سانگ یانگ به عنوان چهارمین شرکت خودروسازی کرهای تا چندین سال پیش در کشور ما، حتی با وجود سابقه عرضه موسو چندان شناخته شده نبود. موسو که اولین شاسی بلند این شرکت در ایران بود، در زمان خود خصوصا در قشر آفرود سواران بسیار مورد توجه قرار گرفت. ولی بیشتر مردم موسو را تنها با نام موسو میشناختند و خبری از نام سازندهاش نبود. زمزمههای ورود یک شاسیبلند کرهای جدید از شرکت سازنده موسو با قیمت مناسبتر نسبت به دیگر هموطنانش بسیاری را چشم انتظار ورود این خودرو به کشور گذاشت. اما در سال ۲۰۱۰ میلادی و با عرضه اکتیون در کشور، ظاهرعجیب و نامأنوس آن حتی مجال به بررسی فنی و تجهیزات آن نداد و اکثر منتظرانش را به شدت ناامید کرد. سانگ یانگ اکتیون زشت، اما خاص بود و به همین دلیل تنها مورد توجه اندکی از خریداران خاصپسند قرار گرفت. این خودرو در بازار جهانی هم با اقبال مواجه نشد. عرضه این خودرو تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت، ولی این شاسیبلند کوچک ناموفق هرگز نتوانست به جایگزینی برای موسو بدل شود. در سال ۲۰۱۴ اکتیون جدید یا نیواکتیون به بازار ایران راه یافت. این فیسلیفت جدید که در ظاهر و خصوصا در نمای روبهرویی تغییرات مثبت زیادی را تجربه کرده بود، باز هم نتوانست در بازار به جایگاه ویژهای برسد و موفقیت را تجربه کند. این بار اما علاوه بر ضعفهای خودِ خودرو، قربانی حضور رقیبان قدری چون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج شد. کوراندو، رکستون، کایرون و رودیوس از دیگر سانگ یانگهای بازار ایران هستند، اما به نظر میرسد موسو قدیمی و تیوولی جدید تنها خودروهایی هستند که به شرکت سانگ یانگ اعتباری دوباره بخشیدند.
چرا سانگ یانگ اکتیون به موفقیت نرسید؟
تمامی خودروها، خصوصا در رنج قیمت متوسط مجموعهای از نقاط ضعف و قوتاند. اکتیون نیز از این قاعده مستثنا نبود، اما آنچه که باعث شکست نسبی این خودرو در بازار ایران شد را میتوان در ۲ علت خلاصه کرد: طراحی ظاهری عجیب و ناهمگون و همزمانی عرضه با خودروهای موفق و قدرتمند.
سانگ یانگ اکتیون یک شاسیبلند کوچک به شمار میرود که تولید آن از سال ۲۰۰۸ آغاز شده است. این خودرو سال ۲۰۱۰ وارد ایران شد و عرضه آن تا سال۲۰۱۳ ادامه یافت. در این خودرو درِ صندوق عقب کاملا عمودی است و با یک زاویه تند و شکسته به شیشه عقب خودرو متصل میشود. در نمای جانبی به علت برجستگی کاپوت و قرارگیری چراغها در زیر آن و البته پایینتر از حد معمول، باعث میشود شیب نمای کناری از بالا شیشه تا سپر تند و رو به پایین به نظر برسد. جلو پنجره منحنی و لبخند شکل و چراغهای کشیده به سمت پایین ترکیب کاملا ناهماهنگ و خاصی را برای سانگ یانگ اکتیون رقم زدهاند.
در سال ۲۰۱۲ فیسلیفت جدید اکتیون رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت رامکخودرو پای به کشور ما گذاشت. تغییرات بسیاری روی این اکتیون جدید اعمال شده بود. در نمای روبهرو، شکل چراغها و جلوپنجره و حالت کاپوت به کلی متحول شده و تغییر کردند. اما پروفایل عقب که از بزرگترین ضعفهای طراحی اکتیون بود بدون تغییر باقی ماند و در نسخه جدید شاهد همان زاویه تند بین شیشه عقب و قسمت پایینی آن بودیم که همچنان عجیب و نازیبا به نظر میرسد.
دلیل دوم عدم موفقیت؛ خصوصا در نیواکتیون؛ حضور رقبای قدرتمندی چون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج بود. از لحاظ طراحی ظاهری نیواکتیون چیزی برای عرض اندام در برابر رقبایش نداشت. در بررسی مشخصات فنی، نیواکتیون ۲ دیفرانسیل و مجهز به یک موتور 3/2 لیتری است که توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخارقدرت و گشتاوری معادل ۲۱۴ نیوتن متر را دارد و این قدرت به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتومات به هر 4 چرخ منتقل میشود. جثه 9/1 تنی نیواکتیون واین میزان قدرت، اندکی نامطلوب به نظر میرسد و در نتیجه ممکن است این خودرو در سربالاییها دچار کندی حرکت و مشکل شود.
در مقابل اگر هیوندای توسان را به عنوان رقیب در نظر بگیریم، این خودرو در نسخه هممدل با نیواکتیون از یک موتور 4/2 لیتری بهره میبرد که این پیشرانه قادر است ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپترونیک و به کمک سیستم انتقال قدرت 2 دیفرانسیل هوشمند مجهز به قفل الکترونیکی به هر ۴ چرخ منتقل میشود. این قدرت موتور، روی جثه 5/1 تنی توسان، شتاب صفر تا صد 10 ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را ایجاد میکند که عملکرد مناسبی محسوب میشود. با این توضیحات پر واضح است که نیواکتیون هم مانند نسخه قبلی خود در کارزار رقابت یک بازنده تمام عیار است.
البته نیواکتیون از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارد. این خودرو دارای ۶ کیسه هوا، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو و آمپلی فایر، سیستم کنترل قدرت در سرپایینی یا HDC، آینههای الکتروکرومیک، کروز کنترل، سانروف، سنسور باران، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان و گرمکن صندلیهای جلو و... است، که اگر ظاهر خاص آن شما را جذب کرده و از ضعف موتوری آن هم گذشتهاید، میتواند شما را به داشتن خودرویی با تجهیزات و امکاناتی مطلوب دلگرم کند.
سراغ خرید سانگ یانگ اکتیون نروید!
با بررسی آگهیهای فروش سانگ یانگ اکتیون در divar.ir و دیگر سایتهای خرید و فروش خودرو، باید علاوه بر معایب قبلی بازار دست دوم نامناسب، خدمات پس ازفروشی که به خوبی ارائه نمیشود و کمبود لوازم یدکی و مکانیک کاربلد را نیز اضافه کرد. همچنین با توجه به قیمت (خرداد 1399)، که در اکتیون قدیمی بین۳۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان و در نیواکتیون بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان قرار دارد، قطعا با جستوجویی بیشتر میتوان به گزینههای مناسبتری برای خرید رسید. در واقع تقریباً میتوان گفت اگر اکتیون دارید، صاحب اول و آخر آن خودتان هستید!
کیفیت عالی اکتیون نسبت به خودروههای شاسی چینی
وهمچنین آفرود کمک سنگین ان به همه چینی ها می ازره
واقعا الان نیواکتیون۴۵۰ و جک و هایما هم۴۵۰ قابل قیاس نیست این کرگدن کره ای
شاسی واقعی ...
لطفا کارشناسی نکن شما
خیلیم ماشین عالیه حرف نداره از صفری دارم فقط بنزین روغن زدم معلومه شما کارشناس نیستید وسراز ماشین در نمیارید لطفا نظر ندید