رهن کامل خانه در بازار مسکن نایاب شد
کد خبر: ۱۸۳۲
تاریخ انتشار: 2015 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
 این روزها بازار خانه‌های خالی بسیار پررونق شده واز سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی زمینه ساز نایاب شدن رهن کامل واحدهای مسکونی شده است.

متاسفانه قیمت مسکن در سال های بین 89 تا 92 به اوج خود رسید و این موضوع ناشی از آن است که با افزایش قیمت حامل‌های انر‍‍ژی میزان هزینه تمام شده قیمت مسکن نیز بسیار بالا است.

با این وجود تا اواخر سال 91میزان ساخت وسازها بسیار خوب بود؛اما از سال گذشته میزان صدور پروانه‌های ساختمانی بسیار کاهش یافت و این موضوع لطمه به بخش اقتصادی کشور وارد کرد.

 همچنین طی گزارشات رسیده مشخص شد که با وجود کاهش ساخت وسازها  میزان سرمایه‌گذاری بر بخش مسکن از سوی سرمایه گذاران افزایش یافته واین موضوع حاکی از امنیت بالای سرمایه گذاری در این حوزه است که جای امیدواری دارد.

اما متاسفانه از سوی دیگر افزایش ساخت وساز از سوی سرمایه گذاران طی سال های اخیر باعث انباشت خانه‌های خالی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شده که متاسفانه مسئولان تا به امروز موفق به شناسایی خانه های خالی نشده است.

براساس این گزارش طی چند سال گذشته دولت به دنبال شناسایی خانه های خالی از سکنه است؛اما تا به امروز به دلیل کم کاری وسؤاستفاده برخی از واحدها هنوز موفق نشده است.

 همچنین چندی پیش مجلس اخذ مالیات از خانه های خالی را تصویب کرده اما به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی به دلیل پر هزینه بودن‌ آن از انجام این طرح شانه خالی کرده است.

براساس این گزارش علیرضا خسروی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس از طرح شناسایی خانه های خالی از سکنه استقبال می کند گفت: متاسفانه سازمان امور مالیاتی به دلیل پر هزینه بودن این طرح  و اینکه هزینه های انجام آن  بیشترهزینه های به دست آمده است.

 براساس این گزارش از سوی دیگر وجود این خانه های خالی بازار اجاره بها را  به هم ریخته و قیمت های این بخش را 15 درصد افزایش داده و در این کسادی بازار مسکن هیچ یک از مالکان حاضر به فروش و یا اجاره واحدهای خود نیستند.

این گزارش می‌افزاید؛ به گفته بسیاری از مشاوران املاک این روزها وضعیت بازار اجاره مسکن با وجود خانه های خالی با رکود سنگینی همراه است  

به طوری که یکی از مشاوران املاک با اشاره به اینکه قیمت اجاره ها در همان ابتدای سال با افزایش 20 درصدی روبرو بوده  است افزود: متاسفانه به دلیل کاهش نرخ سود بانکی بسیاری از مالکان حاضر به رهن کامل نیستند قیمت های اجاره نیز کمتر از یک میلیون تومان نایاب  شده است.

یکی دیگر از مشاوران املاک نیز معتقداست : بازار اجاره تنها در فصل نقل انتقال  پر رونق می شود که درحال حاضر قیمت اجاره در آستانه رسیدن این فصل رشد 15 درصدی داشته است.

مشاور املاک دیگری نیز معقتد است: مالکان دیگر تمایلی به رهن کامل واحد خود ندارد و این موضوع باعث می شود که قیمت اجاره ها افزایش یابد.

براساس این گزارش حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه قیمت‌ها در امسال با ثبات خواهد بود،گفت: قیمت اجاره حتی با وجود کاهش نرخ سود بانکی هیچ تغییری نمی کند وحتی یک درصد هم افزایش نمی یابد.

حال باید منتظر این چند روز باقی مانده خرداد ماه باشیم و ببینیم که در فصل نقل انتقال بازار اجاره چه تغییری خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار