نام عجیبی که دیکتاتور اسپانیا روی خود گذاشت
کد خبر: ۱۸۳۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 June 26    -    ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
محمد شکری، نویسنده فقید عرب در کتاب جنجالی «خبز الحافي: نان خالی» به این ماجرا پرداخته و در بخشی از داستانش نوشت: پدرم از گذراندن وقت در میدان فدان لذت می‌برد. او در آنجا با سربازان بازگشته از جنگ داخلی اسپانیا گفتگو می‌کرد. آنها از پیروزی‌ها و شکست‌هایشان می‌گفتند و ال‌کادیو «رئیس فرانکو» را حاج فرانکو می‌خواندند.

نامی که دیکتاتور اسپانیا روی خود گذاشته بوو

ژنرال حاج عبدالسلام فرانکو، دیکتاتور اسپانیااختصاصی «تابناک با تو»؛ ژنرال فرانسیسکو فرانکو، در سال ۱۹۳۶ با یک کودتا، حکومت جمهوری اسپانیا را سرنگون کرد. کولونل خوآن بیکبیدیر مأموریت تبلیغ برای نظام جدید دیکتاتوری را بر عهده داشت. هدف او از این تبلیغات، جذب مردم مراکش «شمال غربی مراکش» برای پیوستن به نیروهای فرانکو در جنگ داخلی علیه حکومت جمهوری بود.

ژنرال حاج عبدالسلام فرانکو، دیکتاتور اسپانیا

کودتای فرانکو، آتش جنگ داخلی اسپانیا را در سال‌های ۱۹۳۶_۱۹۳۹ برافروخت.

کولونل، مراکشی‌ها را به پیوستن به صفوف شورشیان فرانکو ترغیب و القا می‌کرد که دیکتاتور از دین اسلام و مسیحیت  علیه کافران کمونیست و جمهوری‌خواهان که دشمن  اسلام و مسیحیت هستند، به یک اندازه دفاع می‌کند.

به دستور فرانکو، برای اهالی شهر «تطوان» مراکش چندین سفر حج تدارک دیده شد و فرانکو در بندر سویل در هنگام بازگشت حجاج روی یک کشتی جنگی آلمانی ایستاد و برای حجاج مراکشی سخنرانی کرد و گفت: اسپانیا و اسلام همیشه با هم تفاهم داشته‌اند و اینک دشمن علیه انسانیت و دین است و باید برای مواجهه با این خطر متحد شویم. 

از دیدگاه فرانکو، کمونیستها و جمهوری‌خواهان دشمن بودند. نظام دیکتاتور فرانکو تبلیغاتی را در شمال غرب مراکش به راه انداخت، مبنی بر اینکه فرانکو به دین اسلام گرویده و نام «عبدالسلام» را بر خود گذاشته و به خانه خدا رفته و عمل حج را به جای آورده است.

خانم «ماریا روسا دی مادریارگا»، مورّخ اسپانیایی در کتاب خود «مراکشی‌ها در خدمت فرانکو» می‌نویسد که در ۲۳ ژانویه ۱۹۳۹ یکی از حجاج در طول توقف در طرابلس نامه‌ای را به یکی از دوستانش نوشت و در آن از فرانکو حامی ملت مراکش و دین تشکر کرد. او در نامه خود نوشته بود که چگونه حاجیان روی عرشه کشتی دستان خود را به نشانه دعا بالا برده و برای سلامتی و پیروزی او دعا می‌کردند.

یک مورّخ مراکشی به نام «ابن عزوز حکیم» نیز تأکید می‌کند که در میان حاجیان مکه، مردی مغربی قسم می‌خورد که فرانکو را در حال انجام مناسک حج دیده است. این مرد که اکنون هم زنده است هنوز فرانکو را حاج فرانکو صدا می‌کند.

محمد شکری نویسنده فقید عرب در کتاب جنجالی «خبز الحافي: نان خالی» به این ماجرا پرداخته و در بخشی از داستانش نوشت: پدرم از گذراندن وقت در میدان فدان لذت می‌برد. او در آنجا با سربازان بازگشته از جنگ داخلی اسپانیا گفتگو می‌کرد. آنها از پیروزی‌ها و شکست‌هایشان می‌گفتند و ال‌کادیو «رئیس فرانکو» را حاج فرانکو می‌خواندند.

ژنرال حاج عبدالسلام فرانکو، دیکتاتور اسپانیا

تابلویی از فرانکو روی دیوار یکی از کلیساهای اسپانیا

فرانکو به سربازان مغربی در جنگ داخلی اسپانیا افتخار می‌کرد. برخی شایعات می‌گفتند که او ریشه مغربی_اندلسی داشته و خانواده او پس از اخراج مسلمانان و یهودیان از اسپانیا، در این کشور همرنگ جماعت مسیحی شدند. فرانکو در ۲۰ نوامبر ۱۹۷۵ در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

ژنرال حاج عبدالسلام فرانکو، دیکتاتور اسپانیا

ژنرال فرانکو در سال ۱۹۵۹ همراه آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا 

ژنرال عبدالسلام فرانکو، دیکتاتور اسپانیا

جسد فرانکو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
2
6
جلاد اسپانیا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار