سودای اشغال شهر‌های ایران در یک سریال ترک؟
کد خبر: ۱۸۴۰۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 05    -    ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
پس از سریال «حریم سلطان» (سده باشکوه) که در آن اشغال شهرهای آذری‌نشین ایران تبلیغ می‌شد، اینک در سریال «پایتخت عبدالحمید» هم، ترک‌ها برخلاف واقعیت‌های تاریخی که در حمله‌های خود، بارها اهالی آذربایجان را قتل‌عام کردند، سودای الحاق این بخش از خاک کشورمان را تبلیغ می‌کنند.

پس از سریال «حریم سلطان» (سده باشکوه) که در آن اشغال شهرهای آذری‌نشین ایران تبلیغ می‌شد، اینک در سریال «پایتخت عبدالحمید» هم، ترک‌ها برخلاف واقعیت‌های تاریخی که در حمله‌های خود، بارها اهالی آذربایجان را قتل‌عام کردند، سودای الحاق این بخش از خاک کشورمان را تبلیغ می‌کنند.

انتشار سکانسی از سریال ترکی «پایتخت عبدالحمید» که در آن دیالوگ‌های ضدایرانی، مداخله‌جویانه و توسعه‌طلبانه از زبان عبدالحمید عثمانی بیان می‌شود، بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشته است.

سودای اشغال شهر‌های ایران در یک سریال ترک؟

در این سریال به اصطلاح تاریخی که از شبکه دولتی TRT ترکیه پخش می‌شود، تمامیت ارضی ایران با شعارها و دیالوگ‌هایی ملتهب تهدید می‌شود. شبکه دولتی TRT در حال پخش فصل چهارم از سریالی درباره زندگی عبدالحمید، یکی از آخرین پادشاهان عثمانی است که دوران سلطنت او همراه با اتفاقات مهم تاریخی از جمله شروع نفوذ صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین است.

عبدالحمید دوم سی و هفتمین سلطان امپراتوری عثمانی است که از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ در قلمرو عثمانی حکومت می‌کرد. سلطان عبدالحمید برای مقابله با قدرت سلطه‌جوی غرب (انگلیس و فرانسه) با یک تاکتیک جدید وارد میدان شد. او سعی کرد با استفاده از نام خلیفه و مقام خلافت خود، جهان اسلام را در برابر غرب متحد کند، از این رو طرح جامعه اسلامی را مطرح کرد.

مسلمانانی که معتقد بودند ضعف دولت عثمانی در نتیجه دوری از اسلام و شریعت اسلام است از طرح جامعه اسلامی استقبال کردند و بزرگانی، چون سیدجمال‌الدین اسدآبادی و مصطفی کامل از مصر و ابوالهدی از سوریه و عبدالرشید از سیبری و حرکت سنوسیه در لیبی از تشکیل جامعه اسلامی پشتیبانی کردند.

عملکرد این سلطان عثمانی نشانه‌ای از تلاش وی برای بازگرداندن اقتدار ممالک اسلامی است، با آنکه در نهایت اقدامات او به نتیجه نمی‌رسد و متأسفانه در سال‌های پس از حکومت وی و به خصوص پس از شکست عثمانی در جنگ جهانی اول، سلطه غرب بر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا شدت بیشتری پیدا کرد، اما

در آنچه سریال ترکی «پایتخت عبدالحمید» نمایش داده می‌شود، این سلطان عثمانی فردی نشان داده می‌شود که با عقاید قومیت‌گرا به دنبال کشورگشایی و تصرف شهرهای ایران است!

جعل تاریخ در سریال‌های ساخت ترکیه آنقدر زیاد است که نمی‌توان برای آن حد و محدوده‌ای قائل بود. در سریال «حریم سلطان» (سده باشکوه) که چند سال پیش در ایران، تب و تاب دیدن آن ایجاد شده بود و به زندگی سلطان سلیمان عثمانی می‌پرداخت، سازندگان سریال حتی به نوع پوشش سلطان عثمانی و دوران سلطنت وی توجه نکرده بودند و دربار یک پادشاه مسلمان شبیه دربار یک پادشاه اروپایی شباهت داشت و زنان درباری نیز با لباس‌های سبک غربی خودنمایی می‌کردند.

در همان سریال «حریم سلطان» نیز دروغ‌هایی درباره دوستی با مردم ایران و منطقه آذربایجان ایران بیان شد در حالی که در واقعیت تاریخی، سلطان سلیمان به ایران دوران صفوی حمله می‌کند و با پیش کشیدن تفاوت‌های مذهبی، قصد تصرف تبریز را داشته است. در این جنگ برخلاف دروغ‌های سریال بسیاری از مردم آذربایجان ایران در دفاع از وطن خود کشته می‌شوند، اما تاریخ‌سازی در سایه نوعثمانی‌گری در ترکیه این بار در بیان دیالوگ‌های تخیلی از زبان عبدالحمید دوم بیان می‌شود.

در یکی از سکانس‌های این سریال، سلطان عثمانی خطاب به درباریانش می‌گوید: «آذربایجان در قلب و اندیشه ماست! تبریز، ارومیه و سلماس شهرهای ترکان هستند! ما این شهرها را در هر زمانی می‌خواهیم! ممکن است وظیفه آن‌ها (ایرانی‌ها) ندادن باشد، اما وظیفه ما خواستن و گرفتن این مناطق است، شاید امروز نه، ولی روی خواهد آمد که در تبریز پرچم ترک برافراشته خواهد شد.»

روزنامه جوان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
2
9
توی جنگ چالدران دلاوران سرزمین مان جانه درمقابل ترکان عثمانی ایستادن و مقا ومت کرند ودر راه وطن به شهادت رسیدند ولی وجبی از خاک وطن را به بیگانه ندادن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
3
3
فکر میکنم مناطق کردنشین ترکیه باید به دامان ایران برگردد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
فعلا شما مواظب باش مستعمره چین نشوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار