اعمال محدودیت‌‌های کرونایی در ۹ استان
کد خبر: ۱۸۴۰۱۵
تاریخ انتشار: 2020 July 05    -    ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه به ۹ استان مجوز داده شده است که مشاغل سطح ۳ و ۴ شهرستان‌‌های قرمزشان را تعطیل کنند، گفت: : در برخی استان‌‌ها که اپیدمی کرونا در آنها زودتر شروع شد بیش از ۵۰ درصد افراد به کرونا مبتلا شده‌‌اند.

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه از فردا 15 تیرماه، استفاده از ماسک در تمام ادارات دولتی و مکان‌‌های عمومی پرازدحام نظیر مترو، حمل و نقل عمومی و پاساژها اجباری خواهد شد، گفت: وظیفه اجرایی این موضوع را ارائه دهندگان خدمات به عهده خواهند داشت؛ به افرادی که ماسک ندارند نیز خدمات ارائه نخواهد شد و اگر کارمندی از ماسک استفاده نکند برای او غیبت محسوب خواهد شد.

وی افزود: نظارت بر این امر در حلقه اول بر عهده وزارت کشور و کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کروناست و با چهار سطح که ما طراحی کرده‌‌ایم وزارت بهداشت این نظارت را انجام خواهد داد. رئیس جمهور درخواست ارائه گزارش از وزارت بهداشت و برخورد با متخلفین را دارند؛ ما ناظرین را به ادارات می‌‌فرستیم و سامانه 190 نیز آماده دریافت گزارش‌‌های عمومی است؛ همچنین مردم می‌‌توانند با اسکن بارکد صنوف به سوالاتی پاسخ دهند که پاسخ دادن به این سوالات رایگان است و ما بر اساس پاسخ آن سوال‌‌ها به محل مراجعه می‌‌کنیم.

وضعیت کشور از لحاظ شیوع کرونا

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کشور از لحاظ شیوع کرونا تصریح کرد: کشور ما بزرگ است و با کشورهای دیگر که مساحت کمی دارند متفاوت است. آمریکا عملاً دچار پیک دوم شده است و دیروز 55 هزار مورد ابتلای جدید در یک روز داشته است و تعداد کشته‌‌های این کشور رو به افزایش است؛ برزیل و روسیه نیز وضعیت مشابهی دارند. در منطقه ما نیز آمار کشورهای پاکستان و عربستان رو به افزایش است.

حریرچی: کرونا به شدت در حال گسترش است

وی ادامه داد: در کشور ما برخی استان‌‌ها مانند خوزستان، بوشهر، آذربایجان‌‌های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه در شرایط اسفند و فروردین وضعیت آرامی داشتند و در واقع این استان‌‌ها الان در حال تجربه موج اول هستند و ما نگران استان‌‌هایی مانند فارس هستیم که ممکن است در آینده موارد زیاد ابتلا داشته باشند.

ابتلای بیش از 50 درصد افراد برخی استان‌‌ها به کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا 18 میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌‌اند، تصریح کرد: بررسی‌‌هایی که انجام دهیم نشان داد در برخی استان‌‌ها که اپیدمی کرونا در آنها زودتر شروع شد بیش از 50 درصد افراد به کرونا مبتلا شده‌‌اند بنابراین آمارهایی در حد 18 میلیون خیلی عجیب نیست اما نکته کلیدی این است که سابق بر این تصور می‌‌شد که هرکس به کرونا مبتلا شد ایمنی کوتاه‌‌مدتی دارد اما این‌‌طور نیست و با توجه به اینکه مقالات نشان می‌‌دهد بعد از 3 ماه سطرح سرمی آنتی بادی کاهش می‌‌یابد و احتمال ابتلای مجدد به خصوص در افراد کم علامت وجود دارد.

حریرچی با اظهار امیدواری نسبت به ثبات یا نزولی شدن آمار مرگ و میر کرونا در ایران بیان کرد: افزایش مرگ و میر تا حدود 200 مورد خیلی بعید نیست.

وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی‌‌کنیم

حریرچی با بیان اینکه کشور و استانی موفق است که ابتلا را طوری عقب بیندازد که به زمان کشف واکسن برسد، گفت: ما هنوز وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی‌‌کنیم. الان فوتی‌‌ها سه رقمی شده است، زمانی که تعداد فوتی‌‌ها دو رقمی شده بود در حال برنامه‌‌ریزی برای رساندن تعداد فوتی‌‌ها به زیر 10 بودیم و وزارت بهداشت اقداماتی طراحی کرده بود اما یک اتفاق مهم افتاد؛ اینکه ما باید حتماً مانند کشورهای دیگر بازگشایی‌‌ها را انجام می‌‌دادیم و ما باید بازگشت فعالیت‌‌های تقریباً عادی را به خاطر معیشت مردم داشته باشیم؛ بازگشایی قابل قبول است اما عوارض خود را نیز دارد و باعث افزایش موارد ابتلا و بستری و در نتیجه مرگ و میر می‌‌شود.

مجوز تعطیلی‌‌های کرونایی به 9 استان داده شده است

وی افزود: تجربه ما و کشورهای مشابه نشان می‌‌دهد تعطیلی یکپارچه کشور به نفع نیست؛ همانطور که در اسفند و فروردین تعطیلی داشتیم استان‌‌های جنوبی ما درگیر نبودند اما عوارض تعطیلی را از لحاظ کسب و کار تحمل کردند؛ بهترین الگویی که در ستاد ملی کرونا تصویب شده است الگوی شهرستانی در قالب تصمیم‌‌گیری استانی است؛ الان به 9 استان مجوز داده شده است که مشاغل سطح 3 و 4 شهرستان‌‌های قرمزشان را تعطیل کنند که مشاغلی مانند رستوران، تالار، قهوه‌‌خانه، آرایشگاه‌‌های زنانه، سینما، تئاتر، مصلی‌‌ها و مساجد و ... مشمول این تعطیلی‌‌ها هستند.

حریرچی با بیان اینکه این تصمیم‌‌گیری به‌‌صورت هفتگی انجام می‌‌شود و ممکن است برای تهران نیز چنین تصمیمی اتخاذ شود، یادآور شد: شهر تهران هنوز قرمز نیست اما در مرحله هشدار است.

به دلیل تراکم بالایی که در استان تهران و حاشیه آن و استان البرز داریم رقم‌‌های جزئی افزایش می‌‌تواند به صورت تصاعدی و انفجاری بالا برود.

برگزاری مراسم عروسی و عزا توجیهی ندارد

وی در خصوص بازگشایی تالارها خاطرنشان کرد: در 9 استان مراسم عروسی و عزا ممنوع شده است؛ متأسفانه فرهنگ برخی از مردم این است که این مراسم را برگزار کنند؛ در بیمارستان امام خمینی که امروز از آن بازدید داشتم یک آقای 32 ساله دو روز بعد از عروسی‌‌اش بستری شده بود و بسیار بدحال بود و الان برگزاری این مراسم هیچ توجیهی ندارد. استاندار خوزستان امروز در جلسه ستاد ملی می‌‌گفت ما از برخی افراد تعهد گرفتیم که مراسم ترحیم برگزار نکنند اما 5 هزار نفر جلوی خانه متوفی تجمع کرده‌‌اند. برخی از مردم در بینش نسبت به بیماری دچار مشکل شده‌‌اند و برخی دیگر عالم بی‌‌عمل هستند.

احتمال انتقال دادن بیماری توسط کودکان و جوانان بیشتر است

حریرچی با بیان این‌‌که الان افراد جوان‌‌تری را بیشتر در بین مبتلایان می‌‌بینیم؛ تأکید کرد: شاید این مسئله به این دلیل است که در ماه‌‌های گذشته سالمندان بیشتر به کرونا مبتلا شده‌‌اند؛ پیر، جوان و کودک از لحاظ قرارگرفتن در معرض ابتلا به کرونا، یکسانند اما در کودکان، نوجوانان و جوانان، علائم بیماری کم است یا این افراد فاقد علامت هستند و به همین دلیل احتمال انتقال بیماری توسط این افراد بالاتر است.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار