برای تعویض شناسنامه و کارت ملی کجا باید رفت
کد خبر: ۱۸۳۰۳۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2020 June 24    -    ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

برای تعویض شناسنامه و کارت ملی کجا باید رفت

با وجود آنکه چند سال از زمانی که تعویض کارت ملی و ثبت نام برای کارت ملی هوشنمد در دستور کار دولت قرار گرفت و ابلاغیه آن صادر شد؛ هنوز هم تعدای از افراد برای کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند. شاید یکی از دلایلی که باعث ایجاد این وقفه شده است؛ این باشد که تعدادی از مردم، هنوز نمی‌دانند که برای تعویض شناسنامه و کارت ملی باید به کجا مراجعه کنند. در مجله اینترنتی ایده آل مگ درباره مدارک لازم برای تعویض شناسنامه جدید ارائه شده است، در این مقاله شما را با مراحل صدور کارت ملی هوشمند، تعویض کارت ملی، تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه و کارت ملی المثنی آشنا خواهد کرد.

ثبت نام کارت ملی هوشمند

اگر از افرادی هستید که هنوز برای کارت ملی هوشمند ثبت نام نکرده‌اید؛ باید قبل از هر چیز در وب سایت سازمان ثبت احوال کشور مراحل پیش ثبت نام را تکمیل نمایید. برای اینکار، می‌توانید به سامانه ثبت احوال کشور به نشانی ncr.ir مراجعه نموده و فرم پیش ثبت نام را تکمیل نمایید. البته پس از پر کردن فرم مربوطه که شامل اطلاعات هویتی و تحصیلی شما می‌باشد؛ می‌بایست هزینه تعیین شده را توسط یکی از کارت‌های عضو شبکه شتاب پرداخت نمایید. بعد از تکمیل این مراحل، یک کد رهگیری از جانب سایت به شما داده خواهد شد که به منزله تایید ثبت نام شما می‌باشد. این کد برای انجام مراحل بعدی نزد خود نگه دارید.

بعد از اینکه اطلاعات هویتی شما تایید گردید ( 24 ساعت پس از ثبت نام) می‌توانید دوباره به همین وب سایت مراجعه نموده و نسبت به دریافت نوبت در یکی از دفاتر پیشخوان دولت اقدام نمایید. شما می‌توانید از لیست دفاتر مجاز که در سامانه ثبت احوال کشور موجود است؛ نزدیک‌ترین دفتر به محل زندگی خود را انتخاب نمایید.

برای تعویض شناسنامه و کارت ملی کجا باید رفت

شما برای نهایی کردن ثبت نام کارت ملی هوشمند؛ باید در تاریخ تعیین شده؛ به دفتر پیشخوانی که از آن نوبت گرفته‌اید مراجعه نمایید. در هنگام مراجعه، همراه داشتن شناسنامه عکس‌دار، کد رهگیری دریافت شده در مرحله قبل، کارت ملی قدیمی و یک قطعه عکس الزامی می‌باشد. در این مرحله از شما اثر انگشت و یک قطعه عکس پرسنلی گرفته خواهد شد و سرانجام یک رسید به شما داده می‌شود.

شما باید تا زمان صدور کارت ملی هوشمند صبر نموده و پس از آن با مراجعه به دفاتر پست و یا خدمات پیشخوان دولت، کارت ملی جدید خود را تحویل بگیرید. ( در صورتی که کارت ملی شما صادر شود، یک پیامک به شما ارسال شده و در این زمینه به شما اطلاع رسانی خواهد شد. )

لازم به ذکر است که تا زمانی که کارت ملی هوشمند شما صادر شده و در اختیارتان قرار بگیرد؛ می‌توانید از رسیدی که در زمان تکمیل مراحل ثبت نام دریافت کرده‌اید؛ به عنوان جایگزین کارت ملی استفاده نمایید.

صدور کارت ملی المثنی

در صورتی که کارت ملی ما مفقود شود برای صدور کارت ملی المثنی باید به کجا مراجعه کنیم ؟ بسیاری از افراد با این سوال مواجه شده و به دنبال یافتن پاسخ آن نیز می‌باشند. در صورتی که به هر دلیلی کارت ملی خود را گم کردید؛ باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درخواست صدور کارت ملی المثنی اقدام کنید. زیرا کارت ملی، مهم‌ترین کارت هویتی شما به شمار می‌رود و بدون آن، از انجام بسیاری از کارهای روزانه محروم خواهید شد.

برای تعویض شناسنامه و کارت ملی کجا باید رفت

در صورتی که کارت ملی خود را گم کردید؛ باید با در دست داشتن شناسنامه، یک قطعه عکس 4*3 ، آدرس و کد پستی محل سکونت خود به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه نمایید. در سال‌های قبل این تنها در شعب سازمان ثبت احوال انجام می‌گرفت؛ اما برای بهبود کیفیت و سرعت خدمت رسانی به صاحبان کارت‌های مفقود شده؛ امروزه کلیه مراحل ثبت درخواست صدور کارت ملی المثنی، توسط دفاتر پیشخوان خدمات دولت انجام می‌شوند.

هنگامی که با در دست داشتن مدارک گفته شده؛ به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه نمودید؛ باید فرم درخواست کارت شناسایی ملی ، فرم گزارش مفقود شدن کارت شناسایی ملی و پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی را تکمیل نمایید. البته صدور کارت ملی المثنی برای شما رایگان نخواهد بود و باید مبلغ تعیین شده را پرداخت نمایید:

هزینه صدور کارت شناسایی ملی مجدد ناشی از گم شدن بار اول ۳۱۰۰۰ و ناشی از گم شدن بار دوم ۵۳۰۰۰ و ناشی از گم شدن نوبت سوم به بعد ۸۲۰۰۰ تومان است که در‌‌ همان دفتر پیشخوان خدمات دولت خدمات ثبت احوال پرداخت می‌شود

تعویض شناسنامه

برای تعویض شناسنامه و کارت ملی کجا باید رفت

تعویض شناسنامه‌های قدیمی با شناسنامه‌های طرح جدید، هنوز اجباری نشده است. اما افرادی که تمایل به استفاده از شناسنامه طرح جدید دارند؛ می‌‎‌توانند درخواست خود را در این زمینه ثبت نمایند. به طور کلی افرادی که واجد یکی از شرایط زیر باشند؛ می‌توانند نسبت به درخواست صدور شناسنامه جدید اقدام نمایند:

  • تعویض شناسنامه های نمونه قدیم دراجرای قانون ثبت احوال
  • تعویض شناسنامه های نمونه جدیدمستعمل
  • تعویض شناسنامه ناشی‌از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متخذه هیاتهای حل اختلاف ، آرای صادره از کمیسیونهای تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی .
  • تجدید شناسنامه پس از رسیدن فرد به سن 30 سالگی جهت تعویض عکس
  • تعویض شناسنامه پس از رسیدن فرد به 15 سال تمام

برای تعویض شناسنامه و درخواست صدور شناسنامه جدید، می‌توانید به کلیه دفاتر پیشخوان خدمات دولت در تمامی شهرها و روستاهای کشور مراجعه نمایید. هنگام مراجعه باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • اصل شناسنامه قبلی
  • سه قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید ( برای افراد بالای 15 سال )

پرداخت هزینه‌ها بر اساس تعرفه

صدور شناسنامه المثنی

افرادی که به هر دلیلی با فقدان شناسنامه مواجه شده‌اند و به دنبال دریافت شناسنامه المثنی می‌باشند؛ باید ابتدا با مراجعه به سامانه ثبت احوال کشور به نشانی www.sabteahval.ir فرم اظهارنامه را دریافت و آن را تکمیل نمایند. این افراد ضمن همراه داشتن فرم تکمیل شده اظهارنامه، همراه با مدارک زیر به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه نمایند:

  • دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی
  • اصل و تصویر مدارک عکسدار از قبیل کارت پایان خدمت، گواهینامه رانندگی و ...
  • اصل وتصویرسند ازدواج و طلاق (حسب مورد) وشناسنامه فرزندان درصورت تآهل
  • پرداخت هزینه‌های مصوب

کلام پایانی

صدور برگه‌های هویتی از قبیل کارت ملی و شناسنامه، علاوه بر وقت گیر بودن، با بار مالی و پرداخت هزینه نیز همراه است. بنابراین توصیه مجله اینترنتی ایده آل مگ به شما عزیزان این است که در حفظ و نگهداری از مدارک حیاتی و مهم خود به جد کوشا بوده هرگز آن‌ها را به عنوان گرو نزد هیچ شخص یا شرکتی قرار ندهید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
2
4
قربونتون،نرین چون فقط پول جدا میکنن!!بنده دی97 درخواست تعویض کارت ملی مثلا هوشمند دادم و تا کنون دستم نرسیده!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
3
خرداد 98 ثبت نام کردم تا کنون که خبری از کارت هوشمند نشد هنوز هم همون قدیمی رو استفاده میکنم فکر نکنم چیز واجبی هم بوده باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
2
همه نوشتن که به کجا مراجعه کنیم ولی نگفتن وقتی شناسنامه یا کارت حاضر بشه باید از کجا تحویل بگیریم
پاسخ ها
علی
| |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
سلام روالش اینه به ادرس که گفتید پست بشه اما عموما زمانی که برسه به منطقه پستی خودتون مراجعه میکنید و تحویل میگیرید با مدارک شناسایی چون شناسنامه ارزش بالایی در هویت ایرانی داره پست نمیشه خود فرد میگن بیاد که احراز هویت انجام بشه،برای کارت ملی هم همینه به اداره پستی منطقه خودشون (باجه پستی پیشخوان ها ربطی نداره) اگر شهر کوچیک هستید که منطقه نداره اداره پست مراجعه کنید از مسولش بپرسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار