خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا
کد خبر: ۱۸۳۵۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 01    -    ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
ساکنان یوکی در مرکز بولیوی هم پس از ابتلای ۱۶ نفر از ۳۰ نفر به کرونا، در مرحله قرمز قرار گرفتند. در آرژانتین نیز پنج هزار بومی در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند و بنا به گفته وزیر توسعه اجتماعی آرژانتین عدم دسترسی به خدمات اساسی مانند آب جاری و ... سرعت انتشار بیماری را در میان آنها بالا می‌برد.

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونااختصاصی «تابناک با تو»؛ بومیان آمریکای لاتین در نتیجه انتشار ویروس کووید ۱۹، و ضعف سیستم ایمنی و اهمال دولتها نسبت به سلامتی این جوامع، با خطر جدی نابودی و انقراض مواجهند.

پس از درگذشت پاولینیو بایاکان حامی برجسته جنگل‌های بارانی برزیل و ۴۲۰ جامعه بومی آن، اینک جان این بومیان در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

به گزارش انجمن بومیان برزیل، درگذشت بایاکان در یک بیمارستان در شمال این کشور، یکی از ۳۰۰ مورد مرگ گزارش شده در میان بومیان بود و این رقم پنج برابر آمار مرگ و میر بومیان برزیل در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا

 

انجمن بومیان برزیل، ژائیر بولسونارو رئیس جمهور این کشور را به بی‌تفاوتی نسبت به انتشار ویروس کرونا در میان ۷۵۰ هزار نفر بومی متهم می‌کنند، تاکنون ۵۳۰۰ نفر از آنها به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. برزیل با بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار مورد مبتلا و پنجاه هزار گزارش مرگ بر اثر کرونا، دومین کشوری است که بیشترین آسیب را از این بیماری دیده است. سونیا گوواخارا هماهنگ‌کننده این انجمن گفت: اگر از ابتدا اقدامات پیشگیرانه انجام میشد، شاهد این حجم از مرگ و میر نبودیم.

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا

رهبر جامعه بومیان کایابو، آقای راونی میتولیتری می‌گوید: بولسونارو از این همه‌گیری که جان بومیان را تهدید می‌کند برای پیشبرد پروژه‌های خود در آمازون سوء استفاده می‌کند.

سازمان بهداشت پان‌آمریکا اعلام کرد حداقل ۲۰ هزار نفر در حوضه رود آمازون که از برزیل، پرو، کلمبیا، بولیوی، اکوادور، ونزوئلا، گویان و سورینام عبور می‌کند به ویروس کرونا مبتلا هستند.

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا

بنا به گزارش سوروایول اینترنشنال، در منطقه یانومامیس بین برزیل و ونزوئلا ۲۰ هزار کارگر غیر قانونی معدن وجود دارد که می‌توانند حامل ویروس کرونا باشند و بومیان را در معرض خطر قرار بدهند.

بنا به مطالعه دانشگاه فدرال میناس گیرایس و ایسا، اگر دولت برزیل اقدامی در جهت حفظ سلامت بومیان یانومامیس انجام ندهد ۱۴ هزار نفر از آنها به کرونا مبتلا خواهند شد.

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا

بنا به گزارش سازمان ملی کلمبیا یک سوم ساکنان روستاهای بومیان این کشور با خطر انقراض بر اثر کرونا مواجهند. هیچ راهی برای ارتباط منطقه بومیان کلمبیا با بقیه مناطق کشور وجود ندارد و تنها بیمارستان عمومی آن نیز فاقد بخش مراقبت‌های ویژه می‌باشد.

بومیان کلمبیا از فقدان کهنسالان خود بر اثر کرونا واهمه دارند و آن را تهدیدی بر انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و سرمایه‌های اجتماعی خود به نسل جوان بر می‌شمارند.

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا

برخی از بومیان آمریکای لاتین برای جلوگیری از انتشار کرونا به نقاط دوردست منتقل شده و یا راه‌های ارتباطی خود را با دنیای بیرون قطع کرده و به طب سنتی  پناه برده‌اند.

در لورتیو در جنگل‌های پرو نیز دسترسی فقط با قایق امکانپذیر است و نزدیک ترین مرکز پزشکی بین شش تا هشت ساعت و یا تا سه روز یا بیشتر طول می‌کشد. شصت درصد از روستاهای پرو فاقد مرکز درمانی، تجهیزات و دارو هستند.

ساکنان یوکی در مرکز بولیوی، نیز پس از ابتلای ۱۶ نفر از ۳۰ نفر به کرونا، در مرحله قرمز قرار گرفتند.  در آرژانتین نیز پنج هزار بومی در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند و بنا به گفته وزیر توسعه اجتماعی آرژانتین عدم دسترسی به خدمات اساسی مانند آب جاری و ... سرعت انتشار بیماری را در میان آنها بالا می‌برد.

خطر انقراض بومیان آمریکای لاتین بر اثر کرونا

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
16
6
دولت آمریکا اینا رو به عمد به کشتن میده
در تاریخ 500 ساله آمریکا حدود 100 میلیون بومی آمریکا قتل عام شدند.
پاسخ ها
کامران
| |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
ویروس از چین اومده این بومیان هم در آرژانتین و بولیوی و بقیه کشورهای آمریکای جنوبی هستند چه ربطی به امریکا داره دانشمند
مهدی -
| |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
این عدد رو از کجات درآوردی ؟!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار