جزئیات جدید از علت حادثه کلینیک سینا اطهر
کد خبر: ۱۸۴۰۷۴
تاریخ انتشار: 2020 July 05    -    ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
داوری گزارشی از عملکرد سازمان آتش نشانی شهر تهران در پی حادثه انفجار کلینیک سینا اطهر ارائه کرد.

مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که برای ارائه گزارش حادثه کلینیک سینا اطهر در دویست و بیست و چهارمین شورای شهر تهران حاضر شده بود، گفت: موضوع ایمنی یک چرخه کامل است و باید گفت تنها نردبان‌های بلند نمی‌توانند راهگشای جلوگیری از حادثه باشند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: در ساعت ۲۰ و ۴۶ دقیقه اولین تماس با سامانه ۱۲۵ گرفته شد و نزدیک‌ترین ایستگاه ما در دزاشیب به محل حادثه اعزام شد.

داوری گفت: نیرو‌های آتش نشانی حدود ۴ دقیقه و ۵۸ ثانیه به محل حادثه می‌رسند و در ادامه پیرو تماس‌های دیگر ۳ ایستگاه دیگر به محل حادثه اعزام می‌شوند.

او ادامه داد: اولین نیروی ما زمانی که می‌رسد همزمان با دومین انفجار بود و این حادثه به اندازه‌ای بود که ساختمان‌های مجاور را تحت تأثیر و تخریب قرار داد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: زمانی که انفجار رخ می‌دهد، میزان موج تخریب ۳۰ متر بر شعاع است و یکی از علل گسترش شعله همان انفجار بود.

داوری گفت: تقسیم نوری انجام می‌شود و ریسک عملیات به دلیل سیلندر‌های نیتروژن و اکسیژن بالا می‌رود و در همان روز تعدادی سیلندر‌های شارژ شده داخل ساختمان دپو می‌شوند.

او ادامه داد: با توجه به ریسک عملیات آتش نشانان به حریق حمله کردند و متأسفانه به دلیل وجود تنها یک دستگاه راه پله کار حمله به آتش دشوار شد و حرارت به سیلندر‌ها می‌رسد و انفجار‌ها شروع می‌شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: پس از اطفای حریق ساختمان اصلی و مجاور بررسی راه‌های نجات مردم آغاز می‌شود و نیرو‌های ما با نردبان از پشت ساختمان بررسی می‌کنند، اما به نتیجه نمی‌رسند و مجبور به استفاده از نردبان‌های دستی با ۸ متر ارتفاع می‌شوند.

داوری گفت: روزانه ۲۰ عملیات آتش نشانی در پایتخت منجر به نجات افراد می‌شود، عملیات‌ها جدی محسوب می‌شوند و فرماندهان ما با عملیات امداد و نجات غریبه نیستند.

او ادامه داد: فرمانداران تقسیم نیروی خود را انجام می‌دهند و همکاران ما وارد ساختمان می‌شوند و صبر می‌کنند عملیات اطفای حریق کامل‌تر شود تا مردم را خارج کنند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: شعاع انفجار به اندازه‌ای نبود که ساختمان را تخریب کند، اما این انفجار با توجه به شعاع ۲۰ متری حجم زیادی از دود و حرارت را وارد ساختمان کرد.

داوری گفت: تنها راه نفوذ دود و حرارت به ساختمان در طبقه چهارم این بود که تلاشی برای فرار وجود نداشت و این نشان می‌داد یک حادثه‌ای سریع در آنجا رخ داده است و افراد نتوانستند عکس العملی از خود نشان دهند و علت این حادثه همان حجم دود و حرارت بود.

او ادامه داد: با توجه به شرایط موجود تنها یک دقیقه زمان می‌برد تا افراد جان خود را از دست بدهند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: اگر توجهی از سوی دیگر دستگاه‌ها انجام نشود، شاید دو سال آینده باز شاهد این دست از اتفاق‌های تلخ باشیم و باید تأکید کنم نمی‌توانیم در این دست از حوادث انگشت اتهام را به سوی فردی و نهادی نشانه برویم.

داوری گفت: اگر به موضوعات ایمنی توجه نشود، وضعیت تهران از این وضع موجود سخت‌تر می‌شود و من این را به مردم اعلام می‌کنم که نیرو‌های سازمان آتش نشانی با تمام قوا و تجهیزات پای کار هستند.

روزپلاس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار