احساس بوهایی که وجود خارجی ندارند
کد خبر: ۱۸۳۶۴۳
تاریخ انتشار: 2020 July 01    -    ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
زوال عقل یا دمانس عبارتی فراگیر در مورد مجموعه ای از بیماری ها و شرایط مرتبط با آسیب مغزی است و نوع علائمی که بیماران دمانس تجربه می کنند بسته به ناحیه ای از مغز که دچار آسیب می شود، متفاوت خواهد بود؛ برای مثال یکی از نشانه ها به حس بویایی مربوط می گردد که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهیم کرد.

علائم بیماران دمانس ؛ احساس بوهایی که وجود خارجی ندارند

علائم بیماران دمانس ؛ احساس بوهایی که وجود خارجی ندارند«تابناک با تو» - زوال عقل یا دمانس عبارتی فراگیر در مورد مجموعه ای از بیماری ها و شرایط مرتبط با آسیب مغزی است و نوع علائمی که بیماران دمانس تجربه می کنند بسته به ناحیه ای از مغز که دچار آسیب می شود، متفاوت خواهد بود؛ برای مثال یکی از نشانه ها به حس بویایی مربوط می گردد که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهیم کرد.

زوال عقل، ابتدای پایان است و علائم آن متاسفانه بر اثر گذشت زمان وخامت پیدا می کنند. در نتیجه ضروری است که توجه کافی را به علائم هشدار دهنده در همسر یا اطرافیان خود داشته باشید تا یک گام نسبت به بیماری جلوتر باشید و کیفیت زندگی عزیزان خود را تا حد ممکن بالا ببرید. هم اکنون ۴۰۰ نوع مختلف از بیماری دمانس یا زوال عقل وجود دارد و در نتیجه نمیتوان یک حکم کلی را در مورد علائم بیماران دمانس صادر کرد.

اما یکی از دلایلی که نمی توان اشکال خاص بیماری دمانس را تشخیص داد شباهت علائم انواع آن به یکدیگر است.

برای مثال از دست دادن حافظه که به مرور زمان نیز بدتر می شود در اغلب بیماران دمانس دیده می شود. با این حال برخی اشکال خاص این بیماری در وهله نخست بخش هایی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهند که ارتباطی به حافظه ندارند. مثلا زوال عقل جسم لویی از جمله مواردی است که ارتباطی با از دست دادن حافظه ندارد.

اجسام لویی میتوانند در بخش های مختلفی از مغز تجمع پیدا کنند اما به طور مشخص قسمت هایی که به تفکر، حرکت، درک بصری و تنظیم خواب و هوشیاری مربوط می شوند تحت تاثیر این نوع از دمانس قرار می گیرند.

علائم بیماران دمانس ؛ احساس بوهایی که وجود خارجی ندارند

در واقع همین موضوع است که زوال عقل با اجسام لویی را از سایر انواع متمایز می کند؛ اینکه فقدان حافظه تا مراحل پایانی بیماری رخ نمی دهد و در عوض فرد دچار تغییرات رفتاری و حالات روحی می شود و مثلا شاهد نوعی بی تفاوتی، دلهره، افسردگی، هذیان یا تفکرات نادرست و یا پارانویا در او خواهید بود.

هذیان در بیماران دمانس لویی نیز میتواند به شکل توهم خود را نشان دهد که کلا دید، شنوایی و بویایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

براساس گفته پزشکان یکی از نشانه های ابتلا به زوال عقل احساس بویی است که وجود ندارد:

از دیگر علائم دمانس با اجسام لویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

* مشکل در درک، تفکر، حافظه و داوری (که این شبیه به آلزایمر است هرچند که در این بیماری حافظه کمتر آسیب می بیند)
* پریشانی یا بی خوابی که ظرف چند دقیقه یا چند ثانیه میتواند تغییر کند
* حرکت آرام، سفتی دست و پا و رعشه (لرزش غیر ارادی)
* خواب ناراحت که غالبا با حرکات خشن یا فریاد همراه است.
* غش یا ناپایداری در حرکت

تمامی این علائم میتوانند فعالیت های روزمره را برای بیماران دمانس دشوار کنند و این افراد در نهایت توانایی مراقبت از خود را از دست میدهند. گفتنی است افزایش سن و مذکر بودن شانس ابتلا به دمانس لویی را در افراد بیشتر می کند.

علائم بیماران دمانس ؛ احساس بوهایی که وجود خارجی ندارند

طبق پژوهشی که در نشریه عصب شناسی انگلستان منتشر شد فاکتورهای خطر در زوال عقل همراه با اجسام لویی موارد بیشتری را شامل می شوند.

در این پژوهش که با حضور ۱۴۷ فرد داوطلب مبتلا به زوال عقل اجسام لویی، ۲۳۶ فرد مبتلا به آلزایمر و ۲۹۴ فرد سالم انجام شد، مشخص گردید که سابقه افسردگی یا دلهره، سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر و حمله قلبی از جمله فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری هستند. همچنین مشخص شده که مصرف قهوه شانس ابتلا به دمانس لویی را در افراد کاهش میدهد.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار