نشانه‌های شباهت ویروس کرونا به سرطان
کد خبر: ۱۸۳۶۰۴
تاریخ انتشار: 2020 June 30    -    ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
دانشمندان به شباهت‌های ویروس کرونا با سرطان در شیوه آلوده کردن بدن پی بردند.

به نقل از رسانه فارسی زبان؛ دانشمندان به شباهت‌های ویروس کرونا با سرطان در شیوه آلوده کردن بدن پی بردند.

به نقل از نشریه The Conversation، دانشمندان دانشگاه كالیفرنیا در سانفرانسیسكو دریافتند که ویروس کرونا SARS-CoV-2 از همان استراتژی سرایت در بدن بهره می‌برد که سلولهای سرطانی استفاده می‌كند. این ممکن است بدان معنی باشد که داروهای ضد سرطان ممکن است به مقابله با COVID-19 کمک کنند.

محققان دریافتند كه ویروس کرونا برای حمله به سلولها از كینازها استفاده می كند – آنزیم‌هایی كه انتقال یک گروه فسفات از یک مولکول به مولکول دیگر را كاتالیز می‌كنند و بنابراین عملکرد سوخت و ساز سلولی را تضمین می‌كنند. دانشمندان نقشه مفصلی از کینازها که به عفونت کمک می کنند، ایجاد کرده اند و داروهای ضد سرطانی موجود را تغییر می دهند که عملکرد آنزیم‌های استفاده شده توسط ویروس کرونا را تغییر می دهد.

رشد تومورهای سرطانی توسط انواع خاصی از کینازها تامین می شود که بیش از حد فعال هستند و منجر به تکثیر سلولی کنترل نشده می شوند. ویروسها همچنین عملکرد سلول ها را تغییر می دهند تا متابولیسم آنها را به سنتز پروتئین های ویروسی و اسیدهای نوکلئیک هدایت کرده و ذرات جدید ویروسی ایجاد کنند. کینازها نیز به طور فعال در این فرآیند دخیل هستند.

در طی این آزمایش، دانشمندان سلولهای میمون سبز را با SARS-CoV-2 آلوده کردند و پس از آن آنها را با طیف سنج جرمی تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص شود کدام مولکولها فسفریله شده اند. همین کار با سلولهای سالم انجام شد.

معلوم شد که 49 کیناز مختلف (در مجموع 518 کیناز انسانی شناخته شده است) در گسترش ویروس در بدن نقش دارند. برخی از آنها در مسیر سیگنالینگ MAPK (پروتئین کیناز فعال شده با میتوژن) دخیل هستند که واکنشهای التهابی در بدن را کنترل می کند و می تواند در شروع طوفان سایتوکاین که در شکل شدید COVID-19 دیده می شود، نقش داشته باشد. کیناز دیگری که ویروس از آن استفاده می کند، کازئین کیناز 2 است که باعث رشد میکروتوبول ها در سطح سلول ها می شود. این فرایندها به سلولهای دیگر نیز گسترش می یابد و عفونت ویروس کرونا را تسهیل می کند.

محققان به بررسی 250 داروی مهارکننده کیناز پرداختند و 87 مورد از آنزیمهای مورد استفاده ویروس کرونا را یافتند. برخی از آنها قبلاً در مبارزه با سرطان استفاده می شوند یا در حال انجام آزمایشات بالینی هستند و می توانند به درمان COVID-19 هدایت شوند. آزمایش 68 دارو نشان داد که برخی از آنها بطور موثری ویروس کرونا را در سلول ها از بین می برند، به عنوان مثال، silmitasertib که باعث سرکوب کازئین کیناز 2 می شود.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار