کاریکاتوری منتشر نشده از شهریار +عکس
کد خبر: ۱۸۴۱۷۵
تاریخ انتشار: 2020 July 06    -    ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
کاریکاتوری جدید از شهریار منتشر شده که به قلم علی زَهَری در دهه ۳۰ کشیده شده است. این اثر یادآور یک محفل ادبی است که در منزل پاکروان به همراه صادق هدایت برگزار شده بود.

محمد طاهری خسروشاهی، از پژوهشگران، در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی با انتشار کاریکاتوری منتشر نشده از استاد شهریار، به نقل از جهانگیر هدایت نوشته است:

شب جمعه ۲۵ آذرماه ۱۳۲۸ جمعی از چهره‌های ادبی در منزل فردی به نام احمد پاکروان جمع شده اند. علی زهری، مظفر بقایی، حداد، صادق هدایت و سیدمحمدحسین شهریار.

علی زَهَری؛ نقاش و کاریکاتوریست دهه ۳۰، کاریکاتور شهریار را در این مجلس کشیده و شهریار در زیر تصویر خود نوشته است:

«کاریکاتور این حقیر است که دوست عزیزم زهری قلم‌انداز فرموده به دوست شریفم حضرت آقای پاکروان تقدیم می‌شود به یاد یک شب خوش که در آشیان محبت ایشان با حضور دکتر بقایی و حداد و صادق جان گذراندیم.»

کاریکاتوری منتشر نشده از شهریار +عکس

محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به شهریار، در سال ۱۲۸۵ در تبریز به دنیا آمد. پدرش «حاج میرآقا بهجت تبریزی» نام داشت که در تبریز وکیل بود. شهریار پس از پایان دوره راهنمایی در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد. او شاعری با قریحه‌ای توانا و زبانی فاخر بود که گاه مایه رشک هم‌عصران نیز می‌شد.

شهریار در شعر علاوه بر تأمل و مطالعه شاعران و سرآمدان ادب فارسی، از مطالعه اشعار سرایندگان ترک‌زبان و آذری نیز غفلت نکرد؛ همین موضوع سبب شد تا شاعری در آذبایجان ظهور کند که نه تنها در شعر فارسی که در ادبیات ترکی نیز آغازگر سبکی جدید باشد. اولین دفتر شعر او در سال ۱۳۱۰ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار و پژمان بختیاری منتشر شد. شهریار پس از آن منظومه «حیدر بابایه سلام» را در سال ۱۳۳۰ منتشر کرد و با این اثر در ادبیات آذری ماندگار شد.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار