بازسازی چهره مرد ۸ هزار ساله‌ چشم‌آبی و موقهوه‌ای
کد خبر: ۱۸۳۸۲۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 04    -    ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
حدود ۸ هزار سال پیش، جمجمه یک مرد اسکاندیناویایی که حدود ۵۰ سال سن داشت، روی یک تیرک چوبی برافراشته شد و هزاران سال بعد در سوئد در جایی به نام Motala در سال ۲۰۱۲ کشف شد. حالا بعد از گذشت این همه سال یک هنرمند و دانشمند پزشکی قانونی به نام اسکار نیلسون، از روی بقایایی این جمجمه توانسته، صورت این مرد را بازسازی کند.

بازسازی چهره مرد ۸ هزار ساله‌ چشم‌آبی و موقهوه‌ای

بازسازی چهره مرد ۸ هزار ساله‌ چشم‌آبی و موقهوه‌ای«تابناک با تو» - حدود ۸ هزار سال پیش، جمجمه یک مرد اسکاندیناویایی که حدود ۵۰ سال سن داشت، روی یک تیرک چوبی برافراشته شد و هزاران سال بعد در سوئد در جایی به نام Motala در سال ۲۰۱۲ کشف شد.

حالا بعد از گذشت این همه سال یک هنرمند و دانشمند پزشکی قانونی به نام اسکار نیلسون، از روی بقایایی این جمجمه توانسته، صورت این مرد را بازسازی کند.

جمجه این مرد، همراه جمجمه ۸ انسان بالغ دیگر و یک شیرخوار در خاک رسوبی منطقه کشف پیدا شده بود.

این کشف مهم بود، چون نخستین بار که دانشمندان می‌دیدند که سر انسان‌هایی متعلق به دوره نوسنگی که شکارچی-گردآورنده بودند، جدا شده و بقایای تیرک‌های چوبی در داخل جمجمه نشان می‌داد که سر آنها مدت‌ها بر تیرک‌های چوبی برافراشته شده بود.

تا آن زمان انسان‌ها به تمامیت پیکرها احترام می‌گذاشتند و عادت وحشیانه جدا کردن سر از تن، بعدها در بین انسان‌ها پیدا شد.

نیلسون جمجمه مرد ۸ هزار ساله را اسکن کرد و قالب سه‌بعدی پلاستیکی آن را ساخت. بعد با استفاده از شواهد ژنتیک این مرد که نام مستعار لوددیگ را بر او نهاده بود، چشمان آبی و موهای قهوه‌ای و پوست نسبتا روشن را برایش متصور شد.

بازسازی چهره مرد ۸ هزار ساله‌ چشم‌آبی و موقهوه‌ای

اما بزرگ‌ترین چالش بازسازی آرواره زیرین این مرد که از بین رفته بود. متاسفانه در دیگر پیکرهای دیگر کشف شده از عهد نوسنگی استخوان آرواره به خوبی محفوظ نمانده بود و نیلسون با حدس و گمان این قسمت از جمجمه و صورت را برایش ساخت.

دست آخر، ردایی از چرم خرس وحشی بر روی بالاتنه لودویگ انداخت تا همه چیز طبیعی‌تر به نظر برسد.

در مورد آرایش موهای لودویگ هم نیلسون مدتی تلاش کرد و متوجه شد که او موهای تنکی در جلوی سر و یک موی دم اسبی بسته شده در قسمت پشت دارد.

بازسازی چهره مرد ۸ هزار ساله‌ چشم‌آبی و موقهوه‌ای

علت مرگ لودویگ به درستی مشخص نیست. روی سقف جمجمعه او آثار یک زخم یک اینچی مشاهده شد. اما در این قسمت شواهد بهبود پیدا شد. به صورت مشابهی روی سر مردان و زنان پیدا شده در محل کشف، آثار آسیب و تروماهای مشهود بود. اما مشخص بود که از این افراد مدتی نگهداری شده تا زخم‌هایشان بهبود پیدا بکنند و به زندگی برگردند.

اما راز بزرگ این است که علت جدا شدن سر و استخوان آرواره زیرین چیست؟ آیا اینها توسط انسان‌های دیگر جدا شده بودند یا فرایند تجزیه منجر به آن شده است.

منبع: یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
11
7
مطمئنا چشاش آبی نبوده
پاسخ ها
رضا
| |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
نکنه فامیلتونه و میشناسیش؟
ناشناس
| |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
احتمالا نارنجی بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
1
2
بهتر بود یه عکس از جمجمه کشف شده میذاشتید مقایسه کنیم ببینیم چقدر شبیه شده
حق بین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
1
1
چشماش در این عکس طوسی روشن یا خاکستری روشن دیده میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
ببخشید دیگه آبیش کم رنگ شد! تو هم حالت خوشها!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار