند مانع فضای مجازی شود.

گفتنی است اردوغان دارای دو فرزند پسر و دو فرزند دختر است كه تحصیل كرده آمریكا هستند. بلال و بوراک فرزندان پسر اردوغان به تجارت اشتغال دارند، سمیه کوچكترین فرزند اردوغان بیش از خواهر بزرگش اسرا به فعالیت سیاسی و حضور در كنار پدر و مشاركت در فعالیت های حزب حاكم  عدالت و توسعه علاقه نشان می دهد. این طور که پیداست خانواده اردوغان به خط قرمز فضای مجازی ترکیه تبدیل شده‌اند. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
8
4
خجالت بکشید و این قدر کامنت ننوسید
مثلا به شما بر می خورد که بنویسید نظر دهندگان یا پیغام گذاران؟
شرم اور است از رسانه که هیچ کس هم اخطار به این ها نمی دهد و زبان و فرهنگ مردم را خراب می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
پیغام ممکنه در فکس هم باشه، در تلفن، خانه هم باشه، نظر دهنده در روزنامه هم میتونه باشه، اما کامنت مشخصا ماجرا فضای مجازی رو بیان می‌کنه :)))))
فردین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
2
توی کانال های مجازی پر از فیلم و عکس و حرفای رکیک رد و بدل میشه .خیلی ها توان و فرهنگ استفاده از امکانات جدید رو ندارند .البته طرفدار فیلتر شدن این فضاهای مجازی هم نیستم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
3
5
بابا اردوغان کجا ما کجا اردوغان هر هفته یک وانت پر از خار بار به هر خانه ترکیه میدهد حتی مفرستد دم خانه به خدا بهترین رئیس جمهور است برای ملت یعنی برای ملت خود پدری میکند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
هر هفته یک وانت خار و بار به هر خانواده؟؟؟ هر هفته؟ یک وااانت؟؟؟ امیدوارم در فهم مقیاس‌ها مشکلی نداشته باشی (مثل اون بنده خدایی که گفته بود یک میلیون تماشاگر در ورزشگاه آزادی...) ؛ ولی اگه حرفت درست باشه که ول کنیم بریم ترکیه!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار