آیا جملات انگیزشی، ما را به موفقیت می‌رساند؟
کد خبر: ۱۸۳۹۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 05    -    ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
اکثر مردم عادی جهان، دوست دارند این جملات را بخوانند و در خود احساس خوبی ایجاد کنند، اما غافل از این هستند که شاید این احساس خوب، باعث بی‌اعتنا شدن بیشتر آن‌ها نسبت به مشکلات واقعی زندگی و اطراف‌شان می‌شود؛ چرا که در ذهن آن‌ها سرابی از خوشبختی و موفقیت ترسیم شده و آن‌ها را از حقایق تلخ مشکلات پیرامون‌شان دور کرده است.

آیا جملات انگیزشی، ما را به موفقیت می‌رساند؟

آیا جملات انگیزشی، ما را به موفقیت می‌رساند؟«تابناک باتو» ـ فرقی نمی‌کند در کتاب‌فروشی‌ها دنبالش باشید، سرچ در گوگل یا قسمت جستجوی شبکه‌های اجتماعی... کافی است عبارت «جملات انگیزشی» را سرچ کنید؛ تعداد بی‌شماری جمله‌ی انگیزشی پیدا می‌کنید که ظاهراً چراغ راهنمایی برای تمام مردم جهان، در هر موقعیت، میزان هوش، درک، توانایی و سن و سالی برای رسیدن به قله‌های موفقیت است.

اگر بیشتر جستجو کنید، می‌توانید سمینارهایی بیابید که فردی در مقام گوینده، چنان شما را با افق روشنی مواجه می‌کند که گویی در یک‌قدمی موفقیت هستید. اما سوال اساسی اینجاست؛ آیا جمله‌های انگیزشی واقعاً در ما انگیزه ایجاد می‌کند؟

بگذارید جواب آخر را همین اول بدهیم. «خیر»

اکثر مردم عادی جهان، دوست دارند این جملات را بخوانند و در خود احساس خوبی ایجاد کنند، اما غافل از این هستند که شاید این احساس خوب، باعث بی‌اعتنا شدن بیشتر آن‌ها نسبت به مشکلات واقعی زندگی و اطراف‌شان می‌شود؛ چرا که در ذهن آن‌ها سرابی از خوشبختی و موفقیت ترسیم شده و آن‌ها را از حقایق تلخ مشکلات پیرامون‌شان دور کرده است. تحقیقات علمی روان‌شناسان نیز همین موضوع را تایید می‌کند که خواندن جملات انگیزشی، همان حسی را در انسان ایجاد می‌کند که به نتیجه رسیدن آن کار در واقعیت ایجاد می‌کند.

به عبارت دیگر، حس خوبِ خواندن این جملات با حس به نتیجه رسیدن در واقعیت برابری می‌کند. این واقعاً یک فاجعه است؛ چرا که فرد از خود رضایتی کاذبی خواهد داشت و کمتر به انجام دادن کار‌هایش تمایل دارد؛ از طرفی فرد با خواندن این جملات، آن‌چنان حس خوبی از خود و مفید بودن پیدا می‌کند که دیگر نیازی به کوشش بیشتر در خود احساس نمی‌کند.

هر انسانی در حد توانایی‌هایش دارای هنر، دانش و خلاقیتی است که می‌تواند بسته به میزان این داشته‌ها به اهداف خود برسد. شاید بگویید اهداف بلندپروازانه‌تر چه؟ بر هیچ ‌کس پوشیده نیست که جرقه‌ی ایجاد اهداف بلندپروازانه، به‌خاطر داشتن انگیزه یا انگیزه‌هایی در ذهن فرد ایجاد می‌شود و همان انگیزه‌ها کافی است تا انسان را برای رسیدن به اهدافش ترغیب کند؛ از طرفی ایجاد انگیزه‌های کاذب ممکن است باعث ایجاد طمع و یا ترس در وجود فرد شود و او را ناخواسته از اهدافش دور کند. پس اگر در خود توانایی‌های فوق‌العاده‌ای می‌بینید که برای رسیدن به آرزوهایتان کافی است، پس دست به طناب پوسیده‌ی جملات انگیزشی نگیرید.

آیا جملات انگیزشی، ما را به موفقیت می‌رساند؟

آیا تمام جملات انگیزشی پوچ هستند؟

جواب این سوال نیز «خیر» است، چون برخی از این جملات از بزرگان، فلاسفه و دانشمندان هستند و سال‌ها تجربه و دانش در پس آن نهفته است. اما مشکل جای دیگری است. بدانید افرادی که یک جمله‌ی انگیزشی زیبا را می‌بینند و آن‌را بر روی تصویری زیبا از افق دریا قرار می‌دهند و آن‌را در صفحه‌ی خود منتشر می‌کنند، تنها همان جمله را خوانده‌اند. آن‌ها هرگز ده‌ها یا صدها جمله‌ی قبل و بعد آن‌ در کتاب منبع را نخوانده‌اند و درک درستی از منظور نویسنده‌ی آن جمله ندارند.

چه چیزی باید الهام‌بخش ما باشد؟

همچنان که داشتن تصورات مثبت کاذب مانند ادعاهای موجود در کتاب و مستند راز، ما را به موفقیت و خوشبختی نمی‌رساند، شنیدن و خواندن جملات انگیزشی نیز نباید الهام‌بخش ما برای رسیدن به اهداف‌مان باشد.

اینکه برخی افراد اعتقاد دارند با گفتن و تکرار کردن جملات مثبت انگیزشی می‌توانند فرد خوبی باشند، اشتباهی بزرگ مرتکب می‌شوند. فرض کنید جوانی دانشجو روزانه بارها و بارها به خود بگوید «من باهوش‌ترینم.» پس از گذشت مدتی او در خود به این نتیجه می‌رسد که بسیار باهوش است و نیازی به کسب دانش بیشتر یا تلاش در زمینه‌های درسی نمی‌کند و آخر ترم تحصیلی‌اش به سد سخت دروس خود می‌رسد. بیشترین کاری که این جمله‌ها می‌کنند، این است که در واقع راه را برای رسیدن به اهداف تحصیلی این جوان می‌بندند.

چه چیزی ما را به موفقیت می‌رساند؟

وقتی شما زندگی خود را دوست داشته باشید، قطعاً برای آن برنامه‌ریزی خواهید کرد و این خود در شما ایجاد انگیزه‌ای می‌کند که برای رسیدن به اهداف‌تان، هر هزینه‌ای را پرداخت کنید. فکر کردن به مسیر رسیدن به آن اهداف در شما ایده‌هایی ایجاد می‌کند که بهترین ابزار برای محقق شدن آرزوهاست. پس توانایی‌های ذهنی و دانش خود را دست‌کم نگیرید، با بزرگتر‌های با تجربه‌تر مشورت کنید و با کمک آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.

نکته‌ی جالبی که وجود دارد این است که آیا تمام نویسندگانِ جملات انگیزشی خود افرادی موفق بوده‌اند؟ اگر این جمله‌ها موثر و کارآمد بود، قطعاً موفق‌ترین و خوشبخت‌ترین افراد در جهان نویسندگان بوده‌اند.
مجله علمی ایلیاد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
1
10
بسیار از این مقاله روشنگرانه سپاسگزارم. باید به این وسیله راه سوء استفاده تعداد زیادی شیاد که از افسردگی عده ای دیگر نان می خورند بسته شود. من شخصی را می شناسم که مجلات مربوط به این موضوع را به طور منظم مطالعه می کرد اما این مطالب منجر به وارد کردن ایشان به دنیایی با اهداف خیالی شده بود که راه را به آرزوهای کوچک تر اما دست یافتنی و رشد تدریجی و عاقلانه می بست. آخر سر هم بنده خدا بازنشست شده و هشتش گرو نهش هست.
مهدی ریزوندی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
0
سلام
متاسفانه تفسیرهای نادرستی از روشهای موفقیت از جمله خواندن جملات انگیزشی، تکرار جملات (جملات تاکیدی) یا حتی مستند راز در سطح جامعه شده.
مساله اول و اصلی در همه موارد که به اون اشاره شده، اقدام و عمل موثر است. برای پیشرفت در این مسیر نیز روشهای مختلفی توسط افراد مختلفی پیشنهاد شده. مانند تکرار جملات تاکیدی. اتفاقا برای مثالی که که در خصوص دانشجو زدید، واقعیت در خصوص شخص من این بوده که از روز اول در دانشگاه خودم رو نفر اول رشته خودم می دیدم و همیشه خودم رو نفر اول می دونستم. برای همین مثل یک نفر اول رفتار می کردم.
در دوره دبیرستان و مقطع دیپلم معدل و تعداد تجدیدی افتضاحی داشتم، با تغییر شیوه نگرشم به همه چیز (و تغییر شیوه درس خواندن و مطالعه - همون اقدام) موفق شدم نفر اول باشم.
خواندن، فکر کردن، تکرار، تلقین بدون عمل و اقدام قطعا موثر نیست، اما اینکه روشهای موثر در موفقیت رو فقط به تفکر محدود کنیم و اقدام رو از اون حذف کنیم، کار درستی انجام نداده ایم. پس جملات تاکیدی، جملات انگیزشی، تلقین، قانون جذب و ... موثر هستند اگر همراه با اقدام باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار