اینترنت بین المللی و داخلی چیست؟
کد خبر: ۱۸۳۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 04    -    ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
همه ما هر روز با آن کار می‌‍کنیم، از طریقش غذا سفارش می‌دهیم و نیازهایمان را برآورده می‌کنیم. حتی وقتی می‌خواهیم از یک نقطه شهر به نقطه دیگری برویم، این اینترنت است که به ما کمک می‌کند تاکسی پیدا کنیم و بدون پول نقد جابجا شویم. اینترنت بین‌الملل این روزها نقش مهمی در زندگی ما دارد تا جایی که اگر نباشد خیلی از فرایندهای زندگی روزمره فلج می‌شوند.

 همه ما هر روز با آن کار می‌‍کنیم، از طریقش غذا سفارش می‌دهیم و نیازهایمان را برآورده می‌کنیم. حتی وقتی می‌خواهیم از یک نقطه شهر به نقطه دیگری برویم، این اینترنت است که به ما کمک می‌کند تاکسی پیدا کنیم و بدون پول نقد جابجا شویم. اینترنت بین‌الملل این روزها نقش مهمی در زندگی ما دارد تا جایی که اگر نباشد خیلی از فرایندهای زندگی روزمره فلج می‌شوند. و البته این کاربرد، فقط به روزمره محدود نیست: مراودات مالی، خریدهای بزرگ، ثبت نام‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان همه با اینترنت انجام می‌شوند. اینترنت کاری کرده که فرستادن یک پیام، از شکل فیزیکی خودش در آمده و با ده برابر سرعتی انجام شود که نامه‌های قرن بیستم به مقصد می‌رسیدند. پس مهم است که کاربرد آن را بشناسیم. در این مطلب، سعی می‎‌کنیم اینترنت بین‌الملل و اینترنت داخلی را بررسی کنیم.


اینترنت بین‌الملل

در چهل سال گذشته، سیستم جهانی ارتباط از راه دور (global telecommunications) و فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی (Internet Service Providers یا ISPها) ساختاری بسیار گسترده برای ارتباط ساخته‌اند که شهرها و کشورهای مختلف از طریق آن‌، به هم وصل می‌شوند. اینترنت بین‌‍الملل، برای لجستیک جهانی، برق، گاز، آب، دولت‌، ساخت و سازهای بزرگ، فروش و… ضروری است. اما این سرویس‌دهندگان کجا مستقر هستند؟ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شانزده کمپانی (که در هفت کشور مختلف قرار دارند) مرکز شبکه اینترنت بین‌الملل هستند که هر کدام مسئول کمی بیش از یک درصد اتصالات آن هستند. شرکت Level 3 Communications در ایالات متحده، مرکز این شبکه است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شرکت‌های آمریکایی، صاحب بیش از چهل درصد لینک‌ها در جهان هم هستند.


اینترنت بین‌الملل چطور کار می‌کند؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که “اینترنت چطور کار می‌کند؟”. اینترنت بین‌الملل، در واقع یک شبکه خیلی بزرگ از کامپیوترهای اختصاصی است که روتِر یا router نام دارد. کار هر روتر، اطلاع از شیوه جابجایی بسته‌های کوچک اطلاعات از مبدا به مقصد است. هر بسته، تا رسیدن به مقصد نهایی‌اش می‌تواند از چندین روتر رد شود. به بسته‌های جابجا شونده بین مقاصد مختلف هاپ (hop) می‌گویند. اولین روترهای اینترنت، در سال اختراع این شبکه یعنی ۱۹۶۹ تنها چهار کامپیوتر بودند اما این روزها میلیون‌ها کامپیوتر در سر تا سر جهان میزبان شبکه هستند. فناوری که اینترنت بین‌الملل یا شبکه جهانی برای انتقال پیام استفاده می‌کند، یک فناوری ساده است که نزدیک به صد و چند سال پیش به وجود آمده: فیبر نوری. فیبرهای نوری یا همان کابل‌ها این روزها از طریق خشکی و دریا، به نقاط زیادی از جهان کشیده شده‌اند تا مردم همه قاره‌ها بتوانند به این شبکه دسترسی داشته باشند.
فرق ترافیک داخلی و ترافیک جهانی (اینترنت بین‌الملل) چیست؟

بعضی از اپراتورهای اینترنت در کشورمان، هزینه‌های ترافیک داخلی و ترافیک خارجی را تفکیک کرده‌اند و قیمت‌های متفاوتی برای این خدمات دریافت می‎کنند. سایت‌هایی که روی سرورهای داخلی اجرا شده‌اند (مثل خبرگزاری‌ها، سایت‌های بانکی، سایت مدارس و دانشگاه‌ها، شبکه‌های اجتماعی ایرانی و…) سایت‌های داخلی هستند و سایت‌ها و اپلیکیشن‎هایی روی سرور خارجی، ترافیک خارجی محسوب می‎شود. دو سال پیش بود که سازمان مخابرات ایران اعلام کرد هزینه ترافیک در سایت‌های داخلی، کمتر از سایت‌های خارجی خواهد بود. سازمان تنظیم مقررات دویست سایت پربازدید ایرانی را مشخص کرد و با تفکیک آن‌ها، هزینه اینترنت مصرفی کاربران را کاهش داد. با اجرای این قوانین، کاربران علاوه بر پرداخت هزینه کمتر نسبت به اینترنت بین‌الملل سرعت دسترسی و دانلود بالاتر را هم تجربه می‌کنند.

ترافیک داخلی مربوط به سایت ها و پیام رسان هایی است که سرور آن در داخل ایران وجود دارد. برای مثال سرور های شبکه اجتماعی اینستاگرام ، خارج از ایران است . بنابراین ترافیک داخلی به آن تعلق نمی گیرد و با ترافیک بین المللی محاسبه می شود. شایان ذکر است که ترافیک بین الملل دوبرابر ترافیک داخلی است.

از ابتدای قرن بیست و یکم، دسترسی کاربران در کشورهای مختلف به اینترنت بین‌الملل چند برابر شده. برای مثال در سال ۲۰۰۰ در قاره آفریقا، تنها ۲% مردم به اینترنت دسترسی داشتند، این آمار در سال ۲۰۱۹ به ۲۸.۲% رسیده. توجه داشته باشید که بیشتر بخش‌های آفریقا شهرنشین نیست. در کشوری مثل ایالات متحده آمریکا، همین آمار از ۳۶% در سال ۲۰۰۰ به ۷۷.۲% رسیده. همین آمارها، به ما می‎گویند که نقش شبکه اینترنت بین‌الملل در زندگی بشر و البته ارتباطات مهم سیاسی و اجتماعی روز به روز بیشتر می‎شود (شاید حتی بیشتر از چیزی که امروز تجربه می‌کنیم) و ارتقا کیفیت، سرعت و محتوای اینترنت نیاز به تعداد زیادی متخصص دارد. اینترنت آینده، ده‌ها برابر بهتر از امروز است!


منظور تعرفه های غیر حجمی یا نامحدود چیست؟

برخی از کاربران تصور این را دارند که طرح های خود نامحدود است در حالی که اینطور نیست.تعرفه های جدید با عنوان غیر حجمی به کاربران ارائه خواهد شد.سرویس های غیر حجمی به این معناست که ارتباط اینترنتی شما وابسته به حجم نیست و شما پس از مصرف ترافیک های منصفانه هم میتوانید از اینترنت استفاده کنید اما به جای قطع اینترنت با کندی سرعت مواجه خواهید شد که جهت رفع آن باید ترافیک جداگانه خریداری کنید.

صفرو یک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
4
کلا اینترنت خیلی گران به مصرف کننده فروخته میشود و به هر نوع خرید اینترنت 9درصد ارزش افزوده هم اضافه میگردد که معلوم نیست
مصرفش چیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار