باورکردنی نیست؛ اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز ندارند!
کد خبر: ۱۸۴۰۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 06    -    ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
چند وقت پیش کاربری در توییتر با نام کاربری KylePlantEmoji تفسیر جالبی از درجات صدای درون کرد و به این مطلب اشاره نمود که برخی از مردم چیزی را که در موردش فکر می‌کنند، می‌شنوند، در حالی که برخی‌ها هم افکارشان را تنها به صورت اندیشه‌های غیرکلامی و انتزاعی به ذهن می‌آورند و مجبورند که آگاهانه آنها را به نسخه متنی تبدیل کنند.

باورکردنی نیست؛ اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز ندارند!

باورکردنی نیست، اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز یا مونولوگ روایی درون را ندارند!«تابناک با تو» - از همان اول صبح که پا می‌شویم، جریان زندگی و کارهایی که می‌خواهیم بکنیم و احساسمان را یک طورهایی با زبان مادری، در ذهنمان روایت می‌کنیم. چیزهایی مثل:

-چقدر خوابم می‌یاد
-حال ندارم برم سر کار
-کاش فرصت بود ورزش می‌کردم
-از سر کار که اومدم، یادم باشه ماست بخرم
-عصر برم پیش دوستم
-چقدر هوا گرم و خفه است

چنین عباراتی مرتب به ذهنمان می‌آید. این راوی درون هم همراه کارهای ساده روزمره همراه ماست و هم حین اندیشه در مورد چیزهای مهم‌تر. حتی ثابت شده که ما در طی رؤیاها و حالات کاهش سطح هوشیاری هم این صدای درون را داریم.

البته شما این صدای درون را نباید با توهم‌های شنوایی شیزوفرنی اشتباه بگیرید!

ظاهرا این امر، آنقدر بدیهی است که تصور نمی‌کنیم که برخی از آدم‌ها ممکن است با دیگران تفاوت داشته باشند. به علاوه این جریان سیال فکری و فکر کردن به صورت واژه‌ها یا چیزی که به آن صدای درون می‌گویند، در همه انسان‌ها به یک صورت نیست. مثلا در بچه‌های کوچک این صدای درون کمتر است.

چند وقت پیش کاربری در توییتر با نام کاربری KylePlantEmoji تفسیر جالبی از درجات صدای درون کرد و به این مطلب اشاره کرد که برخی از مردم چیزی را که در موردش فکر می‌کنند، می‌شنوند، در حالی که برخی‌ها هم افکارشان را تنها به صورت اندیشه‌های غیرکلامی و انتزاعی به ذهن می‌آورند و مجبورند که به صورت آگاهانه آنها را به نسخه متنی تبدیل کنند.

باورکردنی نیست، اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز یا مونولوگ روایی درون را ندارند!

جالب بود که وقتی کاربران این نوشته را خواندند، افرادی از هر دو سوی طیف تعجب کردند و در توییت‌هایشان می‌خواستند تصور کنند که دنیای آدم‌های دیگر، به چه صورتی است.

در واقع این پدیده صدای درون از دهه ۱۹۳۰ میلادی، منشا بحث و جدل بوده، یعنی زمانی که یک روانشناس روس به نام لو ویگوتسکی، صحبت از درونی شدن مکالمات خارجی کرد.

تصور می‌شود که قسمتی موسوم به بروکای مغز در هر دو فرایند مکالمه بیرونی و درونی درگیر باشد.

پژوهشگری به نام راسل تی هرتلبرت که استاد روانشناسی دانشگاه نوادا است، بیش از هر کس دیگری روی این مطلب کار کرده است. پژوهش‌های او هم نشان داده است که برخی پژواک درونی ذهنی به صورت کلامی ندارند. اما کسانی که این طور نیستند نباید نگران باشند، چرا که آنها نوع دیگری از پژواک درونی جریان تفکر را به صورت دیداری تجربه می‌کنند.

امیدوارم مطلب را خوب رسانده باشم، تا بتوانم از شما بپرسم، که آیا شما هم جزو افرادی هستید که صدای درونی ندارید و یک روایت درونی متنی از کارها و احساسات به صورت غیرارادی ندارید؟

برای اینکه اطمینان خاطر کسی کنید که نداشتن روایت درون نداشتن، چیز غیرطبیعی نیست به اسکرین شات این توییت‌ها توجه کنید:

باورکردنی نیست، اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز یا مونولوگ روایی درون را ندارند!

باورکردنی نیست، اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز یا مونولوگ روایی درون را ندارند!

باورکردنی نیست، اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز یا مونولوگ روایی درون را ندارند!

منبع: یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاربر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
1
1
برای من وحشتناکه صدای درون ترجیح‌میدم اصلا نداشتهوباشم‌ب هی مواقع شاید ولی در کل اصلا موافق نیستم‌با صدای درون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
1
صدا ها چند نوع هستند ۱-صدایی که خارجیه گفته صدای وجدانه۲-اگر صدای خش خش یا مانند آن باشد باد کله است ۳-اگرصدا درموردمطالبی که قبلآشنیده بشنود نشانه بیماری آلزایمر و یا بیمار یست
صبحان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
1
2
صدا ها چند نوع هستند ۱-صدایی که خارجیه گفته صدای وجدانه۲-اگر صدای خش خش یا مانند آن باشد باد کله است ۳-اگرصدا درموردمطالبی که قبلآشنیده بشنود نشانه بیماری آلزایمر است۴-اگر صدا در زمان حال از جایی دیگه بشنود شاید منابع اطلاعاتی گوشی در گوشش گذاشتند که کنترل و یا اذیتش کنند ۵-اگر صدا های مختلف و در مکان های مختلف میشنود و از چیزهایی که دیگران نمی دانند حرف میزند و درست باشد فرد صاحب غیب گویی شده لذا امام رضا فرمود حضرت خضر میآید و بر ما سلام میکند و امامان فقط صدایش را میشنوند ولی اورا نمی بینند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار